Fint Oscilloskop Till Salu - Tips

Användarvisningsbild
4kTRB

Fint Oscilloskop Till Salu - Tips

Inlägg av 4kTRB »

Ser i princip nytt ut. Priset kanske högt?
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... 1206260672
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Fint Oscilloskop Till Salu - Tips

Inlägg av AndLi »

Låter väldans dyrt i mina öron....
H.O

Inlägg av H.O »

Det ser ut att vara i utmärkt skick komplett med manualer och allt - men 6kkr, yikes det var dyrt.
Det finns ett likadant på EBAY, i liknande skick med 6 månaders garanti (men utan manualer) för typ halva pengen inklusive frakt, från Tyskland.

Rimligen köper man ett sådant av nostalgiska skäl eller för att man samlar på den typen av utrustning. Som oscilloskop är det tämligen begränsat och dyrt (för vad man får i funktionalitet).

EDIT: Snubblade även över ett TDS320, samma serie som TDS310 i Tradera-länken fast 2x bandbredd och 2.5x samlingshastighet för 2800:- inkl frakt, från Italien.
Senast redigerad av H.O 19 augusti 2024, 20:29:03, redigerad totalt 1 gång.
Wihelm

Inlägg av Wihelm »

guckrum

Inlägg av guckrum »

Precis, för de pengarna får du ett nytt och fantastiskt Rigol eller Siglent.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu är ju tektronix ett antal snäpp över rigol och gänget i kvalitet.

Men det är alldeles för dyrt för ett så gammalt och lågpresterande scope.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Märkes kanske men ett Siglent för den summan hade slagit den där med hästlängder och haft bra fler optioner att leka med.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Tyvärr är det ett teknik-språng som gjorde att det plötsligt blev möjligt att tillverka oscilloskop, signalgeneratorer, spektrumanalysatorer till ett pris som tidigare varit omöjligt och där masstillverkning blev mycket enklare.
Det är som att gå från tjock-TV till platt-TV dubbla gånger.
Förr var kvalitetsinstrument av denna typ något som var dyrt. Dyrare än de flesta hobbyister kunde drämma om.
Den plötsliga förenklingen av produktion och lägre produktionskostnad slog undan benen för de klassiska märkena som tidigare kunnat ta nästan vad som helst i betalt från de företag som hade råd att köpa.
Ofta var en viktig säljande punkt att det fanns support, reparations-center och uppgraderingsprogram.
Apparaterna var inte sällan tunga. Det var plåtchassin, riktiga bildrör och fulltransformatorer.

Signalprocessande, tangentbord och bildskärm är nu på ett enda kretskort. RF-elektroniken hanteras direkt av dedicerade IC-kretsar och signalbearbetning och bildprocessande sker med processorkraft som krävde superdator på mitten av 90-talet när dessa oscilloskop var nya. Nu sker det med MCU som kostar 10 kr istället för i en superdator från 1990.

Vill man köpa äldre saker för samlandets skull är det en sak men för mätändamål ger modern teknik så mycket mer för pengarna.
Ett billigt normalstort oscilloskop idag kostar dryga tusen-lappen. Då får man alla möjliga mätfunktioner inklusive FFT och i mitt tycke är pekskärm ett lyft för moderna oscilloskåp. USB-anslutning är ett krav i mitt jobb för att enkelt kunna dokumentera mätresultat både grafiskt och som mätkurvor som sedan kan bearbetas vidare. Färgskärm underlättar att skilja på kurvor och hitta markörer.
Ett av de nu billigare alternativen: https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... src=google
Att man enbart har pekskärm utan mekaniska rattar förbilligar.. Skulle var kul att testa hur intuitivt det är att använda i praktiken för en som helst vill ha rattar på intränade platser, som kan hittas utan att man i först måste lokalisera dom med ögonen och där man vet vad som händer om man vrider på dom, vilken kanal som påverkas osv..

