Rita kretskort.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Rita kretskort.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag behöver rita ett mycket enkelt kretskort som jag skall fräs ut i min CNC. Kortet är enkelksidigt och skall endast innehålla några plintar och lysdioder. Vilket program har lägst tröskel. Jak försökte mer Eagle som ligger i Fusion360 men det var en jävla soppa.
H.O

Re: Rita kretskort.

Inlägg av H.O »

Sprint Layout är billigt och verkar vara av den enklare varianten. KiCAD är fritt och gratis.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Jag tycker elektronik delen i Fusion fungerar bra, vad fastnade du på, schema eller kort?
tingo

Inlägg av tingo »

Min mening: KiCad er det smarteste valget når det gjelder å bruke tid på å lære seg et verktøy for å lage skjema og kretskort.
Hvorfor?
- det er gratis, open source
- det har solid støtte, blant annet fra CERN - det kommer ikke til å forsvinne med det første
- det er multiplattform (uansett om du bruker FreeBSD, Linux, Windows, Mac - KiCad finnes)
- det kan brukes til alt fra veldig enkle kretskort helt opp til avanserte kretskort med mange lag.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Du får tänka på hela kedjan, från design till G-kod för fräsen. Är det något där du redan har bestämt dej för att använda?
Här är en sekvens: https://www.instructables.com/PCB-desig ... using-free
Jag skulle använda KiCAD och FlatCAM eftersom jag redan kan de. Tröskel har de i alla fall.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

swesysmgr skrev: 4 augusti 2024, 13:43:13 Jag tycker elektronik delen i Fusion fungerar bra, vad fastnade du på, schema eller kort?
Jag försöker på alla vis att dra en komponent till arbetsfältet. Men den kommer aldrig dit. Om jag t.ex klickar på plinten och drar den till höger in på det vita så dyker inte komponnenten upp. Jag har kollat på Youtube videor och följer exakt hur man skall göra men inget funkar.
schema fusion.png
Edit. Så här ser det ut när jag försöker dra komponenten.
schema 1 fusion.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Det verkar som om något lagts in på det vita fältet, men med vita linjer som inte syns. Om jag upprepar proceduren att lägga in 5 st plintar så kan jag backa med ångra-pilen 5 gånger. Så frågan är hur man kollar vilken färg man ritar med.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Testade i en annan dator med win10 där fungerar det utan problem men inte i win11
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

DesignSpark är lätt att använda, eller kanske var för det var några år sedan jag testade det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har jobbat en hel del med KiCAD och det fungerar riktigt bra för mig.
Men om du inte är van att använda den typ program finns det ju en viss tröskel att komma över.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

SeniorLemuren skrev: 4 augusti 2024, 15:57:26 Testade i en annan dator med win10 där fungerar det utan problem men inte i win11
Har ingen bra förklaring till detta, jag hade provat att uppdatera grafikdrivrutinen till senaste version nedladdad direkt från tillverkaren och ställt in Fusion på att använda DX 11 (Preferences -> General -> Graphics driver).
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor

Inlägg av Wirewrap »

Jag bytte från Eagle Standard Edition till KiCad strax före jul 2023 efter många år. Mycket är annorlunda och det googlades en del i början. Gjort åtta kort hittills.

Har ansträngt mig att följa designflödet som KiCad tänkt sig det och inte försökt köra nåt eget spår.

Har inte stött på nåt som jag upplever som sämre, men mycket är markant bättre.
Särskit editering av symboler och footprints är mycket smidigare.
Supportforumet är bra också.

Som det känns nu vill jag inte byta tillbaka.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Enda "klagomålet" mot KiCad jag kan komma på är väl att t.ex. Ubuntu LTS har iaf förr haft lite gamla versioner. Men det är ju inte KiCads fel.

Det finns minst en tutorial-serie på Youtube som jag tror är rätt bra.

Allmänt har ju alla program av denna typ eller närliggande typ (vektorgrafikprogram osv, eller över huvud taget nästan alla nyttoprogram som inte är ordbehandling och kalkyl ungefär) rätt hög inlärningströskel. Man kan tycka att det är något som borde gå att göra lättare.
Wihelm

Inlägg av Wihelm »

https://www.kicad.org/download/linux/
KiCad operates PPAs that can be used to install KiCad along with its required dependencies. We recommend that users install from these PPAs rather than the base Ubuntu repository as the latter is usually outdated.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

MiaM skrev: 5 augusti 2024, 14:45:32 Enda "klagomålet" mot KiCad jag kan komma på är väl att t.ex. Ubuntu LTS har iaf förr haft lite gamla versioner. Men det är ju inte KiCads fel.

Det finns minst en tutorial-serie på Youtube som jag tror är rätt bra.

Allmänt har ju alla program av denna typ eller närliggande typ (vektorgrafikprogram osv, eller över huvud taget nästan alla nyttoprogram som inte är ordbehandling och kalkyl ungefär) rätt hög inlärningströskel. Man kan tycka att det är något som borde gå att göra lättare.
Är komponentbiblioteket någorlunda heltäckande? Eller måste man ofta tillverka egna komponenter. (Plintar, kontakter nyare CPU m.m.)
Skriv svar