Matning kylskåp i husvagn
Matning kylskåp i husvagn
Hej,
Har köpt en gammal husvagn där kylet endast fungerar när vagnen är kopplad mot 220v ac.
Vill försöka få kylet att fungera åtminstone på 12v dc när jag är under färd och det i sig att få ihop tror jag att jag fixar.
Min fråga dock: Vad drivs kylskåpet av egentligenalltså "sista biten". Är det 220v ac eller 12v dc?
Är det 220v ac så är det ju en inverter från 12v och är det 12v så är det ju från batteriet.
Mvh Micke
Har köpt en gammal husvagn där kylet endast fungerar när vagnen är kopplad mot 220v ac.
Vill försöka få kylet att fungera åtminstone på 12v dc när jag är under färd och det i sig att få ihop tror jag att jag fixar.
Min fråga dock: Vad drivs kylskåpet av egentligenalltså "sista biten". Är det 220v ac eller 12v dc?
Är det 220v ac så är det ju en inverter från 12v och är det 12v så är det ju från batteriet.
Mvh Micke
Re: Matning kylskåp i husvagn
Är det ett gammalt skåp som går på gas och el så är det värme element som går på el. Det kan även finnas ett 12V element i det. Men den typen av skåp drar en hel del.
Re: Matning kylskåp i husvagn
Normalt brukar väl kylskåpen bara gå på gasol och 230 V.
Jag tror inte det finns kylskåp som går på gasol, 230 V och 12 V?
Går det att köra på 12 V har det antagligen en 12 V kompressor, och då lär det väl inte gå att köra på gasol?
Är det ett kylskåp som inte är gjort för husvagn går det kanske bara på 230 V (och har en 230 V kompressor), d.v.s. ingen gasol, då är väl enda alternativet en inverter (men kylskåp kan ha rätt hög startström så det brukar vara lite problematiskt).
Jag tror inte det finns kylskåp som går på gasol, 230 V och 12 V?
Går det att köra på 12 V har det antagligen en 12 V kompressor, och då lär det väl inte gå att köra på gasol?
Är det ett kylskåp som inte är gjort för husvagn går det kanske bara på 230 V (och har en 230 V kompressor), d.v.s. ingen gasol, då är väl enda alternativet en inverter (men kylskåp kan ha rätt hög startström så det brukar vara lite problematiskt).
Re: Matning kylskåp i husvagn
De flesta gasolkylskåp i gamla husvagnar och dyl brukar kunna köras på gasol, 230V och 12V.
12V så de kan vara igång under körning, då det inte är lämpligt att ha gasolen på.
12V är inte att rekommendera vid längre stillestånd, då det drar rätt mycket som sagt.
Jag gissar som danei att det är separata värmeelement för 230V och 12V.
Denna äldre typ av kylskåp kallas absorptionskylskåp, har inga rörliga delar och kan i teorin egentligen drivas av vilken värmekälla som helst.
Nackdelen är hög energiförbrukning. Ska man ändå byta ut så är ett modernt kompressorkylskåp att föredra, drar typ tiondelen av ett absorptionskylskåp, men kan inte drivas direkt på gasol. Hittade en gammal kylskåpsmanual här; https://www.campingcar-bricoloisirs.net ... %20400.pdf
12V så de kan vara igång under körning, då det inte är lämpligt att ha gasolen på.
12V är inte att rekommendera vid längre stillestånd, då det drar rätt mycket som sagt.
Jag gissar som danei att det är separata värmeelement för 230V och 12V.
Denna äldre typ av kylskåp kallas absorptionskylskåp, har inga rörliga delar och kan i teorin egentligen drivas av vilken värmekälla som helst.
Nackdelen är hög energiförbrukning. Ska man ändå byta ut så är ett modernt kompressorkylskåp att föredra, drar typ tiondelen av ett absorptionskylskåp, men kan inte drivas direkt på gasol. Hittade en gammal kylskåpsmanual här; https://www.campingcar-bricoloisirs.net ... %20400.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Matning kylskåp i husvagn
Instämmer i vad ASEA just skrev.
Lägger till att det är väl 99,999999999999999999999999999% garanterat separata element för 12V och 230V, så i princip kan värmeelementet för 12V vara trasigt.
