Renovera radioknappar fluke 8050A
Renovera radioknappar fluke 8050A
Jag försöker få igång en Fluke 8050A. Bland annat har den problem med knapparna.
Det är glappigt, och någon knapp är lite "seg".
Jag har motionerat dem en del, men det räcker inte. Jag är rädd att om jag bara
försöker öppna dem utan att veta mera så blir det en SPROING! där kontaktbleck
och fjädrar far i luften.
Någon som vet hur man bäst går tillväga för att fixa dem?
Det är glappigt, och någon knapp är lite "seg".
Jag har motionerat dem en del, men det räcker inte. Jag är rädd att om jag bara
försöker öppna dem utan att veta mera så blir det en SPROING! där kontaktbleck
och fjädrar far i luften.
Någon som vet hur man bäst går tillväga för att fixa dem?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovera radioknappar fluke 8050A
Deoxit D100L gör underverk på switchar och skitiga kontaktdon: https://svalander.se/shoppen/deoxit-oljor/deoxit/deoxit
Jag var rätt rejält skeptisk, Men fick vid tillfälle låna en flaska för potentiometrar , (F100L) och en glapp, knastrande potentiometer blir oftast som ny.
Jag var rätt rejält skeptisk, Men fick vid tillfälle låna en flaska för potentiometrar , (F100L) och en glapp, knastrande potentiometer blir oftast som ny.
Lite vänligare för plånboken.
https://www.tme.eu/se/details/60plus_20 ... 73909-001/
https://www.tme.eu/se/details/60plus_20 ... 73909-001/
Ja, den var billigare! Hmm, har den andra aktiva beståndsdelar än isopropanol, tro?
Ingen som har demonterat sådana här kontakter förr som kan bistå med lite hjälp?
Ingen som har demonterat sådana här kontakter förr som kan bistå med lite hjälp?
Deoxit jämförs med 401B Nu-Trol Control Cleaner
[media] [/media]
[media] [/media]
- Synesthesia
Tar du ut hela tangentens rörliga del ur omkopplaren så sitter det små fjäderbelastade plåtbitar formade ungefär som ett hakparentes på varsin sida mot pinnarna som sticker upp genom omkopplaren, en uppsättning för varje pol. Tar du ut den försiktigt ser du de små metallbitarna på varje sida så du kan hindra att de sprätter iväg. I alla fall på de varianter jag sett.
Caig har flera återförsäljare, kanske denna tyska har bättre priser.
https://www.tubeampdoctor.com/en/tools- ... 1&o=5&n=24
https://www.tubeampdoctor.com/en/tools- ... 1&o=5&n=24
-
Jag har sett resultatet av det andra medlet "60 plus" och jag var inte imponerad av det. Genast blir det bättre men efter någon månad blir det sämre än tidigare. Fast det var på potentiometrar. Potentiometrar är svåra att få att inte försämras. Det är lättare att rengöra kontaktytor och få dessa bättre. Fast där är jag hellre inte så imponerad av "60 plus", det finns bättre medel. Kommer dock inte ihåg namnet nu.
Skulle nog prova att få tag på medlet Svalander, någon annan stans ifrån. Även om Fluken är till åren är det värt att lägga lite pengar på den.
Har använt F100L på både mixerbord och förstärkare, Labbagg mm där pottarna börjat trilskas.
Mixerbordet jag använder lite då och då trodde jag var utom räddning, det blev bara värre och värre med tiden både i reglar och tonreglage på vissa kanaler. Hade ställt in mig på att få köpa ett annat.. Men av någon anledning kom en kompis med en flaska F100L och tyckte att jag skulle testa.
Först ut var Nikko förstärkaren i labbet som knastrat i volymvredet så länge jag haft den, en liten dutt bara på löparen i potentiometern så var den som ny och har fungerat i ca 3år nu.
Köpte en flaska själv och tog isär mixerbordet och gick i genom alla potentiometrar, har också fungerat hur bra som helst! Från att vara iprincip utdömt till fullt fungerande igen.