Jag hade länge svårt för de första moderna oscilloskåpen. Det var inte intuitivt att gå in i hänggmenyer för att presentera det man mätte på lätthanterligt sätt- När digitala flerkanals skåp kom skulle man först välja i en meny vilken kanal man avsåg innan man kunde justera nivå och offset. Riktig pina.
Äldre skåp och man behövde knappt titta så hittade man de rätta rattarna för X och Y.
Om något gick sönder eller behövde trimmas om fanns reparations och service manualer och det fanns både support och resevdelar.
Det är något man kan glömma idag. De gamla skåpen har utgått ur supporten, finns inga reservdelar och de moderna skåpen är så driftsäkra att de inte är värda någon service den dag de behöver repareras.
Då det mesta är digitalt så bortfaller mycket av tidigare kalibreringsbehov pga av åldringsdrift i komponenter osv.
Just nu finns ett 4-kanlas Tek-skåp skåp på Ebay med bud på 100kr. https://www.ebay.com/itm/335522355661?_ ... 1758.m4703
Det är ett skamligt lågt pris, eller hade varit på den tiden när detta var modern teknik. Det är som med forna mekaniska räknemaskiner från Facit och ADDO. Dyrt men super-kvalitet, mekaniskt outslitliga, Sen kom Japanska miniräknare och sopade bort marknaden, Numera är marknaden för miniräknare vikande. Många klarar sej med en gratis-app i mobilen.

HP R&S med flera klassiska instrument-tillverkare tappade fotfästet ett tag vad gäller att kunna konkurrera med alternativa instrument tillverkade på modernt och billigt sätt. Bara att leverera instrument är så pass mycket enklare och billigare när det inte väger något.
På högre pretandaskalan, instument som kostade miljonen eller mer 1995 hade naturliga utvecklingen varit att de följt inflationen fram till idag om inte de stora instrument-tillverkarnas domäner brutits ned.
4 miljoner hade nog varit acceptabelt pris i dag för en rimligt high-end nätverks--analysator.
Jag har ett antal HP8753 som en gång i tiden hade sådan nypriser. Rackmonterade saker som vägde 20 kg och uppåt och knappt tålde transport utan att behöva kalibreras internt.
Nu finns bättre presterande instrument för en bråkdel av den tidens pris. 80kkr är rimligt nypris för jämförbar prestanda numera och det är mest utveckling av hårdvara samt dess mjukvara som kostar. Priset för ingående komponenter är kanske en tusenlapp. Säljs den utan display och gui, som många instrument idag gör, så går det bära instrumentet i rockfickan.

Det har tagit tid för de etablerade instrumenttillverkarna att hänga med på denna modernare utvecklingen, Man gör försök givetvis men man har det svårt. Mycket av mjukvaran till lågpris-instrumenten utvecklas i communities och det är fritt för vem som helst att starta tillverkning och sälja produkter med professionell prestanda globalt till ett pris som inte kan nås av företag med höga interna utvecklings-kostnader.

Om ett oscilloskop från en passerad teknologi är värt 5000 kr, som dessutom ser ut att ha måttligt många driftstimmar och inte dängt omkring i en fuktig servicebil? Om skåpet kan fullgöra mätbehoven så är det nog okey. Kan vara ett fynd för samlaren. Det fanns för några år sedan massor av liknande oscilloskop som såldes ut billigt, inte minst i Sverige när mycket av elektronik-industrin avvecklades.
Skåp av denna typ har ofta använts hårt. High-end saker hanteras oftast varsamme och av mer kunniga operatörer.
Se även på Ebay t.ex. att skåpen, lista de som faktiskt säljs, säljs oftast utan garanti och utan manualer. Manualerna säljs separat och kostar ibland lika mycket som hårdvaran.
Det som sälja på Ebay innebär att transport.kostnad tillkommer. I synnerhet fysiskt större paket kan frakten kosta lika mycket som hårdvaran och tul-krångel kan tillkomma till somliga länder.

Om skåpet är i mint kondition, spara det i 30 år ytterligare så har samlarvärdet nog stigit avsevärt.
Om du då blivit kändis så kan det dra upp priset, som när kvarlåtenskapen säljs efter Paul Allen.
Hans gamla Appledator har förväntat pris på flera miljoner kr. https://www.christies.com/lot/an-apple- ... 5022&lid=1
Säkert mint-kondition men ingen lär köpa den för dess tekniska prestanda. Det lär förbli samlarföremål med välkänd historia och välkänd ursprunglig ägare (Steve Jobs).
Här nedan Paul Allen tillsammans med Bill Gates som också blev rätt känd.
Paul allen Bill Gates.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
BJ

Inlägg av BJ »

Intressant.
Jag har använt både fpga:er och mikrodatorer, och sett vad dom kan göra nu. :)
Det var ett fint oscilloskop du länkade till.
Ungefär 1000 kronor, gäller det bara just det, med pekskärm och inga rattar,
eller finns det vanliga för ungefär det priset också?