Rekommenderar TS att mäta om det kommer fram 12V till nån anslutning kring värmeelementen, antagligen anslutningar som är grova och "12V-mässiga" snarare än "nätspänningsmässiga". Om inte följ kablar via omkopplare osv.
Inte 100% säker men tror att gasen stängs av om väljaren står på 12V eller 230V, och endast är påslagen i "noll"-läget. Dock så brinner den gas som finns i rör/slang från reglage till brännaren en stund efter man ställt om väljaren.
Två sidospår: rekommenderar verkligen att fixa i ordning gasoldriften. Dels praktiskt att ha kyla även när man inte har tillgång till ström, och dels så ger den också en del värme som kan vara trevligt när det inte är högsommar. Dock om det inte är en nästan ny husvagn så är det nog läge att se över vilka delar som kan ha blivit dåliga med ålder, typ spröda slangar osv.
Lägger till att det är väl 99,999999999999999999999999999% garanterat separata element för 12V och 230V, så i princip kan värmeelementet för 12V vara trasigt.
Rekommenderar TS att mäta om det kommer fram 12V till nån anslutning kring värmeelementen, antagligen anslutningar som är grova och "12V-mässiga" snarare än "nätspänningsmässiga". Om inte följ kablar via omkopplare osv.
Inte 100% säker men tror att gasen stängs av om väljaren står på 12V eller 230V, och endast är påslagen i "noll"-läget. Dock så brinner den gas som finns i rör/slang från reglage till brännaren en stund efter man ställt om väljaren.
Två sidospår: rekommenderar verkligen att fixa i ordning gasoldriften. Dels praktiskt att ha kyla även när man inte har tillgång till ström, och dels så ger den också en del värme som kan vara trevligt när det inte är högsommar. Dock om det inte är en nästan ny husvagn så är det nog läge att se över vilka delar som kan ha blivit dåliga med ålder, typ spröda slangar osv.
Re: Matning kylskåp i husvagn
Nja, men det är väl det absolut vanligaste i gamla husvagnar sen 50år tillbaka.
Det är väl först de typ senaste 10 åren och då ihop med solceller som kompressorkylskåp blivit något av ett alternativ i husvagnar.
Är det ett kompressorkylskåp som sitter där så drivs det med största sannolikhet med 12V, om det nu är originalmonterat eller är gjort för husvagn.
230V-anslutningen sker isåfall via 12V laddaren i systemet/husvagnen.
Någon kan givetvis slängt in ett vanligt 230V kylskåp(för hemmabruk), då får man ordna 12V driften med en inverter.
Det är väl först de typ senaste 10 åren och då ihop med solceller som kompressorkylskåp blivit något av ett alternativ i husvagnar.
Är det ett kompressorkylskåp som sitter där så drivs det med största sannolikhet med 12V, om det nu är originalmonterat eller är gjort för husvagn.
230V-anslutningen sker isåfall via 12V laddaren i systemet/husvagnen.
Någon kan givetvis slängt in ett vanligt 230V kylskåp(för hemmabruk), då får man ordna 12V driften med en inverter.
Re: Matning kylskåp i husvagn
Jag tackar er för dom svar som inkommit.
Någon undrade om det även var gasoldrift och det är det.
Gasolen är dock bortplockad helt och hållet av tidigare ägare.
Jag får väl försöka dra fram kylet och titta på baksidan om det finns 2 st värmelement.
Är 12v elementet trasigt så kanske det ändå går att få kyla under färd genom att koppla in en inverter från dimljuspolen på släpkontakten, har en på 150w liggandes.
Micke
Någon undrade om det även var gasoldrift och det är det.
Gasolen är dock bortplockad helt och hållet av tidigare ägare.
Jag får väl försöka dra fram kylet och titta på baksidan om det finns 2 st värmelement.
Är 12v elementet trasigt så kanske det ändå går att få kyla under färd genom att koppla in en inverter från dimljuspolen på släpkontakten, har en på 150w liggandes.
Micke
Re: Matning kylskåp i husvagn
Ett annat sätt är att riva ut befintlig kylare och installera en kompressorkyl. Finns färdiga kits för
c:a 4-5 tusen på båttillbehörsbutiker. Då får du en danfoss kompressor som går på 12 Volt.
Inte särskilt svårt, kylkitet kommer "förfyllt" när man skruvat ihop kylrören ( hårt) är det klart, kylrören
har "sprängväggar" som brister när man skruvat ihop dem.
c:a 4-5 tusen på båttillbehörsbutiker. Då får du en danfoss kompressor som går på 12 Volt.
