Hejsan
Jag håller på med ett nytt projekt, en ny, snabbare och framförallt större och bättre skrivare. Kom över ett påbörjat projekt, vzbot 330.
Den är så gott som komplett, jag har kompletterat med en hel del grejor dock men men.
Jag kommer ha 2 motorer på X, 2 motorer på Y samt två motorer på Z . Ev kommer jag ha dubbla motorer på extrudern också, hybrid bowden eller vad det heter.. osäker på namnet!
För att lösa detta behövde jag ett nytt styrkort, valet föll efter mycket överväganden på bigtreetech kraken. Ett kort med integrerade motordrivare, 8 drivnare totalt. Som dessutom går på 48V!! 24-60V för att vara noga men men. 4 av drivarna klarar 8A och 4 klarar 3A. Så det är ett stabilt kort! Kostade också en del. Dock kändes valet rimligt, ett kort med 8 axlar som behöver externa drivare blev dyrare i slutänden ändå…
Någon som har erfarenhet av detta kort? Bigtreetech kraken. Och någon som kör eller har kört med 48V på motorerna?
Jag kommer ha dubbla nätaggregat, ett för 24 och ett för 48v. Har redan köpt! Jag har också köpt 100w värmare till hotend, ska göra egen värmeblock av koppar tänkte jag, jag har ändå 20mm kopparplåt liggandes så…
Värmebädden är på 24v men på en 500w eller så så måste ha ssr till den, vilket redan sitter på skrivaren i och för sig!
Den var väl förberedd skrivaren, det sitter linjärskenor på x och y, samt 4 axlar till z, med dubbla motorer.
Men ja, till frågan. Någon som har erfarenhet av klipper som mjukvara till ett bigtreetech kort?
Har redan fått in klipper och moonraker och octopi osv på en raspberry pi, så den biten ska vara ok. Har fixat 7” touchskärm till de också vilket fungerar bra!
Ska ta lite bilder och lägga upp.
Erfarenheter av bigtreetech, köpt nytt kort samt 48V
Re: Erfarenheter av bigtreetech, köpt nytt kort samt 48V
Kul med vzbot, det är ju definitivt ett projekt man tittat en del på.
BTT/Biqu är officiell sponsor av Klipper, så det ska bör absolut inte vara några problem med den kombinationen, har dock ingen egen erfarenhet av Kraken eller 48V. Möjligen att jag gör det senare på nästa skrivare (som just nu är på logistiska villovägar) i efterhand, ifall jag skulle få slut på annat mekande på den.
BTT/Biqu är officiell sponsor av Klipper, så det ska bör absolut inte vara några problem med den kombinationen, har dock ingen egen erfarenhet av Kraken eller 48V. Möjligen att jag gör det senare på nästa skrivare (som just nu är på logistiska villovägar) i efterhand, ifall jag skulle få slut på annat mekande på den.
Ja, det ska bli kul att testa. Har inte hört talas om den innan men upptäckte den nu när jag köpte detta kitet! Eller ja, det påbörjade bygget ska jag säga! Verkar vara en rätt bra skrivare!
Ahh, tack för infon, då ska det ju nog gå bra att få in klipper där, mest så jag förstår hur jag ska göra…. Gah! Sååå längesedan jag höll på med sådant och sådan programmering!
Kraken är ett ganska nytt kort, har inte funnits så länge så ska bli spännande! Smidigt med allt inbyggt måste jag säga, men hur det fungerar… ja ska bli intressant!
Jasså, är din på rymmen?
Ahh, tack för infon, då ska det ju nog gå bra att få in klipper där, mest så jag förstår hur jag ska göra…. Gah! Sååå längesedan jag höll på med sådant och sådan programmering!
Kraken är ett ganska nytt kort, har inte funnits så länge så ska bli spännande! Smidigt med allt inbyggt måste jag säga, men hur det fungerar… ja ska bli intressant!
Jasså, är din på rymmen?
Jo, jag köpte ett kit för Voron Trident som skeppades från Kina, och nu har det gått några dagar över estimerad tid (som var ~4 veckor). Men det är väl mest att ta det kallt och vänta, enligt vad jag hört ska det vara i Europa i alla fall, rent fysiskt, men inte framme där importhanteringen ska ske.
Det verkar stå i manualen för Kraken hur man flashar in klipper i alla fall, efter det så är det väl kanske den klurigare biten att få till konfigurationen, men förhoppningsvis finns det någon som gjort det tidigare som man kan låna av. Tyvärr är ju mycket av "supporten" för såna här skrivare på discord och typ ingen annan stans, så det kan vara svårt att hitta så mycket på det "fria" internet ibland...
Det verkar stå i manualen för Kraken hur man flashar in klipper i alla fall, efter det så är det väl kanske den klurigare biten att få till konfigurationen, men förhoppningsvis finns det någon som gjort det tidigare som man kan låna av. Tyvärr är ju mycket av "supporten" för såna här skrivare på discord och typ ingen annan stans, så det kan vara svårt att hitta så mycket på det "fria" internet ibland...
Skulle vilja ha lite råd angående mitt bygge här…
Jag håller på att bygga en hållare till extruder och hotend. Bygger av kolfiber och lite aluminium för att hålla vikten så låg som möjligt.
Nåja, det ja undrar om någon skulle vilja hjälpa mig med. Jag har ovanpå ett linjörlager, tror ni detta räcker att ha det tillräckligt stabilt?? Jag funderar nämligen på att sätta ett till linjärlager på undersidan av aluminiumprofilen… så att det går stöd från två lager. Eller det räcker bra med ett linjärlager och hålla det tillräckligt stabilt?!
Tankar kring detta?
Jag håller på att bygga en hållare till extruder och hotend. Bygger av kolfiber och lite aluminium för att hålla vikten så låg som möjligt.
Nåja, det ja undrar om någon skulle vilja hjälpa mig med. Jag har ovanpå ett linjörlager, tror ni detta räcker att ha det tillräckligt stabilt?? Jag funderar nämligen på att sätta ett till linjärlager på undersidan av aluminiumprofilen… så att det går stöd från två lager. Eller det räcker bra med ett linjärlager och hålla det tillräckligt stabilt?!
Tankar kring detta?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.