Jag har ett Tektronix Tds 220 nu, 2 kanaler och 100 MHz, som jag köpte
för, ja, vad kan det vara, ungefär 10 år sedan, för 1000 kronor på Blocket eller Tradera.
Jag har inte rs-232-modulen, så det finns inget sätt att skicka bilderna till en dator,
och även om jag hade haft en sådan så finns det inget program till det, vad jag vet,
utan man måste lyssna och eka det som tas emot till en fil i ett terminal-program.
Jag vet det, för det har jag gjort med ett Tds 210 en del.
Att ta kort på skärmen är svårt, även med en bra kamera.

Två krav som jag har är att det ska vara fläktlöst och tyst, och att man ska kunna
välja en ljusstyrka på skärmen så att man inte blir bländad när man sitter och mäter.
Det finns inte mycket jobbigare än att höra en högljudd brummande fläkt (Använt Hp?)
eller en vinande eller tjutande fläkt.

Jag har inte konto på Aliexpress eller Ebay.

Jag har inte tänkt att köpa något nytt precis nu, utan är bara intresserad och letar.
H.O

Inlägg av H.O »

Tyvärr är det ett teknik-språng som gjorde att det plötsligt blev möjligt att tillverka oscilloskop, signalgeneratorer, spektrumanalysatorer till ett pris som tidigare varit omöjligt och där masstillverkning blev mycket enklare.
Tyvärr? Själv är jag glad då det gett mig möjlighet att ha moderna instrument till rimlig kostnad.
Den plötsliga förenklingen av produktion och lägre produktionskostnad slog undan benen för de klassiska märkena som tidigare kunnat ta nästan vad som helst i betalt från de företag som hade råd att köpa.
Varför skulle lägre produktionskostnad slå undan benen på R&S, Keysight, LeCroy och Tektronix? De kan väl dra lika mycket nytta av förenklingar och lägre produktionskostnad som konkurenterna? Och tar betalt gör de fortfarande.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

>Ungefär 1000 kronor, gäller det bara just det, med pekskärm och inga rattar,
eller finns det vanliga för ungefär det priset också?

Det är säkert en del av möjligheten att jaga ner priset att man inte behöver kosta på inköp av rattar och knappar, den mer komplicerade designen det skulle medföra och ytterligare något som måste kontrolleras att det fungerar innan det skeppas från fabrik. Designen är sådan så det finns inget nätaggregat men just den länkade versionen har inbyggt laddbart batteri.
Det är praktiskt med batteridrift inte bara för att man kan mäta mobilt utan även när man mäter på saker som "kan" vara anslutna till svävande jordpotentialer eller nätanslutet.

Villl man ha rattar så kostar det lite mer. 1500-1800 kr återfinns varianter från alla de mer kända kina-tillverkarna., Owon. Rigol, Siglent, Fnirsi. Hanmatek
Fnirsis billigaste med rattar: https://www.aliexpress.us/item/1005007036284405.html
Just detta oscilloscope har en inbyggd signalgenerator och för med relativt små prisstegringar kan man få mer funktioner, högre bandbredd, fler kanaler ,högre bit upplösning, logikanalysator mm.

En annan aspekt vad gäller dessa oscilloskop med olika finesser är att även om man köper billigaste basmodellen så är det ofta bara mjukvara som skiljer från dyrare modeller. Det blir billigare att tillverka samma hårdvara för olika modeller och sedan har man laddar man bara olika mjukvara.

Jag tillhör de som köpte ett av Rigls tidiga oscilloscope. Köpte 50MHz basmodellen (DS1054) som jag laddade med annan mjukvara för att få större minne, mer bandbredd och fler protokoll som kunde analyseras, dvs kan visa avkodad text när man probar vissa radiosignaler eller RS232.

