Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hc77

Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Inlägg av hc77 »

Dags att se om det är någon som kan bistå med lite hjälp med grabbens bilstereo-installation igen. Satt ett Gas Competion 600.2 slutsteg i bilen vid inköp, kopplat till 2 st basar.

Direkt när slutsteget startades uppkom ett kraftfullt entonigt ljud från högtalarna. Detta övergick så småningom till att steget gick in i protect-läge.

Steget demonterades och jag inspekterade kretskortet och upptäckte en sprucken lödning. Under lösningen gick det någon form av ledningsbana i koppar som också var av. Lödde ihop det så gott jag kunde och provspelade steget direkt från batteri på arbetsbänken utan problem. Monterades i bilen igen och fungerade och trodde allt var frid och fröjd.

Dock efter cirka 30min spelande totalt så kom det höga entoniga ljudet tillbaka. Väldigt högt ljud så man måste stänga av omgående.

Demonterade steget igen och såg ingen spricka men lödde om det igen. Dock hjälpte detta inte denna gång.Steget lyser grönt. Ljudet kommer så fort högtalare kopplas in oberoende om RCA-kablar är inkopplade eller inte från stereo.

Kört steget på arbetsbänk mot andra högtalare och med andra kablar, samma fenomen. Så att felet ligger i steget är jag 99% säker på.

Någon som har en aning om vad felet är när steget vara ger ifrån sig ett högt entonigt ljud?

Kan man bränna jorden även i ett slutsteg och går det testa detta i så fall på något vis så som man gör med extra jordkabel vid bränd jord på stereo?

Jag har inte kunskap att se vad lödningen som var dålig på kretskortet har för funktion, någon som vet? Kan jag prova att ohm möta/summra över lödningen för att se att lösningen är ok?
IMG_5061.jpeg
IMG_5066.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Akai

Re: Felsöka kretskort slutsteg bilstereo

Inlägg av Akai »

Steget är väl tvåkanarligt.. Om du sätter det i stereo läge, kommer det oönskade ljudet från båda kanalerna samtidigt?

Jag hade in ett exakt likadant steg på felsökning för en tid sen där det påstods att det lät "konstigt" inkopplat i bil.. testkörde det på labbänken hemma några timmar och då fungerade det perfekt.

Fina sluttransistorer och klass AB, tyckte det lät riktigt bra tom.

Lämnades tillbaka till ägaren och sen hörde jag inget mera. Ska ringa och fråga, bara för skojs skull.
hc77

Inlägg av hc77 »

Tack för svar.

När jag provade det på arbetsbänken så körde jag stereoläge och provade både med en kanal inkopplad och båda samtidigt. Samma höga missljud.

Steget funkade felfritt ljudmässigt efter att jag lödde om spruckna lödningen första gången. Värmde även på lödningarna till höger, om spruckna lödningen, som ser lite brända ut på bilden.

Trodde allt var frid och fröjd men gav ju upp igen. Så nu vet jag inte riktigt hur jag skall gå vidare. Känns tråkigt att kassera det.

Tilläggas skall att grabben sa att det luktade bränt nu andra gången. Är ju aldrig bra men kan inte se något som är bränt på kortet.

Skall prova att ohm mäta/ summra spruckna lödningen. Vilka komponenter skall jag mer titta efter specifikt som kan gett upp och i så fall hur?

Komponenten till höger om spruckna lödningen som ser lite bränd ut på ena benets lödningar, hur mäter jag på den för att se att den är ok?

