CI+modul för TV m.m.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Prins Valiant

CI+modul för TV m.m.

Inlägg av Prins Valiant »

Jag har en äldre CI+modul för att kunna se Allentes programutbud. Denna modul med tillhörande kort stoppar jag in i min parabolmottagare. Allt oftare, ibland flera gånger om dagen kommer det upp felinformation, krypterad signal. Det betyder att Allentes program blir ej avkrypterade. Då måste jag göra en omstart från spänningslöst.
Allentes tekniska support gav inget vettigt svar tycker jag. Det kan absolut ej ligga i deras kort eller CI+modulen.

Jag upplever att CI+-modulen blir varm och undrar om någon vet om den innehåller aktiv elektronik, eller bara är en passiv adapter från "kontokort" till sattelitmottagaren. Allente säger att modulen är passiv, samtidigt har jag läst att det fabrikat Storm jag har finns i generation 1.1, 1.2 och 1.3, vilket låter som programvara. Dessutom skall man välja rätt CI- i förhållande till leverantör. Den kostar ju mellan 500 -800 kr, mycket pengar för en passiv adapter.
Undringarna beror på att jag funderar om CI+-modulen kan vara en faktisk felkälla och ifall nyinköp kan vara vettigt.
Användarvisningsbild
breflabb

Re: CI+modul för TV m.m.

Inlägg av breflabb »

Ci modulen är an aktiv modul. Men jag skulle börja med att titta
på själva chippet på ditt kort, det är den som kan gå varm vid dålig kontakt
Gör rent kontaktytorna lite försiktigt ( med fiberpenna )till o börja med så får du se om det hjälper
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Inte fiberpenna!!!

Papper är bäst. Ganska vanligt skrivarepapir.

Inget syra i, strävt nog att rensa o tar inte det tunnnnna guldlager på kontaktytorna.

OBS: Inte tidningspapper! Det finns lite olja o syre där.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Provat rengöring. Men jag fick även Allente till att ordna så jag får ett nytt chip-kort, vilket låter bra.
Skriv svar