Kan man få denna motor steglös?
Kan man få denna motor steglös?
Jag har en Emco-svarv som jag vill koppla in en frekvensomvandlare till. Jag är inte så bevandrad i inkopplingar men jag har gjort detta förut, men då har det funnits bläck att lägga om för Y-koppling eller delta-koppling. Men har denna motor något sådant?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Kan man få denna motor steglös?
ser ut att vara en trefasmotor, om så så kan man köra den på frekvensomformare
men, trafashandske på den?
och ingen driftkonding någonstans?
6 kablar ner i motorn ?
men, trafashandske på den?
och ingen driftkonding någonstans?
6 kablar ner i motorn ?
-
Hej.
Kanske Dahlander kopplad för att få två hastigheter på motorn.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Kanske Dahlander kopplad för att få två hastigheter på motorn.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
- SeniorLemuren
Enligt skylten så är det en helt vanlig 4-polig motor som går att koppla i Y eller D. Det borde inte vara några problem att köra den med frekvensomformare.
Edit. En förutsättning är att det kommer 6 tampar från lindningen. Det borde det göra eftersom den är märkt 220/380 V. Då får du ohm-mäta ut de tre lindningarna och koppla i D om du vill köra med 1-fas omformare.
Edit. En förutsättning är att det kommer 6 tampar från lindningen. Det borde det göra eftersom den är märkt 220/380 V. Då får du ohm-mäta ut de tre lindningarna och koppla i D om du vill köra med 1-fas omformare.
Det är inte säkert attmotorn tål frekvensomformardift, sannolikt är lindningsisoleringen inte tillräcklig
- SeniorLemuren
Lindningsisolering? Vad grundar du det på. Alla motorer jag lindat om, och det är några tusen, har isolerats likadant i alla tider. Det har inte förekommit någon som helst betydelsefull skillnad i hur välisolerad lindningen är utförd i en standardmotor.
Jag har emellertid sett skillnader i hur man utför spårisolationen i dag jämfört med hur vi gjorde för 60 år sedan. Vi isolerade spåret med ett presspan 0.25 mm sedan använde vi ytterligare ett mellanlägg av 0.1 mm som fick sticka upp ur spåret och fungera som en tratt som skyddade tråden från att skava mot plåten när vi lade ner härvan i spåret. Nu när för tiden verkar man ha skippat 0.1 mm mellanlägget men det förändrar ju inte lindningens isolationsegenskaper på något nämnvärt vis.
Det finns emellertid undantag. Om motorn är inbyggd i något som hämmar avkylning, som t.ex i en dränkbar pump där kylningen inte blir optimal, lindas den med glasomspunnen tråd och i spår och mellan härvor används en isolering som tål höga temperaturer. Lindningen är ofta vakuum impregnerade med speciellt härdlack som även det tål högre temperaturer och ja, jag har även lindat en mängd sådana motorer i mitt tidigare yrke som elektrolindare.
Jag har emellertid sett skillnader i hur man utför spårisolationen i dag jämfört med hur vi gjorde för 60 år sedan. Vi isolerade spåret med ett presspan 0.25 mm sedan använde vi ytterligare ett mellanlägg av 0.1 mm som fick sticka upp ur spåret och fungera som en tratt som skyddade tråden från att skava mot plåten när vi lade ner härvan i spåret. Nu när för tiden verkar man ha skippat 0.1 mm mellanlägget men det förändrar ju inte lindningens isolationsegenskaper på något nämnvärt vis.
Det finns emellertid undantag. Om motorn är inbyggd i något som hämmar avkylning, som t.ex i en dränkbar pump där kylningen inte blir optimal, lindas den med glasomspunnen tråd och i spår och mellan härvor används en isolering som tål höga temperaturer. Lindningen är ofta vakuum impregnerade med speciellt härdlack som även det tål högre temperaturer och ja, jag har även lindat en mängd sådana motorer i mitt tidigare yrke som elektrolindare.
Enligt ratten är det en två hastighetsmotor möjligtvis dahlanderkopplad.
Eller är det för ändra rotationsriktning?
Eller är det för ändra rotationsriktning?
Oj, vad intressant läsning här kom in!! Motorn har fram och back, bara en hastighet. Emco är ju ett Österrikiskt företag som gjort mycket bra högkvalitativa maskiner så jag antar att även motorn är av bra kvalitet.
Jag lägger in ett par bilder på frekvensaren jag tänkt använda. (om det fungerar)
Jag lägger in ett par bilder på frekvensaren jag tänkt använda. (om det fungerar)
-
Jag ser inga problem med att använda en frekvensomriktare på denna motor. Farhågor om problem med motorlindning är inte aktuellt i ditt fall. Det gäller i princip när man använder äldre motorer med 500V och långa kablar mellan mellan omriktare och motor. Då skapar kapacitansen i motorn trancienter som kan skada motorn.