Inte för att jag är stort behov av sådant men eftersom mjukvaru uppgraderingen inte kostade något så fick man passa på.
Har även installerat WiFi som alternativ till USB- Man slipper en kabel vilket är tacksamt när man har alldeles för mycket kablar ändå.
De flesta av mina instrument kan jag köra live från min dator så jag behöver knappast några rattar och just signalöverföringen är sådan att jag ofta samkör flera instument. När något specifikt händer på oscilloskåpet så kan spektrumanalysatorn köra EMI-test och successivt under mätningen rotera ett vridbord t.ex. Det går bra även på äldre oscilloskop om de har GPIB-interface liksom att de flesta instrument för professionell användning har GPIB-kompatibelt mjukvaru-interface.
Att utveckla sådan mjukvara kostar en hel del mantimmar att utveckla och hårdvaran måste göras möjlig att styras via interfacet istället för via rattarna och knapparna. Dessa instrument blir ofta lite dyrare. Sådan mjukvara ger normalt tillgång till fullständig fjärrstyrning och tillgång till live-signalen (nästan). Om ett oscilloskop pratar GPIB följer det normalt en standard IEEE-488 så att om t.ex. ett oscilloskop i en mätkedja går sönder behövs relativt ssmå förändringar i mjukvaran i egna datorn om man ersätter oscilloskopet med annat märke men som följer IEEE-488 och är sk VISA-kompatibelt.

Något som kommer allt mer även på de billigaste oscilloskopen är kurvor med dynamisk intensitet. Det var ju så det fungerade på analoga oscilloskop med bildrör att när en kurva korsade en annan kurva ökade intensiteten och vid brantare signalförändring ritas kurvan något svagare.
Undan för undan blir både rattarna och bildskärmen allt mer som analoga oscilloskop.

Just mitt Rigol 1054 är praktexempel på hur tokigt det annars kan bli om man vill snåla in på några rattar.
Skåpet har fyra kanaler men bara en ratt för att ställa amplitud och offset. För att skifta mellan de olika kanalerna som ratten styr måste man gå in i en separat meny. Det är som gjort för att vrida på fel kurva.
Det förtar mycket det jag värdesätter, att inte behöva titta så noga utan vrider man på en ratt ska man veta vad som händer och på vilken oscilloskop-kanal.

Att spara in på det sättet var alldeles för komplicerat på gamla oscilloskop. Där visste man bättre vad som hände när man vred på en ratt och givetvis en ratt per kanal.

Ofta behöver man oscilloskopet för enkel felsökning, behöver inte hög bandbredd eller möjlighet att se ner i bruset och då finns en hel rad med enklare oscilloskop med inbyggd multimeter, eller tvärs om, och inbyggd signalgenerator mm.
Just signalgenerator är bekvämt om man kan mata in en signa in i en förstärkare eller radio och följa signalen för att se var det går fel.
BJ

Inlägg av BJ »

Det ser inte så tokigt ut. Upp till 2000 kronor ungefär tycker jag känns
som ett okej pris för ett nytt oscilloskop, men att få fler olika funktioner
är verkligen inte fel.

Precis som du skrev så blir kurvor tunnare där dom är brantare.
Dynamisk intensitet, är det samma sak som det som en del tillverkare
kallar för digital fosfor?

Ja, fjärrstyrning tar mer tid att programmera.
Jag har använt gpib-instrument lite grann, och byggt och programmerat någon sak
som både kan fjärrstyras med rs-232 och styras med knappar. Det är lite pyssel.

Jag vill också ha en ratt för varje sak, och inte behöva gå in i någon meny
för att välja.
H.O

Inlägg av H.O »

Just mitt Rigol 1054 är praktexempel på hur tokigt det annars kan bli om man vill snåla in på några rattar.
Att inte ha separata kontroller för varje kanal är nog något vi får vänja oss vid - även på skop vars "enklaste" 100MHz-modell kostar >250.000:-
MXO-5.PNG
Flera tillverkare har numera en belyst ring runt ratten. Ringen andrar färg beroende på vilken kanal den påverkar. Färgen matchar såklart ingången. Det underlätar.

Jag har tre 4-kanals skop, endast ett av de (ett Rigol DS4000) har separata kontroller för ingångarna.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

H.O skrev: 21 augusti 2024, 09:14:59
Varför skulle lägre produktionskostnad slå undan benen på R&S, Keysight, LeCroy och Tektronix? De kan väl dra lika mycket nytta av förenklingar och lägre produktionskostnad som konkurenterna? Och tar betalt gör de fortfarande.
Det var vad det faktiskt gjorde, det tog dom med stor överraskning och de hängde inte alls med. Påminner mycket om den amerikanska bilindustrin. när plåtskeppen med gammaldags V8-maskiner var huvudprodukten. Man försökte straffa bort Japanska småbilar när de hotade industrin men det fick motsatt effekt.

De stora instrumenttillverkarna i USA hängde inta alls med och hänger fortfarande inte med utan är ständigt rätt många steg efter. Med "stora" avses sådana företag som tillverkar instrument som företags-kunderna känner till. Det är väl etablerade varumärken och uppfyller många industri-krav förutom att man tillhandahåller en enskild produkt.

