Side by side kyl/frys som inte längre kyler...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fovidenk

Side by side kyl/frys som inte längre kyler...

Inlägg av fovidenk »

Hej,

Vi har ett Electrolux kyl/frys side by side som har slutat att kyla.
Jag har haft en servicetekniker hemma för att kolla på den och han konstaterade att kompressorn inte startar och då är det ganska vanligt fel på denna typen av skåp att kretskortet som styr kompen har gått sönder. Tyvärr finns det inga kretskort att köpa då Electrolux inte längre tillverkar dem.

modellen på skåpet är eal6140wou
PNC 925 993 040

Delen som då inte fungerar heter 4055180188 inverter och man kan se den här. https://electrolux-spares.com.ua/en/p/00000032560

Så frågan är då om någon tror att jag kan laga kretskorten eller om man kan köpa just det här kretskortet av tillverkaren? Det är Samsung som gjort kretskorten. Eller hur jag ska gå tillväga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Synesthesia

Re: Side by side kyl/frys som inte längre kyler...

Inlägg av Synesthesia »

Med lite tur räcker att byta en del elektrolyt-kondensatorer på den då den ser ut att vara något årtionde. Det är väl bara att fråga Samsung om de har annars, antar att Samsung gjort hela kyl/frysen då det även står "Made in Korea" på etiketten. Eller det kanske går att hitta motsvarande Samsung-kort på Ebay.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Yepp, de behöver bytas.

Samsung som är OEM har slutat tillverka den.
Invertern används av flera märken bla:
Samsung, Daewoo, Electrolux, Gorenje, POPRAVILO

Part Codes:
61538, 4055180188, DA9200089A, 3814300300, 30105-0056400-00, DA92-00089A, 133.0194.934, 876881, DA92-00564A, DA9200564A, 402979,

Ingen har invertern på lager vad jag kunde se.

fovidenk

Inlägg av fovidenk »

Jag hittar inte heller möjligheten att köpa och har två frågor:
1. kan jag felsöka själv och byta delar
2. är det värt att be tex kretskorts experten att felsöka och laga?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Tips: Skriv ungefär var du finns, så kanske nån i närheten ger sig till känna, eller nån kanske tipsar om nån reparatör i dina trakter.

P.S. i princip skulle man kunna ta kretskort och alla givare osv från "fel" skåp så länge som kompressorn är likvärdig. Massor av jobb dock på ett skåp med kombinerad kyl och frys på samma kompressor. Hade det varit enbart en kyl eller enbart en frys så hade det väl däremot i princip bara varit en givare, kretskort och kompressorn.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Inlägg av petertub »

Risken är stor att det hela drar ut på tiden och utan fungerande kyl/frys blir livet plågsamt.

Ett alternativ är att köpa en ny av något annat fabrikat än elektrolux ( jag har noterat att elektrolux hamnat
på min "icke handla av"lista tilsammans med göteborgs kex och marabou)
fovidenk

Inlägg av fovidenk »

Om det finns ngn som tycker det här är något att bita tänderna i så finns utmaningen i närheten av Jönköping.

Please!! Help. ;)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

petertub skrev: 27 augusti 2024, 15:43:40Ett alternativ är att köpa en ny av något annat fabrikat än elektrolux ( jag har noterat att elektrolux hamnat
på min "icke handla av"lista tilsammans med göteborgs kex och marabou)
Fisljummen take (nu när maten tinar... :wink: ) : Eller köpa en gammalav något annat fabrikat. Visst är det bra med optimal isolering, effektivitet, låg ljudnivå osv, men det är å andra sidan en fördel att ha en kyl och en frys som har fungerat i flera decennium och där eventuella fel och brister borde ha visat sig för länge sen om det finns några.

Tveksamt hur mycket man kan spara dessutom. Min lägsta elräkning var på under 300:- och då hade jag varit bortrest och det enda som var igång var en Vestfrost frysbox och ett Bosch kylskåp. Tror att kylskåpet är från mitten av sextiotalet och frysen nog från nån gång på sjuttiotalet.

Allmänt så om man bor i hus så känns det som att det är bra att ha dubbel uppsättning av kyl och frys. Typ en uppsättning i köket och också en frysbox och en extra kyl (det sistnämnda kan ju vara en kylbag med peltierkylare).
Skriv svar