Krets för att styra linjärt ställdon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
glemmy

Krets för att styra linjärt ställdon

Inlägg av glemmy »

Jag har ett litet linjärt ställdon på 24V där riktningen styrs genom att vända polaritet.

Behövde hitta något enkel och pålitlig lösning för att styra det här, så jag skaffade en Shelly 2PM
https://kb.shelly.cloud/knowledge-base/ ... ingdiagram

Nu var detta dock inte tillräckligt, så jag letade lite på nätet och hittade ett kopplingschema med två SPDT-relän (RAS-2415).
b61bef94-4b54-42dd-97e6-925acd1c77ac.jpg
Jag har kopplat upp allt och det fungerar fint att styra nu :)
Men - jag har begränsade kunskaper, så jag funderar på om det fattas något för att göra kretsen bättre? När jag läste runt lite såg jag att något tyckte att man skulle ha en återgångsdiod (flyback diode). Inte just i denna krets men i liknande diskussioner. Förstår dock inte hur, då polariteten ändras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Krets för att styra linjärt ställdon

Inlägg av FormerMazda »

Flyback-diod eller släckdiod eller vad man vill kalla den är bra att ha eller rent av ett måste när man har halvledarstyrd motorstyrning då motorns back-EMF annars ställer till det.
Men i en relästyrning behövs den inte över motorn.

Däremot kanske den behövs över reläspolen mot shellyn, om inte shellyn även den har ett relä?

Det kan vara bra att ta reda på om linjärdonet har ändlägesbrytare inbyggt eller inte, och i så fall komplettera om den inte har det.
För annars kan du köra den till ändläge och förstöra den.
glemmy

Inlägg av glemmy »

Tack för svar FormerMazda!
Shelly har relä antar jag.

Linjärdonet har ändlägesbrytare i alla fall.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Då tycker jag att om det funkar som du vill nu så är du i mål. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då polariteten växlar kan man inte använda diod som gnistsläckare.

Men för att skona reläernas kontaktpunkter kan det vara en bra idé att montera ett RC-filter över motorn.
Det kan vara ett 47Ω motstånd i serie med t.ex. 470nF.

Det som händer är att motorn har en induktans och när den får ström laddas det energi i motorn.

När relät släpper, ska den energi ut någonstans och då reläkontakten - set i elektronisk tid - är på väg bort ganska långsamt, kan det bildas en urladdning.
Den varar i kort tid och har kanske inte mycket energi - men det VILL med tiden nöta på kontaktpunkterna!

Om man monterar RC-nätet över motorn vill det i stor del "uppsuga" energin så att urladdningen blir mycket svagare eller inte kommer alls.

Du kan fint klara dig utan RC-nätet - men har du plats och komponenterna kan du förlänga livslängden för reläerna en hel del.
glemmy

Inlägg av glemmy »

Tack så mycket

Förhoppningsvis har jag rätt komponenter liggande, alltid bra om man kan skona komponenterna.
Skriv svar