Logikanalysor i litet format
Logikanalysor i litet format
Börjar bli trött på att behöva hoppa till andra bänken där oscilloskopet står för att kolla på enkla saker eller medan jag debuggar med datorn. Jag skulle vilja ha en mindre logikanalysator som jag kan ha på skrivbordet och felsöka enkla saker.
Jag har kikat lite på Digilent Analog Discovery 3 som känns rätt kompetent hårdvarumässigt, mjukvaran tror jag EEVBlog visade var ganska kompetent också. Den klarar av att avkoda en del protokoll. Jag hade önskat att den kunde logga data över tid men det har jag inte förstått om den klarar, t ex om man sitter och labbar över en timme och sen kunna ha en bamsig logg att kolla tillbaka på.
Salae känns väldigt överprisat oavsett vad man väljer för model.
Finns det några andra förslag? Jag testade någon billig krets från Electrokit med öppen Linux-mjukvara men det kändes inte som det fungerade så bra.
Jag har kikat lite på Digilent Analog Discovery 3 som känns rätt kompetent hårdvarumässigt, mjukvaran tror jag EEVBlog visade var ganska kompetent också. Den klarar av att avkoda en del protokoll. Jag hade önskat att den kunde logga data över tid men det har jag inte förstått om den klarar, t ex om man sitter och labbar över en timme och sen kunna ha en bamsig logg att kolla tillbaka på.
Salae känns väldigt överprisat oavsett vad man väljer för model.
Finns det några andra förslag? Jag testade någon billig krets från Electrokit med öppen Linux-mjukvara men det kändes inte som det fungerade så bra.
Re: Logikanalysor i litet format
Det finns en mjukvara som heter Sigrok som tydligen stöder många olika HW-system, kanske kan kombineras med någon billig klon för vad du vill uppnå.
jag kör liknande denna
https://vi.aliexpress.com/item/1005007308443373.html?
funkar lysande med sigrok protokoll analyserare för att debugga
https://vi.aliexpress.com/item/1005007308443373.html?
funkar lysande med sigrok protokoll analyserare för att debugga
Fick hem en sån förra veckan och kan bekräfta att den funkar bra.
Om man inte är så "känslig" så funkar den även med Salea mjukvara (det är en klon).
Jag har dock problem att köra 24MHz, men man kommer bra långt med 12 MHz.
Om man inte är så "känslig" så funkar den även med Salea mjukvara (det är en klon).
Jag har dock problem att köra 24MHz, men man kommer bra långt med 12 MHz.
Är det vid mätning på serieportar eller är det 12/24 MHz vid användning av alla kanalerna?
Eller rättare sagt är det 12/24MHz per kanal eller måste alla kanalerna dela på detta?
Vad är det för hårdvara i dessa superbilliga?
Eller rättare sagt är det 12/24MHz per kanal eller måste alla kanalerna dela på detta?

Vad är det för hårdvara i dessa superbilliga?
Har en Digilent Analog Discovery 2 men det är ju samma programvara.
Där kan du spela in RAW data tills din disk är full eller logga
Ladda ner och prova.
https://forum.digilent.com/topic/8908-w ... -download/
Ovärderlig när man letar protokollfel.
Där kan du spela in RAW data tills din disk är full eller logga
Ladda ner och prova.
https://forum.digilent.com/topic/8908-w ... -download/
Ovärderlig när man letar protokollfel.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Toppen, jättebra att veta!
Jag är inte så intresserad av kinakloner, vill dels inte stödja den marknaden och sen vet jag att det brukar sluta med att jag blir besviken på kvaliteten och känner att jag borde köpt något ordentligt direkt.
Bygga något med Pico hade kunnat vara aktuellt som kul projekt men det är inte riktigt vad jag är ute efter just nu heller. Nu vill jag ha något som fungerar direkt. Sigrok tror jag är det jag testat innan och jag upplevde det som lite bråkigt och inte så intuitivt men det var med någon billig hårdvara från electrokit.
Jag är inte så intresserad av kinakloner, vill dels inte stödja den marknaden och sen vet jag att det brukar sluta med att jag blir besviken på kvaliteten och känner att jag borde köpt något ordentligt direkt.
Bygga något med Pico hade kunnat vara aktuellt som kul projekt men det är inte riktigt vad jag är ute efter just nu heller. Nu vill jag ha något som fungerar direkt. Sigrok tror jag är det jag testat innan och jag upplevde det som lite bråkigt och inte så intuitivt men det var med någon billig hårdvara från electrokit.