Vad för Värde ?
Vad för Värde ?
Lite dålig bild men
R22 - 35 är den märkt med. 35 antar jag är spänningen.
Kan det vara 220nF eller 22uF ?
R22 - 35 är den märkt med. 35 antar jag är spänningen.
Kan det vara 220nF eller 22uF ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Vad för Värde ?
Hittade en som var lite lik din, fast gul-beige.
https://us.rs-online.com/product/avx/ta ... /70195652/
/π
https://us.rs-online.com/product/avx/ta ... /70195652/
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Den ser väldig liten ut om det är 22μF o 35V - så JAG gissar på 220nF.
Samtidig ger ferritpärlan en ide om att det rör sig om lite frekvens vilket jag anser bekräftar min åsikt
Samtidig ger ferritpärlan en ide om att det rör sig om lite frekvens vilket jag anser bekräftar min åsikt
Det är ett plaströr. Trodde det var en markering för montören.
Komponenterna sitter jättetrångt, alla motstånd stående montering.
Ett 3.5kg R/C-servo ifrån tidigt 1980-tal.
Kommentaren om storleken på kondensatorn och 35V talar mer för 220nF.
Jag plockade bort en ungefär lika stor bredvid, texten var vänd inåt, och
kunde på den lästa 10uF/6.3V.
Komponenterna sitter jättetrångt, alla motstånd stående montering.
Ett 3.5kg R/C-servo ifrån tidigt 1980-tal.
Kommentaren om storleken på kondensatorn och 35V talar mer för 220nF.
Jag plockade bort en ungefär lika stor bredvid, texten var vänd inåt, och
kunde på den lästa 10uF/6.3V.
Men när du säger det, det kanske är någon typ av ferrit inbyggt i plasten?
Det satt ett sånt på 10uFaradaren också men där på minus-benet.
Monterade tillbaka dem men utan rören på och det blev lite "hackig gång"
när jag pressade ned kortet i höljet det sista. Arrangerade om en kabel till motorn
så den höll sig ifrån servokabeln på ingången och då fungerar det som tänkt.
Det satt ett sånt på 10uFaradaren också men där på minus-benet.
Monterade tillbaka dem men utan rören på och det blev lite "hackig gång"
när jag pressade ned kortet i höljet det sista. Arrangerade om en kabel till motorn
så den höll sig ifrån servokabeln på ingången och då fungerar det som tänkt.
Ja, med ett plaströr för att hålla kondingen på rätt höjd och i en servo - då kan 22µF vara rätt.
Om du kollar hur den är kopplat in... med 22µF bör det vara avkopplingen mellan GND o VCC.
Om du kollar hur den är kopplat in... med 22µF bör det vara avkopplingen mellan GND o VCC.
Vore kul att se en bild på servot! Gärna spec också, om du har!
Kanske går det att dra några slutsatser om kondensatorn baserat på drivspänning och styrelektronikens utformning?
Jag har lite erfarenhet av servon från 1960-talet och så en del från dom senaste 10-15 åren.
T.ex. MKS HBL950 och MKS HBL980 har jag använt.
MKS HBL950: 18.18 kg-cm, 0.09 s/60° @ 8.2 volt.
MKS HBL980: 5,6 kg-cm, 0.036 s/60° @7.4 volt.
1980-talet är "ett svart hål" när det gäller mig och RC-servon.
Nu är dom ofta digitala, borstlösa, HV och vilka andra finesser dom har allt.

Jag har för mig att jag sett ett tyskt RC-servo med vinkelgivare och hallsensorer för position. Jag hittar det inte nu, men det vore kanske bra till lite större drönare...

/π
Bokstaven R i värdet brukar ange "." eller "0." både för motstånd, kondensatorer och induktanser. Orsaken är att det är svårt att trycka en liten punkt på kapseln och få den läsbar.
Den svarta plastringen är till för att hålla avstånd till kortet så det inte blir mekanisk stress och därmed sprickor i epoxiskalet vid våglödning.
Den svarta plastringen är till för att hålla avstånd till kortet så det inte blir mekanisk stress och därmed sprickor i epoxiskalet vid våglödning.
Pucco: Nu du skriver det, kan jag bara hålla med.
En 22µF 35V hade varit större.
En 22µF 35V hade varit större.
Jag har fått ordning på det nu. Har bytt sladdarna då de gamla hade ärgad koppar i princip hela vägen.pi314 skrev: ↑29 juli 2024, 08:31:20Vore kul att se en bild på servot! Gärna spec också, om du har!
Kanske går det att dra några slutsatser om kondensatorn baserat på drivspänning och styrelektronikens utformning?
Jag har lite erfarenhet av servon från 1960-talet och så en del från dom senaste 10-15 åren.
T.ex. MKS HBL950 och MKS HBL980 har jag använt.
MKS HBL950: 18.18 kg-cm, 0.09 s/60° @ 8.2 volt.
MKS HBL980: 5,6 kg-cm, 0.036 s/60° @7.4 volt.
1980-talet är "ett svart hål" när det gäller mig och RC-servon.
Nu är dom ofta digitala, borstlösa, HV och vilka andra finesser dom har allt.![]()
Jag har för mig att jag sett ett tyskt RC-servo med vinkelgivare och hallsensorer för position. Jag hittar det inte nu, men det vore kanske bra till lite större drönare...![]()
/π
Inte min bild men nästan samma servo SM392 heter det här, mitt har etiketten i guld, det snurrar reverserat mot de med silver IC som sköter servo funktionen är en sån där fyrkantig avlång med alla benen på samma sida,stående typ

Inte visste jag att min Stac-4 är att beteckna som 'rare" fast det kanske beror på att det står Irvine på den där?
Innan den hade jag en Stac-2 tror jag den heter och den skulle jag tro är betydligt svårare att hitta.https://www.ebay.ie/itm/324855872394?it ... MlN2coqBk
Innan den hade jag en Stac-2 tror jag den heter och den skulle jag tro är betydligt svårare att hitta.https://www.ebay.ie/itm/324855872394?it ... MlN2coqBk
Här är en hyggligt bra pdf om grunderna för RC-servo https://www.princeton.edu/~mae412/TEXT/ ... 92-302.pdf