Hjääääälp!!! hastighetsmätare
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 14 februari 2006, 15:41:18
- Skype: rmannby@live.se
- Ort: Gryttby, Vendel
Hjääääälp!!! hastighetsmätare
Nån som vet hur man kan bygga om hastighetsmätaren på en bil så att hastigheten visas på några lcddisplayer?? om nån vet något bra sätt utan att använda mikrokontroller å sånna grejor, utan bara "vanliga" IC:n så får ni mer än gärna berätta...
den ska helst använda sig av dom elektronikgrejjor som redan finns, om ni inte vet något bra sätt så kan ni få berätta hur elektroniken till en vanlig hastighetsmätare ser ut och hur det fungerar...
Många tack i förskott
EDIT: ska vara LEDdisplayer, inte LCDdisplayer
den ska helst använda sig av dom elektronikgrejjor som redan finns, om ni inte vet något bra sätt så kan ni få berätta hur elektroniken till en vanlig hastighetsmätare ser ut och hur det fungerar...
Många tack i förskott
EDIT: ska vara LEDdisplayer, inte LCDdisplayer
Senast redigerad av Elektro88 3 maj 2006, 17:10:57, redigerad totalt 2 gånger.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26568
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
En "vanlig" hastighetsmätare består oftast inte av någon elektronik alls.
Enkel beskrivning:
Vajer/wire från "motorn" ---> Hastighetsmätaren.
I hastighetsmätaren sitter en rund magnet som "gör om" den ständigt snurrande vajern till en ökande/minskande visare.
Inte så lätt att förklara på en kafferast, men ungefär sådär brukar det se ut.
Enkel beskrivning:
Vajer/wire från "motorn" ---> Hastighetsmätaren.
I hastighetsmätaren sitter en rund magnet som "gör om" den ständigt snurrande vajern till en ökande/minskande visare.
Inte så lätt att förklara på en kafferast, men ungefär sådär brukar det se ut.
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 14 februari 2006, 15:41:18
- Skype: rmannby@live.se
- Ort: Gryttby, Vendel
På "moderna" biler är det oftast pulser i stället för vajrar som driver hastighetsmätaren. Jag byggde om min 245'a i sin tid med annan växellåda (Getrag rallylåda, trevlig sak!) vilket medförde att jag inte kunne koppla vajern till. I stället för att betala en mindre förmögenhet på en specialvajer + växellåda byggde jag en egen.
Innan hade jag byggt en trippmätere som fick pulser från en optisk givare som jag byggde i vänster framhjulsnav.
Hastighetsmätaren var i essens en räknare med en timer, för varje x tid blev datan latchad in i displaydelen och den började räkna om från noll. Då jag flyttade hit till sverige tog jag med bilen och den blev reg. besiktat och godkänd med den mätare, felet var på +3% och det var ju klart godkänd.
Jag skulle förvisso numera göra det med en PIC eller Renesas då elektroniken blir billigare, mindre och enklare att koppla med någon form av µC men det passar tydligen inte dig.
Innan hade jag byggt en trippmätere som fick pulser från en optisk givare som jag byggde i vänster framhjulsnav.
Hastighetsmätaren var i essens en räknare med en timer, för varje x tid blev datan latchad in i displaydelen och den började räkna om från noll. Då jag flyttade hit till sverige tog jag med bilen och den blev reg. besiktat och godkänd med den mätare, felet var på +3% och det var ju klart godkänd.
Jag skulle förvisso numera göra det med en PIC eller Renesas då elektroniken blir billigare, mindre och enklare att koppla med någon form av µC men det passar tydligen inte dig.
- Greensilver
- Inlägg: 1305
- Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
- Ort: Sverige
- Kontakt:
Och lösningen jag gav var just utan µC eller hur?
Tyvärr har ELFA inte den CMOS räknekrets jag använde, det var en med en 3-stegs dekadräknare i och inbyggd multiplexor, med en BCD->7-segment dekoder drev man alltså en räknare som räknade till 999. Jag kommer inte ihåg vad den heter men jag använde en 4538 som timerkrets och en 4543 7-segment dekoder.
Men har man bara kabel måste man fixa pulser först.....
Tyvärr har ELFA inte den CMOS räknekrets jag använde, det var en med en 3-stegs dekadräknare i och inbyggd multiplexor, med en BCD->7-segment dekoder drev man alltså en räknare som räknade till 999. Jag kommer inte ihåg vad den heter men jag använde en 4538 som timerkrets och en 4543 7-segment dekoder.
Men har man bara kabel måste man fixa pulser först.....
Senast redigerad av Icecap 3 maj 2006, 19:13:54, redigerad totalt 1 gång.
-
- EF Sponsor
- Inlägg: 2109
- Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
- Ort: Borlänge
Jag har byggt trippmätare för bilar i tio år, notera byggt, inte konstruerat. Jag skulle vilja påstå att minst 95% av alla bilar idag har elektronisk givare, vajer tillhör det förgångna. Det kan också finnas två olika typer av givare, aktivt låg signal och aktivt hög, men aktivt låg är absolut vanligast.
Man ska absolut inte försöka sig på att koppla in sig på ABS om man inte vet vad man gör. Dock funkar en separat induktiv givare utmärkt, då kan man uppnå en noggrannhet på ett par decimeter per 1000m.
En modifierad cykeldator eller liknande låter för mig enklast. Kopplar in sig på bilen gör man enklast om man går direkt på givaren på växellådan. Brukar även finnas taxameteruttag bakom instrumentpanelen men det kan vara ett helvete att hitta. Någon sorts anpassning behövs också om man vill vara säker på att inte störa bilens hastighetmätare.
Man ska absolut inte försöka sig på att koppla in sig på ABS om man inte vet vad man gör. Dock funkar en separat induktiv givare utmärkt, då kan man uppnå en noggrannhet på ett par decimeter per 1000m.
En modifierad cykeldator eller liknande låter för mig enklast. Kopplar in sig på bilen gör man enklast om man går direkt på givaren på växellådan. Brukar även finnas taxameteruttag bakom instrumentpanelen men det kan vara ett helvete att hitta. Någon sorts anpassning behövs också om man vill vara säker på att inte störa bilens hastighetmätare.
-
- EF Sponsor
- Inlägg: 2109
- Blev medlem: 27 augusti 2005, 20:57:58
- Ort: Borlänge
Jo man tycker det. Dock kopplade jag fel en gång (skäms), alltså på ABS'n på något vis istället för på hastighetsmätaren, med konstiga fel som följd när bilen kom upp i hög hastighet. Kommer inte ihåg vilken ingångimpedans vi hade på grejerna, men det var i storleksordningen nåt megaohm. Kanske blev frekvensen för hög, ABS-givarna ger rejält med pulser per varv. Så var försiktig



Det är enkelt att kolla: Kolla om det går ett "tjockt" kabel (4-6mm) från växellåda till en tänkt linje bakom hastighetsmätaren, oftast i en fin båge.
Alternativt kolla baksidan av hastighetsmätaren om det kommer in ett kabel.
Med 'kabel' menar jag wire med yttermantel.
Har du inte dessa indikationer är det nästan säkert pulser.
Alternativt kolla baksidan av hastighetsmätaren om det kommer in ett kabel.
Med 'kabel' menar jag wire med yttermantel.
Har du inte dessa indikationer är det nästan säkert pulser.