Tankar kring lösning för våg för dragkrok (kultryck)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
PeterH

Tankar kring lösning för våg för dragkrok (kultryck)

Inlägg av PeterH »

Har precis skaffat en maskintrailer och funderar på att hyra ut den för att delfinansiera (via Hygglo). En idé som kom upp var ett hjälpmedel för den som skall använda vagnen när den lastas, rätt kultryck är alltid viktigt men extra viktigt när man kör tung last... Det brukar finnas massor av idéer i detta forum, om inte annat brukar det finns kännedom om eventuella kommersiella lösningar 8) Jag har surfat runt lite men inte hittat något matnyttigt, det närmsta jag kommer är mekaniska vågar (mätprincipen verkar vara oljefylld kolv som matar en analog mätklocka) men dessa lösningar verkar bara finnas till jänkarnas jättekrokar för trailers som i Sverige normalt dras av typ en traktor.

Vad säger ni, kan man tänka sig en lastcell monterad på kulhandsken för att mäta deformation alt. tryck, eller ska man fundera i banorna en trycksensor och låta en mekanisk kolv intergreras i handsken? :humm:

Det är klart man kan kolla kultrycket på diverse andra manuella och mer traditionella sätt, men det här är ju ett elektronikforum och vad vore livet utan en massa onödiga gadgets :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tankar kring lösning för våg för dragkrok (kultryck)

Inlägg av TomasL »

Har en 100kgs våggivare/lastcell liggande, om du vill labba
viewtopic.php?p=1774665
LarryXz

Inlägg av LarryXz »

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Är böjning/töjning/ihoptryckning av delar av draganordningen förutsägbara nog att kunna användas för detta?

Typ högre kultryck bör göra att draganordningen böjs något, varpå man kan mäta avstånd mellan en "referenspinne" och det faktiska draget. Nackdelen är väl att en sån "pinne" kommer kanske skaka sönder medan man kör. Kanske får ha den i ett större rör som man fyller med typ nån trögflytande olja eller liknande som dämpar vibrationer.

Vad pratar vi om för vikter? Antar att det inte är som på släpvagn för personbil där man känner efter genom att lyfta i handsken...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

En liten trådtöjningsgivare på dragstången. Jag byggde en liten våg som kunde väga ett frimärke med en Arduino Uno. Load Sensor,0-100g plus en AD-modul
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Metoden jag använder mig av är rätt enkel.
Mät höjden mellan marken och någon del under själva kulan (eller toppen på kulan) utan släp.
Då jag väger runt 70kg och skall belasta med minst 50kg kultryck men under 100kg. Så ställer jag mig på kulan och låter någon annan mäta avståndet på samma sätt som förut.
Efter påkoppling av släpet så skall avståndet ligga så nära som möjligt till när jag belastade med mig själv.
Har man en bil med automatisk lastkompensering så funkar det ju inte, men det är rätt ovanligt.
För att detta skall funka så måste man lasta bilen efter att man lastat släpet, men det är en rimlig uppoffring.

Styrkan med denna metod är att då det släp jag använder mest för tung last är ett tvåaxligt släp. Där kan man inte sätta en våg under stödhjulet när det väl sitter på bilen. Eller försöka lyfta i handtaget. För skiftningen av lastförhållandet mellan de två axlarna fuckar upp allt.
En kompis lånade släpet för 20 år sedan och vart stoppad av poliser för kontrollmätning av kultryck (de låg två avkapade pålningsbalkar på släpet). De ställde under en våg och började veva ner stödhjulet. Vågen gick sönder vid 300kg... Sedan skulle de skriva ut böter, min kompis var rätt sur. Och gick fram och lyfte handtaget från bilens kula med en hand och konstaterade att han INTE kan lyfta 300kg med en hand. Då som först så insåg dom att de hade ett mätprocedurfel... Så han släpptes med den vanliga korkade kommentaren "gör inte om det där"...

För enaxliga släp funkar det tämligen bra med en personvåg under stödhjulet (den kommer att mäta något för lite då det är kortare hävarm än till kulan).
Bjaellerud

Inlägg av Bjaellerud »

En fiskevåg, eller en bagagevåg som man helt enkelt lyfter lite i dragöglan med.
Eller kapa till en brädbit och ställe en badrumsvåg på marken och med hjälp av brädbiten ställ dragöglan på den.

