Nödkraft vid kortare avbrott.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Repaterion

Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av Repaterion »

Go kväll.

Har ett litet projekt som ser ut att fungera efter enklare test, det handlar om att köra en frysbox på batterier en kortare tid <24tim.
Äger en två växelriktare:

12-230sinus 300W -> https://www.inverterbutiken.se/produkt/ ... rter-300w/
24-230sinus 1kW. -> https://www.inverterbutiken.se/produkt/ ... vac-1000w/
Den lilla klarade inte startströmmen av kompressorn, så med lite tur så hittade jag den 24V varianten på Tradera(defekt hette det och fick den för en 5hundring), och den startar frysboxen utan problem.

Det är detta med 24Vdc som jag funderar lite på.
I princip är detta simpelt då jag bara seriekopplar två 12V blyackar, men det är laddningen jag funderar på. Som jag förstått så är det inte rekommenderat att ladda med en 24V laddare med seriekopplade batterier om ett börjar ge upp.
Vissa skriver att de har en brytare mellan batterierna och laddar med en laddare till varje batteri enskillt.
Någon pratade om att sätta en diod mellan batterierna vilket jag inte förstod hur detta fungerar/hjälper, och även här två separata laddare när batterierna fortfarande är sammankopplade.
Någon kör med en 24V laddare för det har alltid "fungerat"

Systemet skall inte vara autonomt och slå till så fort nätspänningen försvinner, utan jag får masa mig ner till källaren och aktivera manuellt. (dra ur sladden ur uttaget och sätta den i växelriktare. Alltså ingen automatiskt omslag.)

Så vad säger ni?
Hade tanken [Säkring 50A] - [Bat1 // Ladd1] - Brytare* - [Bat2 // Ladd2], så när det är dags att slå till så slår jag om brytaren mellan batterierna och kopplar bort laddarna.
* = Tänker en huvudbrytare för fordon, de där röda med nyckel. -> https://www.clasohlson.com/se/Huvudstro ... /p/36-3779
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Nödkraft vid kortare avbrott.

Inlägg av mrfrenzy »

Det fungerar alldeles utmärkt att ladda seriekopplat. De 6 cellerna inuti batteriet är ju också seriekopplade.

När en cell börjar koka efter 3-10 år (beroende på om man valt rätt batterier och laddspänning) så byter man alltid båda batterierna oavsett.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Behöver ens frysen stöttning vid kortare avbrott?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

3-4 timmar klarar frysen sig utan problem, om den hålls stängde, frysbox betydligt längre tid.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det frysskåp vs frysbox du jämför?
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

mrfrenzy skrev: 25 juli 2024, 00:12:23 Det fungerar alldeles utmärkt att ladda seriekopplat. De 6 cellerna inuti batteriet är ju också seriekopplade.

När en cell börjar koka efter 3-10 år (beroende på om man valt rätt batterier och laddspänning) så byter man alltid båda batterierna oavsett.
Det är sant det. :humm:
Synd bara att en 24V laddare är nästan 2-3ggr dyrare än en 12V...

Hur tycker batterierna om att laddas var för sig om de sitter i serie? Har redan en Ctek + Fulladdare som kanske inte skall användas om den inte måste.
Alltså en laddare per batteri á 12V.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är inget problem det heller.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

säter skrev: 25 juli 2024, 10:46:06 Är det frysskåp vs frysbox du jämför?
Ja ett skåp kan ju klara sig med lite tur i 12tim men knappast mer om ens det troligen runt 6-8tim, frysboxarar kan ju stå i upp till 24tim beroende på modell och omgivningstemp etc.

@danei
Allt är relativt, det senaste var i 24tim vilket enligt landsbyggdsmått mätt ett kort om man växte upp under 80-90tal. ;)
Så om det varar längre kan det vara praktiskt att kyla ner grejerna i 12tim perioder.

Skall det gå länge så får man ha ett elverk naturligtvis, synd att vattenpumpen är 3-fas... Elverken och allt annat blir en skvätt dyrare.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

danei skrev: 27 juli 2024, 19:49:10 Det är inget problem det heller.
Okej, för varje laddare är i "sin egen värld" så att säga. ok Tack.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En 24V laddare behöver ju inte vara dyr. För UPS-bruk har man bara ett nätaggregat med fast spänning 26-27V

https://se.rs-online.com/web/p/din-rail ... es/2411633
https://se.rs-online.com/web/p/din-rail ... es/2832688

Storlek väljs så det inte tar mer än 10h att ladda ett tomt batteri.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Repaterion skrev: 27 juli 2024, 19:51:04 Ja ett skåp kan ju klara sig med lite tur i 12tim men knappast mer om ens det troligen runt 6-8tim, frysboxarar kan ju stå i upp till 24tim beroende på modell och omgivningstemp etc.
Vad beror det på?
Tjockare isolering?
BJ

Inlägg av BJ »

Andra kanske kan svara, men det som jag kan tänka mig direkt
är att i en frysbox har man ju magnetlisterna längst upp, och kylan
sjunker ju neråt och påverkas inte så mycket av tunna lister.
I ett skåp är det ju lister runt dörren hela vägen ner dit där den
kallaste luften är, och den borde kunna värmas genom den tunna listen?