Brukar vara skeptisk mot "mirakelmedel" men dessa har faktiskt varit bra även om de är dyra. Men räcker ju otroligt länge om man bara har det till hobby.
Mixerbordet jag använder lite då och då trodde jag var utom räddning, det blev bara värre och värre med tiden både i reglar och tonreglage på vissa kanaler. Hade ställt in mig på att få köpa ett annat.. Men av någon anledning kom en kompis med en flaska F100L och tyckte att jag skulle testa.
Först ut var Nikko förstärkaren i labbet som knastrat i volymvredet så länge jag haft den, en liten dutt bara på löparen i potentiometern så var den som ny och har fungerat i ca 3år nu.
Köpte en flaska själv och tog isär mixerbordet och gick i genom alla potentiometrar, har också fungerat hur bra som helst! Från att vara iprincip utdömt till fullt fungerande igen.
Brukar vara skeptisk mot "mirakelmedel" men dessa har faktiskt varit bra även om de är dyra. Men räcker ju otroligt länge om man bara har det till hobby.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag körde med någon CRC produkt på några brytare. https://www.clasohlson.com/se/Elektroni ... r346049001
Börja att testa detta eller typ DeoxIT först. Att plocka isär brytarna går ju, men du måste förmodligen löda av alla på en gång för att få isär dem. Ska du öppna dem så gör det i en genomskinlig påse, på så sätt har du alla delarna kvar fastän det säger fjong... De är små fjädrar och bläck i det där brytarna och de är svåra att hitta. Fråga mig inte hur jag vet...
Börja att testa detta eller typ DeoxIT först. Att plocka isär brytarna går ju, men du måste förmodligen löda av alla på en gång för att få isär dem. Ska du öppna dem så gör det i en genomskinlig påse, på så sätt har du alla delarna kvar fastän det säger fjong... De är små fjädrar och bläck i det där brytarna och de är svåra att hitta. Fråga mig inte hur jag vet...
CRC har en speciell för push-pull-knappar https://www.crcind.com/crc/CRCproductde ... TECT%20PRO
förmodligen jättedyr.
Man undrar ju vad märkesverkstäderna använder?
förmodligen jättedyr.
Man undrar ju vad märkesverkstäderna använder?
- anders_bzn
- Kontakt:
Den verkar inte så dum. Inte farligt dy, verkar vara ganska lik DeoxIT: https://www.mekonomen.se/oxide-clean-am ... c-13945856
Jag blir gärna motbevisad, men jag har aldrig hittat en produkt som både effektivt rengör från oxid och skyddar i samma.
Jag har skrivit om den förut, och vet fortfarande inte vad den hette, men när jag jobbade med bilel i slutet av 90-talet hade vi en ohyggligt effektiv
lösning, det var tre burkar, en som löser oxid (illröd och luktade riktigt läskigt), sen en rengöring (troligen typ isopropanol eller kemren bensin ?) och sist
en spray som skyddade mot oxid.
Misstänker att man inte vill låta den där första ligga kvar på kontaktytor
Jag har skrivit om den förut, och vet fortfarande inte vad den hette, men när jag jobbade med bilel i slutet av 90-talet hade vi en ohyggligt effektiv
lösning, det var tre burkar, en som löser oxid (illröd och luktade riktigt läskigt), sen en rengöring (troligen typ isopropanol eller kemren bensin ?) och sist
en spray som skyddade mot oxid.
Misstänker att man inte vill låta den där första ligga kvar på kontaktytor

Största problemet med dessa omkopplare är att sprayen
kommer aldrig in till plåtbitarna.
Jag har lyckats få igång några sådana genom att borra några små hål
på toppen och sedan spruta in isoprop. med en tunn nål tills det börjar
bubbla upp och samtidigt motionera.
Sedan kan man täppa till hålen med tejp
Jag tycker att det fungerar bra
kommer aldrig in till plåtbitarna.
Jag har lyckats få igång några sådana genom att borra några små hål