Altivar är en utmärkt omriktrare.
Något du dock skall tänka på, har du flera växlar på svarven? Exempelvis så har du ett visst moment med viss utväxling, låt oss kalla det för 100Nm på chucken.
Om du rent mekaniskt växlar ner den till halva varvet får du 200Nm på chucken, vilket du kanske behöver när du svarvar stora stycken.
Men om du har frekvensomriktare och behåller ursprunglig utväxling som ger 100Nm, kommer den fortfarande bara ge 100Nm, även när du reducerat frekvensen ned till halva varvtalet. Så frekvensen kan finjustera varvtalet, men ej ersätta den eventuella mekaniska växellådan i alla lägen. Bara så att du är medveten om detta.
Motorn skall i ditt fall kopplas Y och delta-koppling.
I likhet med andra som byggt om till frekvens, erbjuder jag mig att titta över dina parametrar i frekvensomriktaren för att anpassa den till just denna motor. Låt oss diskutera mer om detta senare ifall det blir aktuellt.
Så det kräver att du sätter dig in i hur du kommer in i dessa menyer. Det är definitivt inte någon plug and play, men inte speciellt mycket som måste anpassas.
Kan du återkomma med exakt komplett beteckning på din Altivar 11.
Altivar är en utmärkt omriktrare.
Något du dock skall tänka på, har du flera växlar på svarven? Exempelvis så har du ett visst moment med viss utväxling, låt oss kalla det för 100Nm på chucken.
Om du rent mekaniskt växlar ner den till halva varvet får du 200Nm på chucken, vilket du kanske behöver när du svarvar stora stycken.
Men om du har frekvensomriktare och behåller ursprunglig utväxling som ger 100Nm, kommer den fortfarande bara ge 100Nm, även när du reducerat frekvensen ned till halva varvtalet. Så frekvensen kan finjustera varvtalet, men ej ersätta den eventuella mekaniska växellådan i alla lägen. Bara så att du är medveten om detta.
Motorn skall i ditt fall kopplas Y och delta-koppling.
I likhet med andra som byggt om till frekvens, erbjuder jag mig att titta över dina parametrar i frekvensomriktaren för att anpassa den till just denna motor. Låt oss diskutera mer om detta senare ifall det blir aktuellt.
Så det kräver att du sätter dig in i hur du kommer in i dessa menyer. Det är definitivt inte någon plug and play, men inte speciellt mycket som måste anpassas.
Kan du återkomma med exakt komplett beteckning på din Altivar 11.
Ja jag har kollat under brytaren. Se bild. Så en omkoppling ska antagligen ske på anslutningarna som finns rund omkopplaren fram-0-back. Ska sanningen fram så gäller det två motorer. Svarven har även en fräspelare med en likadan motor som svarven har. Jag lägger upp några fler bilder så ni ser hela svarven. Jag har ritaten enkel skiss hur kablarna går mellan enheterna. På en bild syns det mer exakt vilken Altivar 11 jag har. Jag har frekvensare på två träsvarvar och på dem har jag lyckats göra de inställningar som jag ville ha. Jag behöver inga fasta lägen för olika hastigheter utan bara att det är ställbart inom ett rimligt område via potentiometer, samt mjukstart och mjukstopp. Finns det någon som kan hjälpa mig hur allt ska vara kopplat? Har du, Prins Valiant kanske kunskap även om hur man kopplar?
-
Jag återkommer med längre svar, men vi behöver ju inte göra det mer komplicerat än vad det är. Vi vet att den går på 400V och fungerar. Då måste den vara D-kopplad. Varför inte bara ställa fram/backkopplaren i läge fram, och plocka bort vredet. Då är det ju bara att dra kabeln till omkoppare / motor direkt till omriktarens motoranslutning.
Nödstopp, start/stopp lägger du före i matningen till omriktaren, du får aldrig bryta mellan omriktarens utgång och motor.
Så tag dagens kabel från TILL / FRÅN -dosan, som går till ena motorn och låt den istället mata Altivar.
Nödstopp, start/stopp lägger du före i matningen till omriktaren, du får aldrig bryta mellan omriktarens utgång och motor.
Så tag dagens kabel från TILL / FRÅN -dosan, som går till ena motorn och låt den istället mata Altivar.
Om omformaren har STO-ingångar, så lägger du nödstoppet på dessa, ofta måste man ha ett 2-poligt nödstopp till dessa.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Prinsen>Vi vet att den går på 400V och fungerar. Då måste den vara D-kopplad.
Tänker jag fel, men betyder det inte att den är Y-kopplad om den går på 400 V nu?
Tänker jag fel, men betyder det inte att den är Y-kopplad om den går på 400 V nu?