Använda 20V elcykelbatteri till 12V kylbox
Använda 20V elcykelbatteri till 12V kylbox
Har en kompressorkylbox som kan gå på 12/24v. Har ett 20V elcykelbatteri som jag funderar på om jag kan nyttja till denna under camping och runt 1-2dygn utan el.
Vad är bäst att göra? Något som konvererar ner till 12V eller någon boostgrej till 24V? Hade varit smidigt att kunna använda batteriet till detta.
Vad är bäst att göra? Något som konvererar ner till 12V eller någon boostgrej till 24V? Hade varit smidigt att kunna använda batteriet till detta.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Använda 20V elcykelbatteri till 12V kylbox
Jag har en box med samma spec (12/24 V) men jag undrar om det inte snarare är 12–24 V. Men jag har inte provat eller undersökt.
Nu slog det mig att åtminstone min box har funktioner för att hindra total urladdning, och den kommer nog tycka att 20V är under det kritiska värdet.
Nu slog det mig att åtminstone min box har funktioner för att hindra total urladdning, och den kommer nog tycka att 20V är under det kritiska värdet.
Det är samma på min.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hur mycket drar boxen då ?
Om den inte drar för mycket skulle jag köpa en stepdown från kina bara, stepdown till 12V då.
Om den inte drar för mycket skulle jag köpa en stepdown från kina bara, stepdown till 12V då.
En sådan box drar mellan 1 och 2 A i drift. På ett dygn 24-48 AH. Ett medelstort bilbatteri av fritidstyprobertr81 skrev: ↑8 juli 2024, 19:21:19 Har en kompressorkylbox som kan gå på 12/24v. Har ett 20V elcykelbatteri som jag funderar på om jag kan nyttja till denna under camping och runt 1-2dygn utan el.
håller kanske 2 dygn.
en hyggligt stor stepdown kostar inte så mycket
bättre med en lite för stor än en för liten
https://vi.aliexpress.com/item/10050059 ... ry_from%3A
köp 2 och få fri frakt
bättre med en lite för stor än en för liten
https://vi.aliexpress.com/item/10050059 ... ry_from%3A
köp 2 och få fri frakt
-
Men knappast 1-2 A kontinuerligt?petertub skrev: ↑8 juli 2024, 21:02:28En sådan box drar mellan 1 och 2 A i drift. På ett dygn 24-48 AH. Ett medelstort bilbatteri av fritidstyprobertr81 skrev: ↑8 juli 2024, 19:21:19 Har en kompressorkylbox som kan gå på 12/24v. Har ett 20V elcykelbatteri som jag funderar på om jag kan nyttja till denna under camping och runt 1-2dygn utan el.
håller kanske 2 dygn.
Hur är startströmmen på en sådan minikompressor? En step down omvandlare slår ifrån på mikrosekunder om för hög ström dras.
Ett budgetalternativ är att placera en liten serieresistor och en större kondensator som buffert för startströmmen. Man får laborera lite så att inte kondensatorn lastar för mycket eller regleringen blir instabil och utspänningen inte faller för mycket pga serieresistorn.
-
Jag fick ett cykelbatteri på bordet för ett tag sen.
37 V var det.
Men det gick inte att felsöka eller laga. då det krävs kommunikation mellan cykel och batteri för att det skall starta.
Men kanske det finns enklare cykelbatterier som går att få ström ur utan cykel???
Roysan
37 V var det.
Men det gick inte att felsöka eller laga. då det krävs kommunikation mellan cykel och batteri för att det skall starta.
Men kanske det finns enklare cykelbatterier som går att få ström ur utan cykel???
Roysan
Tack för info. Detta är ganska gammalt. Ska testa om det går att driva något med det förstBjaellerud skrev: ↑9 juli 2024, 11:28:14 Jag fick ett cykelbatteri på bordet för ett tag sen.
37 V var det.
Roysan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- rysshack.se
- EF Sponsor
Har ett batteri, som ser ut att ha likadan ladd kontakt, har jag spänning ut när batteriet är påslaget även när batteriet ligger löst, bafang......
EN typisk kylbox med kompressor drar 2-3 A när den går, och går kanske halva tiden.rikkitikkitavi skrev: ↑9 juli 2024, 10:25:27Men knappast 1-2 A kontinuerligt?petertub skrev: ↑8 juli 2024, 21:02:28En sådan box drar mellan 1 och 2 A i drift. På ett dygn 24-48 AH. Ett medelstort bilbatteri av fritidstyprobertr81 skrev: ↑8 juli 2024, 19:21:19 Har en kompressorkylbox som kan gå på 12/24v. Har ett 20V elcykelbatteri som jag funderar på om jag kan nyttja till denna under camping och runt 1-2dygn utan el.
håller kanske 2 dygn.
Hur är startströmmen på en sådan minikompressor? En step down omvandlare slår ifrån på mikrosekunder om för hög ström dras.
Ett budgetalternativ är att placera en liten serieresistor och en större kondensator som buffert för startströmmen. Man får laborera lite så att inte kondensatorn lastar för mycket eller regleringen blir instabil och utspänningen inte faller för mycket pga serieresistorn.
Dessa siffror har jag fått från båten där en battmeter höll ordning på strömförbrukning.
En inbyggd kyl med kompressor var hårfint snålare men fortfarande 1A i snitt beroende på tjockare isolering.
Hade du varit händig hade jag kopplat om det till 12V, om det nu varit nödvändigt för det där 12/24 ser jag som att den kan köras på både och, men bara en koll invändigt hade sagt om det var 12 eller 24V eller 12 - 24V eller om det finns en omkopplare. Sedan håller väl ett 20V batteri (nominellt) en 25V fulladdat.
Antar det är för att kunna användas i personbil och lastbil.Henry skrev: ↑9 juli 2024, 14:42:21 Hade du varit händig hade jag kopplat om det till 12V, om det nu varit nödvändigt för det där 12/24 ser jag som att den kan köras på både och, men bara en koll invändigt hade sagt om det var 12 eller 24V eller 12 - 24V eller om det finns en omkopplare. Sedan håller väl ett 20V batteri (nominellt) en 25V fulladdat.
Står enligt tabellen ovan jag bifogade att den klarar 25.7V.
Så fulladdat kanske jag klarar mig utan någon konverterare alls då? Kan man anta att det är en XLR kontakt på batteriet? Isf kan jag skarva en kabel med en XLR-kontakt i ena änden och cigguttag i andra
Det visade batteriet innehåller 80wh. En kombressorbox förbrukar 15-20w så batteriet räcker 3-4 timmar.
Jag tyckte du inledde tråden med att du ville ha kylboxen aktiv i ett till 2 dygn.
Jag tyckte du inledde tråden med att du ville ha kylboxen aktiv i ett till 2 dygn.