Tacksam för all hjälp.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom du har ljudet i båda kanaler är det troligtvis matningsspänningen som ställer till det. Det kan också vara jord som släppt på något ställe (mindre troligt).
Du ska alltså koncentrera dig på nätdelen.
Eftersom det är ett intermittent fel så har du så gott som ingen möjlighet att komponentmäta en halvledare för att se om den är felaktig. Intermittenta fel i halvledare uppstår ofta vid uppvärmning av komponenten. Att framkalla ett sådant fel med halvledarmätning är så gott omöjligt. Att köra steget och kyla komponenter med kylspray kan ge möjlighet att provocera fram ett sådant termiskt intermittent fel.
Att knacka lite lätt på kretskortet med baksidan av en skruvmejsel är ett annat sätt att provocera fram intermittenta fel.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kolla för säkerhets skull så att trådarna mellan anslutningar och kon på högtalarelementen inte kan råka gå emot högtalarnas chassi (om chassit är jordat i bilens chassi, d.v.s. inte endast monterade i trälåda eller liknande). Det kan ge intermittenta jordslingor och elände. Ovanligt problem men har stött på det hos vissa högtalare. En lösning på detta kan vara att linda eltejp runt de ställen på upphängningen som trådarna kan nudda.

P.S. när du provkör så ska signaljord på signalkällan vara ihopkopplad med batteri-minus, gärna med någon störning som skillnad. Typ om du har en helt galvaniskt isolerad signalkälla och har en (stryktålig) signalgenerator så lägg t.ex. 10-100mV mellan batteri-minus och ingångarnas signaljord för att se hur slutsteget reagerar på de jordslingor som alltid uppstår i bilar.

I teorin skulle klen matning kunna ge självsvängning, men det borde bara dra igång när det går tillräckligt mycket ström.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Ta bort gammal tenn på den transistorns ena ben och löd om
observera att när du monterar tillbaka kretskortet så måste du
se till att isoleringen är på plats bakum transistorn
Akai

Inlägg av Akai »

Med tanke på att ledningsbanan blivit avbränd där, på vad som ser ut som ett jordplan.. Finns ordentlig jord till steget?? Så inte all ström går via RCA kontakterna eller via chassits skruvar.
Haralt

Inlägg av Haralt »

hc77,
Är den kondensatorn frisk?
Är det bränt?
Akai

Inlägg av Akai »

Det är med all sannolikhet emittermotståndet för en transistor du ringat in. Troligen är det du ser lim (som används för fixering av vissa komponenter) , som råkat komma på det vid tillverkning.

Även benen på termistorn du ringat in är nog limmade för att inte ligga mot varandra eller chassi.
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

om felet visar sig på båda kanalerna är nog felet i ström försörjningen
den vänstra delen är dc/dc omvandlaren som ska leverera drivspänning till slutstegen typ +-60Volt eller något liknande

försök hitta och kontrollera späningarna
hc77

Inlägg av hc77 »

Till att börja med, tusen tack för alla som kommit med förslag på lösningar, uppskattas enorm och framför allt av grabben som är överlycklig om vi kan få igång det. Är mycket pengar att köpa ett nytt för cirka 4000kr för en 15-åring. Och för mig med för all del.

Skruvade av kretskortet ytterligare en gång igen och inspekterade det noga. Hittade en lödning till som var avbränd, se bifogad bild. Om jag tokar det rätt så såg det ut som denna gick till lågnivå-ingångarna. Lödde om det och nu fungerar det när jag provkör det på arbetsbänken direkt mot batteri och bilstereo.

Vågar dock inte ropa hej riktigt än. Dels skall mina lödningar hålla. Har lagt på en avklippt bit från en presskoppling och lött över avbrottet. Någon som har något bättre förslag så kom gärna med det. Dels vore det bra om anledningen till att det uppkommit 2 sprickor kan säkerställas. Kan det vara som Akai säger att skulle kunna vara så att det jordningen varit dålig och strömmen gått via RCA-kontakterna och bränn av ledningsbanan? Jag har redan innan dagens felsökning slipat rent alla jordpunkter och sett över kopplingarna m.m. Mätte även mellan alla jordpunker. Får då 0.00 vid ohm-mätning. Är jordning då så bra att inget motstånd eller gör jag fel. Mätte på mina lagade lödningar och där får jag värden på cirka 0.5.

