Kontrollmodull till fjärrlås sönder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisCA

Kontrollmodull till fjärrlås sönder

Inlägg av DennisCA »

Och det var nytt... Kinesiskt förstås från ebay. Köpte det för ett tag sen och skulle installera det i bilen idag. Hade testat det flera ggr med labbaggregatet och det funkade fint. Då jag kopplade in det i bilen så funkade det inte längre. Då jag kopplade in det igen mot labbaggregatet så funkar det inte längre. Jag vet inte om bilen tog livet av enheten, skulle ju inte tyckt den var så känslig? Den har en 20A säkring på inkommande.

Jag hade klippt av de flesta kablarna då jag började installera, som inte skulle användas. Jag tänkte koppla in 11,10,9,8 endast till att börja med, enheten skulle endast styra en motor som jag installerade i dörren, sen styrs de övriga motorerna av centrallåset. Motorn med fem trådar som jag installerade i dörren kunde ersätta brytaren som styr centrallåset så.

Bild

Såhär ser kortet i kontrollmodulen ut, ser inga tydliga fel. Jag tror ju inte det finns nåt att göra, småa ytmonterade komponenter för det mesta. Tror inte jag klarar av å byta sånt ens om jag visste vad som kunde vara fel.

Bild

Väl bara att beställa en ny (om man kan hitta) men jag vill ju inte ha sönder nästa heller så det skulle va behövligt att veta hur det gick såhär? Några teorier?

Jag undrar om jag råkade sabba den då jag kopplade linje 2 till en liten speaker för att se vad som hände, den verkade mest skicka pulser till högtalare, jag tänkte kanske den skulle göra såna ljud som bilar kan göra då man använder fjärrlås. Men det skulle väl varit nån siren av något slag.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Kontrollmodull till fjärrlås sönder

Inlägg av MiaM »

Såg tråden om bilen också.

Hur kopplade du?

Om du kopplade så att brytaren i motorlåsmojängen anslöts både till gamla och nya styrburken så kan det ha blivit dåligt pga gemensam på brytaren till minus på ena och plus på den andra burken.

Ser ju dock ut som att det är samma ledning både till batteri-minus och motorbrytarmojängerna, så det borde inte ha skadat burken. Dock om burken föväntar sig att dess pinnar ska bli jordade, medan originalburken kanske väntar sig att de kopplas till plus, så kanske (eller kanske inte?) det blev dåligt...
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag kopplade blåa och gröna till den nya modulen och sen vit, brun och svart ur motorn till den gamla centrallåsenheten men inte till den nya enheten, den styr endast motorn i förardörren. Jag tycker inte det bör finnas nån koppling mellan dom.

Den svarta tråden är bilens gemensamma jord, vit eller brun jordas beroende på motorns position, tror det är en standardfunktion hos 5 trådiga motorer. Jag tycker inte det borde ha varit problematiskt då allt i bilen borde ha en och samma jord och jag lämnade den nya enhetens trådar ej ikopplade.

Jag har tidigare testat med motorn och de tre övriga kablarna urkopplade och det funkade finemang på det viset.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Köpt en ny modul från annan säljare. Bara å vänta då.

Började avlöda reläerna idag, hann bara med ett men de verkar funka ännu. Jag trodde inte dom hade några fel, men värda att spara

Sannolikt nån av chippen som givit upp då det saknas bränd lukt eller synliga spår, allt annat ser ut att vara ytmonterade dioder, resistorer, några kondensatorer, vad jag tror är en triac med mittenbenet avskuret, samt en oscillator.

e: Inte en triac utan en "power transistor" som ser ut sådär. Det är ju mera logiskt än en triac i en DC krets.
Senast redigerad av DennisCA 30 juli 2024, 10:36:55, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag testade även med multimeter på 5 tråds motorn och det finns ingen kontinuitet mellan trådarna som styr motorn och de tre andra trådarna som fungerar som brytare. Så de två systemen bör vara helt separata. Enda gemensamma är bilens jord.
Skriv svar