Roysan
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

limpan4all skrev: 18 september 2024, 11:47:57Då som först så insåg dom att de hade ett mätprocedurfel... Så han släpptes med den vanliga korkade kommentaren "gör inte om det där"...
Klassiskt folk med behov av att utöva makt att aldrig kunna verkligen erkänna på riktigt att de haft fel.

Även om det är en helt annan situation så påminner mig det om en långfärdsbussresa jag gjorde för ett antal år sen, med tur-och-retur-biljett, där bussföraren envisades med att vägra ge tillbaka biljetten för den var "förbrukad", trots att det var utresan på tur-och-retur-biljetten (och dessutom ifall bussföraren tagit biljetten så hade han tagit kvittot - anar att skatteverket inte hade uppskattat detta). När jag till slut fick bussföraren att inse felet så säger han bara ungefär att det var tur att jag påpekade detta. Ingen ursäkt eller medgivande att ha gjort fel. Nu är det ju avsevärd skillnad mellan bussförare och polis, men båda är ju i nån mån yrken där folk tar på sig en uniform och ser till att vissa regler efterlevs, ungefär.
limpan4all skrev: 18 september 2024, 11:47:57För enaxliga släp funkar det tämligen bra med en personvåg under stödhjulet (den kommer att mäta något för lite då det är kortare hävarm än till kulan).
Tillägg: Detta lilla mätfel går också såklart att räkna ut. Vågen kommer visa avståndet från stödhjul till axeln delat med avståndet från kulan till axeln gånger faktiskt kultryck. Vänd på ekvationen och släng in vad vågen visar så får man faktiskt tryck. Det lär ju bara vara enstaka procent, men ändå.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

En sån här våg som klarar mer än 50Kg vore väl smidig ?

https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... vag-p49022
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Byggde du inte någon hemgjord våg för väga lasten i skopan på grävmaskinen?
Där kanske det går att återanvända några lösningar?
Per S

Inlägg av Per S »

Joe

Inlägg av Joe »

Limma trådtöjningsgivare på rambalken (till påskjutsbromsen).
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Oj, här var det drag :tumupp:

Tack för alla bra lösningar och förslag, jag har själv varit inne på töjningsgivare eller lastcell, men är lite osäker på hur mycket en balk (på maskinsläp) flexar och var bästa placering blir. Jag antar att man vill använda en ganska känslig givare eftersom det bör vara minimal deformation på balken även framme vid dragkulan? Stödhjulet med inbyggd våg skulle kunna vara något (om än något dyr), övriga lösningar med badrumsvågar, bagagevågar och annat blir lite omständigt om tanken är att underlätta vid uthyrning... :vissla: (men jag gillar kreativiteten i forumet 8) )

PS. säter; lösningen (idén) till våg i grävaren bygger på att mäta hydraultrycket i bomkolven och jag saknar hyraulik på vagnen :)

Jag håller precis på att labba med lastcell och förstärkare (HX711 till en Arduino) men jag har bara en lastcell för 10kg hemma och den känns som lite för stor för att mäta deformation av dragstången(?)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Angående töjninggivare: Det kanske går att ordna något med en mikrometer direkt till vad som agerar töjningsgivare, och en översättningstabell mellan visat värde och faktisk vikt, så allt fungerar även helt utan ström osv?

Iofs har man ju normalt belysning på släp och elektronik kan ju matas med dioder från alla ledningar i släpkontakten (rent av sätta en likriktarbrygga per två anslutningar, så kan valfri kombination av plus på en pinne och minus på en annan pinne mata elektroniken). (Jag antar att töjningsgivare normalt är en elektronisk givare, utan att faktiskt veta). Men det är väl smidigt att se värdet även innan man kopplat elen, speciellt ifall man behöver koppla av som del av omlastning osv.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

LarryXz skrev: 18 september 2024, 05:01:34 https://www.amazon.se/UNITEC-St%C3%B6dl ... 880fabe839
Dessa finns ju annars.
Det blev ett köp där. Återkommer med recension :)
Skriv svar