Tvättmaskin EWT136459W tömmer ej (LÖST)
Tvättmaskin EWT136459W tömmer ej (LÖST)
Tvättmaskin EWT136459W tömmer ej, pumpen fungerar, körd utanför maskinen. Vatten kommer ner till pumpen men den pumpar inte ut. Finns det någon nivåkännare eller går tömningen på tid? Kan det vara något relä i elektronikenheten som har pajat?
Mina tvättmaskinskunskaper är minimala så jag behöver hjälp.
Mina tvättmaskinskunskaper är minimala så jag behöver hjälp.
Senast redigerad av Castor 28 augusti 2024, 20:16:52, redigerad totalt 1 gång.
Re: Tvättmaskin EWT136459W tömmer ej
Kommer vatten ner till pumpen och pumpen fungerar, så har du stopp i avloppsslangen eller där den är ansluten.
Dåligt formulerad fråga av mig.
Jag körde pumpen löst på bänk och den fungerade.
Vatten som hälls i rinner igenom om man sänker avloppsslangen. Ska prova att knacka på
reläerna, det verkar som inte pumpen får spänning, gammal maskin, kanske svårt att hitta
delar?

Vatten som hälls i rinner igenom om man sänker avloppsslangen. Ska prova att knacka på
reläerna, det verkar som inte pumpen får spänning, gammal maskin, kanske svårt att hitta
delar?
Är pumpen alltså helt tyst när den borde starta? Hade för nåt år sen fel på pumpen så den bara vibrerade och inte kunde bestämma sig för åt vilket håll den skulle starta. efter nån tid blev det timeout och den slutade försöka. Löst och torr roterade pumpen dock snällt. Ny pump löste mitt problem.
Spänningen till pumpen är jätteskum, när man startar tömning (utan pumpen ansluten) blir det c:a 120 V först, efter ett tag c:a 240V en stund, sedan 120V igen, då stängde jag av
Jag ska försöka hitta ny pump.

Pumpen tycks funka och saknar spänning. Då är antagligen felet något annat. Styrs den med ett relä så se vad det har för spolspänning och montera tillfälligt en LED med lämplig förkoppling parallellt med dess spole. Får det manöverspänning utan att pumpen startar, byt relä. Det är troligen en standardkomponent.
Relät som jag tror styr pumpen (ska mäta i morgon) verkar svårt att få tag på, men det borde ju finnas ekvivalent.
Ingen energi att fortsätta i kväll, så lördagen får bli vidare felsökningsdag.
Ingen energi att fortsätta i kväll, så lördagen får bli vidare felsökningsdag.
Min felsökningsrutin är dålig!!!! Jag skyller på åldern. Fyllde i några liter vatten och kopplade 230 direkt på pumpen, den startade inte. rvl verkar ha haft rätt, har beställt ny pump, redovisar när jag bytt.
Re: Tvättmaskin EWT136459W tömmer ej (LÖST)
Pumpen bytt, tömmer nu, ska när vi tvättat undan hundgrejor och annat liknande kolla vilket relä som styr pumpen och byta det.