Och ja, när en frysbox köptes här så frågades det om man ville ha en
med eller utan extra tjock isolering. Ibland är det ju yttermåtten som
styr vad man kan köpa. Det verkar ofta vara det som blir större då.
Det vore ju smart annars att bygga frysboxar med samma yttermått
men mindre storlek inuti.

Hur den vanliga isoleringen är jämfört med den i ett skåp vet jag inte.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

Ja det låter rimligt att det hänger på listerna bl.a, även att (gissar) att det skapas någon form av konvektion i skåpen, där luften cirkulerar runt sakta mot lister och andra ytor.
Har man dessutom en ismaskin med lucka så är det än värre då detta är ett hål "rakt" in frysen. Har man även en enkompressor skåp så att kyl och frys använder "samma" luft så värms frysen upp än snabbare.

Vi har just den typen av kyl/fråskombo med ismaskin, i den var brödet mjukt och glass hade smällt till en sörja och rimfrost över allt i skåpet.
I boxen var det fortfarande minusgrader och kallt, brödet och de andra sakerna var fortfarande hårda i alla fall, så egentligen är det väll kyl/frysen som skall ha denna nödkraft.
Men maten i kylen kan ställas i husvagnens kyl(12,230V och gasol), och maten ner i frysboxen.

Vet inte hur det ligger till med isoleringstyper men det är ju någon form av frigolit/fogskumsaktigt material.
Källaren är dessutom oftasat <20C, ej ens under 2018, medan boplanet är ju aldrig under detta på sommaren.

Måste se hur det gått med mina batterier från vagnen, hade glömt att slå av huvudbrytaren i vagnen.... :x
De ackarna låg på 0,14V... Ja ni läste rätt <1Vdc..
Men de tog faktiskt laddning och håller spänningen, efter ca 25-30tim laddning med ca 3-5A så hade de efter ca 24tim vila 12,1 och 12,2volt (två batterier)
Har inga som helst förhoppningar att dessa skall klarar något eller ens var dugliga att använda till så mycket mer än bojsänke. ;)

Läste mig runt på, om det kan varit inverterbutikens hemsida att de rekommenderade startbatterier till just växevriktare pga av den större strömmen.
Men in mitt fall pratar vi ca 150W på 24Vdc vilket mellan örat och halsen är runt 8A med växelriktarens tomgångsström, vilket borde räcka med fritidsbatterier egentligen? Eller tänker jag helt fel då?
Eller är det en myt detta med start kontra fritid? Annars är jag inne på att chansa på Biltemas AGM då dessa inte är hutlösa i pris, fast de har visst ökat ser jag.
Ca 2500 st för 90Ah AGM resp 1340st för start för 95Ah ser jag nu.
Användarvisningsbild
Repaterion

Inlägg av Repaterion »

mrfrenzy skrev: 27 juli 2024, 21:20:01 En 24V laddare behöver ju inte vara dyr. För UPS-bruk har man bara ett nätaggregat med fast spänning 26-27V

https://se.rs-online.com/web/p/din-rail ... es/2411633
https://se.rs-online.com/web/p/din-rail ... es/2832688

Storlek väljs så det inte tar mer än 10h att ladda ett tomt batteri.
Hur räknar du tomt? Jag räknar tomt blyack vid ca 50% alltså ett 70Ah får jag ut 35, 100Ah blir 50Ah osv.
Har dessa DIN-skene PSU strömbegrsänsning då? Får ett tomt batteri kan ju bli ganska törstigt.

TILLÄGG: Skummade databladen och så att dessa var CC aggregat. :tumupp:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Repaterion skrev: 27 juli 2024, 19:51:04Skall det gå länge så får man ha ett elverk naturligtvis, synd att vattenpumpen är 3-fas... Elverken och allt annat blir en skvätt dyrare.
Bumpar denna halvgamla tråd :)

Om det bara händer någon gång med några års mellanrum så kan man nog ta klart högre driftkostnad mot lägre investering. Tänker specifikt att du kan då helt enkelt flytta runt 12V-batterierna mellan bil på tomgång som laddning och att sitta i systemet. Eller om du har hela paketet med batterier och inverter bra placerat så kan du koppla startkablar mellan bil och ett batteri i taget (eller två bilar som laddar varsitt batteri).

För vattenpumpen så kan det kanske vara värt att sätta ventiler och förutom trefaspumpen även ha en enklare enfaspump? Beror förstås på vad för typ av pump och brunn det är. Jag tänker på jetpump till en grävd brunn. Om jag fattat rätt så klarar cirka alla sådana pumpar att suga från ungefär samma avstånd, men de enklare/billigare har sämre ork så de tar längre tid på sig att flytta samma mängd vatten.

Fullösning i en krissituation är trefasmotor med tillräckligt svänghjul som du ansluter till en fas och knuffar igång för hand i rätt riktning innan du slår på strömmen, och låter den varva upp, så skapar den trefas som om den är stark nog kan driva pumpen. Det är väl mest om man har en djupborrad brunn som det kan vara vettigt som nödlösning, kanske. Den andra varianten är ju att ha enfasmotor som driver trefasmotor som agerar generator, för att få symmetri på alla tre faserna osv.
Skriv svar