Detta göller i detta sammanhanget inte lågprisinstrument typ nätverkare som sälja för någon tusenlapp då de som finns hitintills inte är användbara i en professionell miljö där man vill ha standardiserade gränssnitt och dokumenterad prestanda mm. De är en bra språngbräda för amatörer att lära sej mer komplicerade instrument och det går göra mätningar även om prestandan kanske är mindre bra men detta är en insstrumentgrupp som inte konkurrerar med etablerade instrument-tillverkares produkter eller dess kunder.

Ta som exempel VNA från Copper Mountain som var tidigt ute med lågpris högkvalitets VNA utan skärm och GUI.
De sålde en produkt som Keysight inte kunde möta prismässigt under 1 miljon i sitt befintliga sortiment. Bara option med extra dämpomfång på en ratt kostade mer än vad hela nätverkaren kostade från Copper Mountain. Ett exempel på hur sådan VNA ser ut idag: https://coppermountaintech.com/vna/m506 ... -analyzer/
Denna nätverka kostar $10k.
Keysight (HP) var förr arbetshästen nummer ett när man skulle ha en bra nätverkare och alla såg ut som stora oscilloskop ungefär. Plötsligt fanns det en liten kakburk som utskåpade prestandan, hade alla interface och mjukvara som de stora märkena och lite till, tog en bråkdel i ström och saknade fläkt. HP VNA var ju som att dra igång en stor höfläkt. Bara att slippa oljudet var värt mycket och CopperM's nätverkare tog en bråkdel av platsen på labbänken och kunde lätt flyttas till mätkammare elelr till och med mäta ute på fältet.

Vad sskulle Keysight göra för att möta denna konkurrent? Då Keysight liksom R&S har lerfötter och inte alls sett detta komma så var man flera år efter i utvecklingen och det är man fortfarande. Man har försökt att ta fram en konkurrerade variant i och med Fieldfox för att möta deras befintliga kunders behov men slarvigare utvecklad produkt får man leta efter. Man har efter flera år ännu inte fått till ett riktigt kommunikations-interface som följer det som var deras ledstjärna, GPIB, eller HPIB som det hetta när HP en gång utvecklade detta och det finns fortfarande en mängd buggar som inte rättats i firmaware-uppdateringaran. Efter 10 år! För många av kunderna byts produkt efter avskrivning typ 3 år och inom dt tidsspannet borde saker hinna rättas till. Så vitt jag vet har man inte fått ordning på VISA-kompatibilitet för någon Fieldfox ännu.
Trots högt pris så klara man inte att möta prestandan heller i hårdvaran.
Om man tar jämförbar model som den Copper Mountain jag länkade med bandbredd upp till ca 6GHz, så motsvarar det ungefär Keysight Fieldfox N9914A som kostar dubbelt upp. Grundpriset börjar på €18.000, ca 200.000 kr.
Visserligen är denna bärbar och med display och dessvärre ett eländigt batteri som ställer till mycket bekymmer men det var vad man trodde skulle kunna möta konkurrensen men med mycket att önska vad gäller funktion och kvalitet.

Nu efter 10 år har Keysigt/Agilent/HP kommit med en utmanare. Jag kan inte uttala mej om funktion eller kvalitet men den basmodell som bäst motsvarar Copper Mountain i denna serie är Keysoight N9914A https://www.keysight.com/us/en/product/ ... ports.html
Den kostar 5-700.000 kr eller 5 gånger mer än Copper Mouintains VNA med motsvarande prestanda efter vad jag kan se i datablad.
Efter 10 år är det vad man åstadkommer. Det är inte konstigt att Keysight har haft stora säljproblem i detta segment och om du ändå som privatperson skulle vilja ha deras VNA-service eller köpa reservdelar blir du numera nobbad. Jag tror att man givit upp och med tiden säljer av detta segment.

Så ja man hänger inte med i svängarna och när man många år senare kommer med något liknande är priset helt annorlunda.
Visst kan de stora företagen tillverka kretskort och köpa delar på samma sätt som kreatinkurerna gör men Copper Mountain har en fast säljare och hela administrativa personalen får rum i en folkvagnsbuss. Det är inte riktigt så hos Keysight. Man har ca 14.000 anställda. Man tillverkar ett mycket brett produktsortiment vilket kan förklara en del av dess personal-behov.
Om det inkluderar egen lågpris-tillverkning och personal till denna i Kina är osäkert. Man ligger efter även där då man har liksom många USA-företag, rädsla för Kina-virus.