Inte särskilt svårt, kylkitet kommer "förfyllt" när man skruvat ihop kylrören ( hårt) är det klart, kylrören
har "sprängväggar" som brister när man skruvat ihop dem.
Re: Matning kylskåp i husvagn
mickemus, kolla i pdf-manualen ovan i tråden för inkopplingsråd om du tänker använda det befintliga kylskåpet.
Som sagt det drar rätt mycket på 12V och då behövs kablar, säkringar och dyl dimensioneras efter det.
Det är inte alltid självklart att det är förberett i bilen/släpvagnskontakten eller rätt kopplat, så det behöver man kolla.
Det behöver troligtvis också vara nåt relä som kopplar bort kylskåpet från 12V-systemet i husvagnen när det inte finns laddning från bilen, så det inte laddar ur husvagnsbatteriet oavsiktligt.
Många gamla husvagnsmanualer finns att ladda ner från nätet, sök på din modell.
Ofta innehåller de elschema hur det är kopplat och en beskrivning hur det är tänkt att fungera.
Som sagt det drar rätt mycket på 12V och då behövs kablar, säkringar och dyl dimensioneras efter det.
Det är inte alltid självklart att det är förberett i bilen/släpvagnskontakten eller rätt kopplat, så det behöver man kolla.
Det behöver troligtvis också vara nåt relä som kopplar bort kylskåpet från 12V-systemet i husvagnen när det inte finns laddning från bilen, så det inte laddar ur husvagnsbatteriet oavsiktligt.
Många gamla husvagnsmanualer finns att ladda ner från nätet, sök på din modell.
Ofta innehåller de elschema hur det är kopplat och en beskrivning hur det är tänkt att fungera.
-
- Inlägg: 1586
- Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33
Re: Matning kylskåp i husvagn
Tack för länken till PDF för Electrolux kylskåpen.
Precis sådan har jag i husbilen.
12 V funkar fint sen jag drog in en kraftigare kabel, det är rätt känsligt för spänningsfall, 12 V och 1n 10 - 15 Amp handlar det om.
Så till husvagn via släpkontakten är tveksamt.
Systemet är högst olinjärt, dvs med för lite värme blir det inte alls kallt.
230 V går alltid och har egen termostat.
Gas funkar klockrent och dessa skåp har en sk gastermostat, dvs vid uppnådd temp i kylen går den den på pilotlåga,
En del kylskåp har bara en gaskran som reglerar hur stor lågan blir och man får själv hitta en inställning som ger "lagom" kyla.
Att köra på 12 V vid körning, men speciellt vid tankning då det är förbjudet med öppen låga på bensinstationer, är en bra lösning.
Vanliga fel vid gasdrift är det lilla munstycke i brännaren för gasen som kan bli igensatt.
Då får man låga men för liten, och som sagt systemet är allt från linjärt, så för liten låga mycket dålig kyla.
Lösningen för att slippa skräp i munstycket är att byta röret från gastermostaten till brännaren mot ett som inte rostar invändigt.
Skräpet som sätter igen munstycket är rostflagor inifrån gasröret.
Lämpligt rör finns på Biltema , Bromsrör av koppar finns i rätt längd och med rätt anslutningar.
Som nämnts kompressorkylar funkar inte på gas och drar ur batteriet på några timmar, så funkar bara med landsström eller under körning.
Inne i kylen brukar finnas en typskylt, med alla data på kylen, ta en bild av denna innan den blivit förstörd av matrester och fukt.
Med dessa data finns chans att skaffa en handbok till kylen i fråga.
Det som kallas "värmepanna" på ASEA:s första bild kallas även kokare.
Ett c:a 75 mm tjockt rör i vilket ett rör 30 mm, där värmen från gaslågan strömmar uppåt, isolation och elpatron för 230 V och 12 V.
De svartmålade rören och kondensorns kylflänsar kan vara rostiga på äldre kylar.
Med Biltemas svarta högtemperaturfärg kan man bättra på och fördröja livslängden, dvs bromsa rosten, och förbättra värmeavledningen.
Dammsugaren är ett bra verktyg för att hålla rent bakom kylen .
En del äldre absorptionskylskåp är beroende av att stå väldigt noga i våg för att funka.