Haralt: Är nog någon form av lim som Akai riktigt nämner.

Breflab: Skulle du kunna vara lite mer specifik för en nybörjare som mig vad menar? Transistorn, är de den svarta grejen med 3 ben som man fäster utanför kretskortet och som ligger dikt an mot chassit med en tunt plastbit/kylpasta i mellan? Är det plastbiten du menar är isoleringen?

Nu är det för övrigt dags att ge sig i kast med stereon, men det får bli en ny tråd om detta :D
Senast redigerad av hc77 21 juli 2024, 19:30:28, redigerad totalt 1 gång.
hc77

Inlägg av hc77 »

På denna bild kan man för övrigt se hur det såg ut häromdagen innan den blev avbränd. Inringade på bilden. Frågan är som sagt varför, jord genom RCA?
Akai

Inlägg av Akai »

Ser mycket riktigt ut som att stor ström gått genom RCA kabeln. Troligen pga dålig GND vid 12v matningen.

Steget suger i sig mycket ström vid högre volymer. Kanske tom upp över 100A, är kablarna vid 12v matningen klena eller dåligt anslutna kommer ström gå via RCAn och via stereon istället, vilket kan bli katastrofalt. I sämsta fall eldar ni upp bilen.

Vad är det för kablage som används för matning och hur är de anslutna?

När ni tagit ur kortet ur chassi:
Tänk på att alla transistorer och dioder som är skruvade mot chassi är isolerade från chassi med glimmerskivor, det är viktigt att dessa hamnar rätt igen vid återmontering. Annars blir det dåligt.
hc77

Inlägg av hc77 »

Återigen tack för svar. Bifogar en enkel bild på installationen. Angående mycket ström så misstänker jag att det var därför det fungerade ett tag vid första provkörningen. Sedan vid lite längre och kraftigare belastning med högre strömstyrkor så pallade det inte mer. Är det jag är lite rädd skall hända igen. Skall kolla över alla jordpunkter och presskopplingar riktigt noga. Om ström går igenom RCA vet jag inte om man kan sätta någon säkring för, gå väll inte avsäkra en RCA-kabel?

+/- kablar slutsteg basar och 12v matning batteri framifrån är 50mm. Övriga kan vara 35mm. Är på jobbet så kan inte kolla upp det just nu. Plusmatning avsäkrat nära intill batterier.

Slipade för övrigt rent jordpunkter igår och kollade över dem. Skall göra om den i motorrum plus någon i bagaget som var rostig. Men mätte på alla och fick 0.0 ohm. Inget fel på mätinstrumentet. Är det möjligt att få 0.0 eller är det något som inte stämmer när jag mäter. Mätte med motor avstängd men det spelar väl ingen som helst roll?

Funderingar:

Gemensam eller separata jordpunkter för slutsteg? Nu är det 2 separata jordpunkter bredvid varandra.

Jordpunkt i reservbalja, hört att det kan vara dålig kontakt med övriga chassi?

Fördel/nackdel bygla minuspoler batterier i bak?

För övrigt en gammal bil med alt vad det innebär. Vet ju inte hur god kontakt olika delar i chassi har med varandra eftersom det finns en del rost i chassi. Men mäter man och får låga värden får man väll utgå ifrån att det är bra jord?

Glimmerskivor, de små genomskinliga bitarna mellan transistorer och chassi? De var jag noga med att få tillbaka.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

hc77 frågade: Breflab: Skulle du kunna vara lite mer specifik för en nybörjare som mig vad menar? Transistorn, är de den svarta grejen med 3 ben som man fäster utanför kretskortet och som ligger dikt an mot chassit med en tunt plastbit/kylpasta i mellan? Är det plastbiten du menar är isoleringen?

Kanske lite sent, men det är den jag menade
Det är lätt hänt att isoleringen kan hamna på sniskan efter flera demonteringar
Skriv svar