Mycket av Keysights nuvarande försäljning är fasta ordrar från större företag och militär. Där finns ofta fasta avtal att var 3:e år byts oscilloskop och andra instrument ut, oavsett om kunden behöver det eller inte. Det är avtal över längre tis och varan egentliga pris kan i de sammanhangen vara svåra att se. En gissning är att det över tid rör sej om en rabatt på 50% för ett garanterat försäljningsavtal av denna typen. För dessa kunderna betyder kontinuiteten kanske mer. Att man vet vad man får och att man öven i fortsättningen kan få dessa saker. Köper man något av en halvliten kinesfirma kan den upphöra eller drastiskt ändra sitt produktsortiment och när Donald Trump blir president så får man ändå inte köpa instrument av kineserna. Han nämnde det så sent som i förrgår, att man ska strypa sådan import för att ge sådana tillverkningsjobb till arbetslösa i USA.

Detta bidrar till att de typiska USA-baserad mätinstruumentföretagen inte kan eller törs möta konkurransen eller utnyttja att man kan få billigare arbetskraft i Kina än i USA. Om det är billigt så vill ju sådana som just Trump förbjuda eller lägga mycket höga strafftullar på kina-produkter så till den grad att det då inte lönar sej. Dessvärre vill man att Europa ska lägga samma strafftullar så det kan mycket väl hända att Kina-tillverkade instrument stiger med 50-100% i pris nästa år.
Enligt Trump är t.ex. kinesisktillverkade elbilar subventionerade av kinesiska staten för att bli billiga. Det är väl bara att utnyttja det då, så länge de har råd att subventionera. Att Trump vill subventionera egen produktion med strafftullar är i princip just det , ett sätt att konstgjort skydda egen industri, om den funnits.

När även vi får strafftullar kommer kvarvarande äldre analoga oscilloskop åter få ett bättre restvärde. De blir åter efterfrågade när Kina-instrumenten blir för dyra för hobby-bruk så då kanske 5000kr för ett 30 år gammalt TEK är ett bra pris. Passa på medans chansen finns.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

H.O skrev: 21 augusti 2024, 10:16:40 Att inte ha separata kontroller för varje kanal är nog något vi får vänja oss vid -
Nej verkligen inte. Det handlar mycket om användarvänlighet och genomtänkt GUI. En ratt med flera funktioner leder till flera misstag som kostar tid och kanske misstag inom industrin. Tidiga digitala skåp kunde ha hängmenyer i två nivåer för att styra en markör. Sådant ofog är numera borta men det är faktiskt så att det är enbart en kostnadsfråga, att snåla in att inte ha en ratt per kanal på ett oscilloskop även om det i sej sedan är dyrt ut till kund.

Det är vi som som köper dessa dyrare produkter som styr vad vi köper med plånboken och med tiden så kommer hårdvaruleverantörerna anpassa sej då de vill sälja. Jag använder regelbundet flera kanaler och vet att det kostar mej tid och extra jobb att leta efter vilken kanal som ändrar sej om jag vrider på en ratt. Det är ju ofta så att man vill ha ögonen där man probar ner i en elektronikburk och att då behöva släppa detta för att justera så spämnningssvinget syns på bildskärmen är inte rationellt. Bara för att det ser ok ut utseendemässigt med få rattar är det tidsödande och skapar risk för mätfel vid praktiskt arbete. Det är i slutänden mina kunder som får betala sådant och de vill inte ha misstag eller extratid pga dåligt användar-interface i de instrument jag använder.

Det är samma ska som att det tangentbord jag använder ska ha em dedicerad bokstav per knapp. Jag vill inte behöva gå in i någon meny för att välja vilken av alfabetets bokstäver tangentbordets enda knapp ska motsvara även om en enda knapp skulle göra tangentbordet billigare och med skojigare utseende.

Självklart är färgval lika uselt för att signalera vilken bokstav som är inställd för knappen.En duglig tangentbord-operatör tittar inte på tangentbordet. En sekreterare ska kunna skriva in ett manuskript utan att behöva studera aktuell knapp-konfiguration. Ögonen ska vara på manuskriptet utan avbrott. Samma gäller för en mättekniker. Denna ska utföra sitt arbete uran att ständigt justera rattars funktion om ett smartare alternativ finns.
Skriv svar