Roysan
Precis sådan har jag i husbilen.
12 V funkar fint sen jag drog in en kraftigare kabel, det är rätt känsligt för spänningsfall, 12 V och 1n 10 - 15 Amp handlar det om.
Så till husvagn via släpkontakten är tveksamt.
Systemet är högst olinjärt, dvs med för lite värme blir det inte alls kallt.
230 V går alltid och har egen termostat.
Gas funkar klockrent och dessa skåp har en sk gastermostat, dvs vid uppnådd temp i kylen går den den på pilotlåga,
En del kylskåp har bara en gaskran som reglerar hur stor lågan blir och man får själv hitta en inställning som ger "lagom" kyla.
Att köra på 12 V vid körning, men speciellt vid tankning då det är förbjudet med öppen låga på bensinstationer, är en bra lösning.
Vanliga fel vid gasdrift är det lilla munstycke i brännaren för gasen som kan bli igensatt.
Då får man låga men för liten, och som sagt systemet är allt från linjärt, så för liten låga mycket dålig kyla.
Lösningen för att slippa skräp i munstycket är att byta röret från gastermostaten till brännaren mot ett som inte rostar invändigt.
Skräpet som sätter igen munstycket är rostflagor inifrån gasröret.
Lämpligt rör finns på Biltema , Bromsrör av koppar finns i rätt längd och med rätt anslutningar.
Som nämnts kompressorkylar funkar inte på gas och drar ur batteriet på några timmar, så funkar bara med landsström eller under körning.
Inne i kylen brukar finnas en typskylt, med alla data på kylen, ta en bild av denna innan den blivit förstörd av matrester och fukt.
Med dessa data finns chans att skaffa en handbok till kylen i fråga.
Det som kallas "värmepanna" på ASEA:s första bild kallas även kokare.
Ett c:a 75 mm tjockt rör i vilket ett rör 30 mm, där värmen från gaslågan strömmar uppåt, isolation och elpatron för 230 V och 12 V.
De svartmålade rören och kondensorns kylflänsar kan vara rostiga på äldre kylar.
Med Biltemas svarta högtemperaturfärg kan man bättra på och fördröja livslängden, dvs bromsa rosten, och förbättra värmeavledningen.
Dammsugaren är ett bra verktyg för att hålla rent bakom kylen .
En del äldre absorptionskylskåp är beroende av att stå väldigt noga i våg för att funka.
Roysan
Re: Matning kylskåp i husvagn
Jag hoppas mickemus får till en fungerande lösning med det som finns. Kanske ihop med inverter som används när bilen körs? Dom flesta bilar har väl generatorer som är så överdimensionerade att det knappast märks om man tar några ampere på 12-volt. När motorn går.
Om det inte går, och mickemus ska försöka hitta en helt annan lösning så är det väl någon säljare av utrustning till husvagnar som kan ha något lämpligt?
Jag har intrycket, mer från att tittat på båtar och fridshus än på husvagnar, att det har hänt en hel del på några årtionden.
Det här är väl ganska dyrt, och troligen inte lämpligt för en husvagn, men jag tycker att data är intressanta. Om dom stämmer. Jag tar en modell som exempel, men det finns fler modeller.
Dometic
Dometic, CFX 3 75DZ, kyl/frys, 45/30 liter. Kompressor. 12/24 volt och 100/240 volt.
"Rated current" uppges vara 9,6 ampere vid 12 volt. Kan det vara maxström, vid kompressorgång?
Energiförbrukningen uppges till 108 kWh/år. Det får jag till en medelström på ca 1 ampere vid 12 volt.
1 ampere ur t.ex. ett 70 Ah-batteri bör man väl kunna ta i närmare två dygn, bortåt 48 timmar? Utan att äventyra batteriet, om det är ett bra batteri? Lite solel kan göra sitt till, om man har det.
Här finns mer info om dessa.
https://www.bcf.com.au/on/demandware.st ... Manual.pdf
/π
Edit: Tekniska data börjar på sid 39 i den pdf som jag länkade till ovan.
Om det inte går, och mickemus ska försöka hitta en helt annan lösning så är det väl någon säljare av utrustning till husvagnar som kan ha något lämpligt?
Jag har intrycket, mer från att tittat på båtar och fridshus än på husvagnar, att det har hänt en hel del på några årtionden.
