Behöver lite hjälp - Flipper optokort

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Behöver lite hjälp - Flipper optokort

Inlägg av GeekJoan »

På spel från tidigt 90 tal så ser själva flipperknappen ut så här på insidan:
a-15894.png
Problemet är att när optosarna blir skitiga eller börja lysa dåligt så blir flipprarna i spelet svaga.
Spelet skickar ut 12V på sw1/sw2 via en LM339:
fliptronic.png
När man trycker på flipperknappen så öppnas optogaffeln då sjunker spänningen ner till 0.3-0.7V. Idealt vore 0V.
Men om det är skitit eller lyser dåligt så sjunker spänningen kanske bara till 1.5-2V. Då funkar det inte längre.
På senare tid så har man löst detta med transistorstyrda optos så det verkligen blir av eller på 12V och 0V.

Så vad jag skulle vilja göra är nått litet som man kan sätta på vägen i kontakten som ger samma effekt.
Allt under ~8V = 0V
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH

Re: Behöver lite hjälp - Flipper optokort

Inlägg av ToPNoTCH »

Komparator heter det. Billigt och enkelt
H.O

Inlägg av H.O »

Var mäter du spänningen när du säger att den sjunker till 1.5-2V?

Komparatorerna har ju sina negativa ingångar kopplad till Vcc (5VDC?) och sina positiva ingångar kopplade till 12V via pullupmotstånd R45-R52. Läsgaffeln "drar ner" denna spänning mot jord men det sitter en diod i serie så spänningen på komparatorns postiva ingång kan aldrig bli lägre än typ 600mV.

Så, även om du mäter 2V på kretskortets SW1/SW2 pinnar borde du inte har mer än ~2.6V på komparatorns positiva ingång vilket ju är långt under de 5V där komparatorn skall toggla.

I stället för att göra ett kort man sätter längs vägen skulle jag göra ett kort med nya läsgafflar. Annars kan du ju prova att byta pullupmotstånden från 1k till 10k och se om det hjälper.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är någonting historien inte förtäljer här.

All ihop går in i en linedriver/buffer krets.
Du beskriver att "flipprarna blir svaga". Det betyder ju att den uppfattar signalen som i och med komparotorn är att betrakta som "digital".

Jag får känslan av att tiden mellan opto1 och opto2 mäts och på så vis avgörs om man trycker in knappen snabbt eller långsamt typ.
Vilket jag antar återspeglas i kraften på flippern.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

H.O, Var mäter du spänningen när du säger att den sjunker till 1.5-2V?
Mellan jord och SW1. SW1 får 12V på sig från LM399-hållet. När gaffeln är blockerad är det 12V där. När man öppnar så belyses SW1 slingan och ska öppna ner till jord. Men det är där problemet är om den är skitig eller om "lampan" inte lyser så starkt så öppnar den inte helt utan bara till hälften så det kan ligga 4-5V där. Då blir LM-kretsen förvirrad och pulserar spänningen till spolen eller så drar den en säkring.

ToPNoTCH, Alltså opto 1 och 2 har inget med varandra att göra. Det är för två olika flipprar, eller en till flippern och en för att skriva highscore med.
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, om det ligger 4-5V mellan SW1 och jord så förstår jag att det blir problem men inte 1.5-2V.
Som sagt, du kan prova att byta pullup-motstånden så att läsgaffeln inte behöver sänka lika mycket ström för att dra ner spänningen på komparatorns positiva ingång under 5V. Men om lysdioden i läsgaffeln är så pass degraderad så är det är väl bara en tidsfråga innan inte heller det (eller något "extrakort" längs vägen) hjälper.

Är det smuts som orsakar problemet så är nog den bästa lösningen att rengöra...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Nja, de två motstånd som sitter på kortet är till belysningsdelen. Så om jag ändrar dem så blir det mer ljus, men då lär jag bränna ut den dioden.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm… var till det stora schemat kopplas flipperkortet?
Till ett par av ingångarna till höger?
En diod i serie, och pullup på 1k…
H.O

Inlägg av H.O »

Ja, jag pratar alltså om 1k pullupmotstånden R45-R52...
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

GeekJoan skrev: 30 augusti 2024, 13:18:08 ToPNoTCH, Alltså opto 1 och 2 har inget med varandra att göra. Det är för två olika flipprar, eller en till flippern och en för att skriva highscore med.
Ok låter konstigt när dom sitter bredvid varandra men jag utgår ifrån att du har koll.

I övrigt. Kopplingen kan som sagt bara generera hög eller låg (inget där emellan) till buffern. Det enda sättet att få problem är att hamna runt 5V från optokopplarn, så att det börjar oscillera.
Det låter ju därför vettigt att ändra pullup motstånden som H.O säger.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Fast om jag ska plocka ner kortet och börja mixtra där, så är det ingen "liten fix".
Då kan jag lika gärna byta optogaffeln direkt. Hade tänkt mig nått som jag kunde tillverka i förtid och lägga i serviceväskan.
Finns nya kort att köpa där någon löst problemet.
opto.jpg
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

man skulle kunna göra något med en dubbel transistorförstärkare, dubbel invertering bara för att få signalen rätt

ganska enkelt, ha en ny pullupp, med högre värde, och två transistororer som vänder signalen var sin gång

det är pulluppen som ställer till det, 1k är ganska hårt för en läsgaffel
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Med 470R som strömbegränsare till LEDn, lär den LED dö en mer eller mindre långsam död.

Minska strömmen till optokopplarens LED till vettigt nivå och juster pull-up på mottagarsidan på samma sätt, då lär det fungera i låååång tid.

Om belastningen på opto-utgången är signifikant kan någon driver mellan lösa problemet.

Min dom: Fel dimensionering av komponenter.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Just den här designen är bara på tidiga 90-tals spel. De kom själva på att det var en dålig lösning. De senaste varianten är med såna här optos som har 5 ben där det är en förstärkare inbyggt.
opto5.jpg
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag gissar på att för att utgången kan driva en TTL-ingång till GND fick man elda på LED'n duktigt.

Det skulle vara enkelt att omdesigna kortet till att ha en aning SMD elektronik som buffer.
Skriv svar