Det här är väl ganska dyrt, och troligen inte lämpligt för en husvagn, men jag tycker att data är intressanta. Om dom stämmer. Jag tar en modell som exempel, men det finns fler modeller.
Dometic
Dometic, CFX 3 75DZ, kyl/frys, 45/30 liter. Kompressor. 12/24 volt och 100/240 volt.
"Rated current" uppges vara 9,6 ampere vid 12 volt. Kan det vara maxström, vid kompressorgång?
Energiförbrukningen uppges till 108 kWh/år. Det får jag till en medelström på ca 1 ampere vid 12 volt.
1 ampere ur t.ex. ett 70 Ah-batteri bör man väl kunna ta i närmare två dygn, bortåt 48 timmar? Utan att äventyra batteriet, om det är ett bra batteri? Lite solel kan göra sitt till, om man har det.
Här finns mer info om dessa.
https://www.bcf.com.au/on/demandware.st ... Manual.pdf
/π
Edit: Tekniska data börjar på sid 39 i den pdf som jag länkade till ovan.
Senast redigerad av pi314 4 augusti 2024, 17:06:49, redigerad totalt 1 gång.
Re: Matning kylskåp i husvagn
Kan vara värt att försöka fixa i ordning gasolgrejerna. Det känns dock som en grej som man med fördel lämnar till proffs, kanske?
Om du kör inverter så kanske det är läge att sätta den i bilen nära batteri/generator och dra 230V-kabel till husvagnen, för att slippa ha grova kablar?
Avråder starkt från att bygga om med något kit med kompressor. Anledningen är att jag tror att ditt kylskåp, även om det endast är provat fungerade på 230V, nog är värt såpass mycket att du kan sälja det och pengarna räcker nära till en ny kompressorkylbag (sån som går på 12V och eventuellt även 230V). Dubbelkolla för all del prisläget, men ändå. Anledningen till detta är väl att det är ytterst få kylskåp som går att köra på gasol som "blir över" till salu. Typ ännu färre än t.ex. 230V-kompressorkylskåp för hemmabruk.
Om du kör inverter så kanske det är läge att sätta den i bilen nära batteri/generator och dra 230V-kabel till husvagnen, för att slippa ha grova kablar?
Avråder starkt från att bygga om med något kit med kompressor. Anledningen är att jag tror att ditt kylskåp, även om det endast är provat fungerade på 230V, nog är värt såpass mycket att du kan sälja det och pengarna räcker nära till en ny kompressorkylbag (sån som går på 12V och eventuellt även 230V). Dubbelkolla för all del prisläget, men ändå. Anledningen till detta är väl att det är ytterst få kylskåp som går att köra på gasol som "blir över" till salu. Typ ännu färre än t.ex. 230V-kompressorkylskåp för hemmabruk.
Re: Matning kylskåp i husvagn
Kompressorkit t.ex. https://www.seasea.se/kylaggregat-isotherm-2001 drar 2.5A när kompressorn går
vilket brukar bli c:a 1.5A i snitt när kylen blivit kall ( beroende på isoleringens kvalitet) Så den drar
inte ur batteriet på några timmar snarare 2 dygn. Med solceller på taket kan det bli så att husbilen är
självförsörjande på el till kylen.
Att slippa ha gasol påkopplad med öppen låga känns för mig som en stor fördel.
vilket brukar bli c:a 1.5A i snitt när kylen blivit kall ( beroende på isoleringens kvalitet) Så den drar
inte ur batteriet på några timmar snarare 2 dygn. Med solceller på taket kan det bli så att husbilen är
självförsörjande på el till kylen.
Att slippa ha gasol påkopplad med öppen låga känns för mig som en stor fördel.
Re: Matning kylskåp i husvagn
Det blir inte speciellt prisvärt eftersom du köper ett komplett 12V kompressorskåp passande husvagnen för samma eller mindre pengar, och en massa extra jobb också.
https://www.seasea.se/kyla/kylsk%C3%A5p
Det är ju lite skillnad i tex en båt där man ofta har mer oregelbundna ytor och kan behöva skräddarsy skåpet efter utrymmet eller redan har ett anpassat skåp.
https://www.seasea.se/kyla/kylsk%C3%A5p
Det är ju lite skillnad i tex en båt där man ofta har mer oregelbundna ytor och kan behöva skräddarsy skåpet efter utrymmet eller redan har ett anpassat skåp.