Vettig 12V kontakt för ciggtändseuttag

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
norlin

Vettig 12V kontakt för ciggtändseuttag

Inlägg av norlin »

Kort sakt så söker jag en sånhär;
ecoflow_biladapter_12v_laddkabel.jpg.webp
En 12V kontakt som passar i ett 12V uttag i bil, sk ciggtändseuttag. En som är av bara kvalitet som inte går sönder som originalet tenderar att göra
Det är till min EccoFlow för att kunna ladda i bil och jag har på ett år förbrukat 2st. Jag har reklamerat till EccoFlow för ytterligare en ersättningskabel men jag misstänker att den jag får är av lika dålig kvalitet som de jag har.
Så jag tänkte göra egna med en XT60 i ena änden och en kontakt av god kvalitet som passar i ett 12V uttag/ciggtändseuttag.
Var kan man hitta en sådan kontakt av bra kvalitet? Kjell & Co eller?
Ser att man kan köpa färdiga kablar på Amazon
https://amzn.eu/d/010To9lo
För 136kr mot originalet https://www.getcamping.se/campingutrust ... o_s=gplase för 449kr.
Och jag misstänker att den från Amazon inte är av sämre kvalitet än originalet.
Nåja nu var det 12V kontakt till ciggarettättag jag sökte, om inte annat för att fixa de två trasiga sladdar jag redan har.
Kom igen med tips.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Vettig 12V kontakt för ciggtändseuttag

Inlägg av MiaM »

Kontaktdonet är i sig uselt.

Om du laddar i samma eller ett fåtal fordon och du har rätt / möjlighet att modifiera fordonen så anslut någon annan typ av kontaktdon parallellt med 12V-uttaget (eller använd annan anslutning om du inte vill konkurrera om strömmen. T.ex. Volvo C70/S70/V70 gen 1 har från fabrik ett kontaktdon med 12V avsäkrat 20A, tror det är styrt av nyckeln, avsett för tillbehör och som om jag minns rätt ligger på vänstra sidan där mittkonsollen möter golvmattan eller nåt liknande. Tror det nämns i instruktionsboken rent av).

Om du vill fortsätta använda den typen av kontaktdon så köp diverse saker som passar i sånt uttag på typ loppisar och liknande och lobotomera bort USB-ladd-elektroniken eller vad som nu sitter i dem och löd på din kabel efter att ha klippt bort den trasiga kontakten. Eller bara limma ihop den trasiga?

Problemet är att det blir inte tillräckligt bra kontakt varpå det blir värmeutveckling som i sin tur kan få fjädringen att tappa orken och/eller plasten att deformeras. Uttaget är avsett att ge hög ström några sekunder specifikt för att värma en metallspiral så att den blir glödhet, för att användas som tändare. Alla andra användningar är efterhandskonstruktion, ungefär. På "moderna" bilar (ungefär de senaste 25 åren) så har tändarfunktionen utgått och sen tidigare än så så har väl tillverkarna varit medvetna om att uttaget används som generellt 12V-uttag, men konstruktionen är ju ändå inte gjord för vad den används till idag.
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Jo, kortfattat kan man sammanfatta dessa kontakter med ett ord. Skit.
Men var hittar man den bästa skiten?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Både pluggarna och själva kontakterna man köper idag är skräp, kollar man på gamla saker med samma kontakktyp är dom MYCKET bättre som miam är inne på.

Jag tror jag köpte tre stycken olika kontakter för att bygga en sak förut, alla var usel kvalitet.
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Ja det är inte lätt att hitta något som ger en säker kontaktering i ett cigg/12V bilutag.
Nu gör jag ett försök med https://www.clasohlson.com/se/Universal ... /p/36-3904 från clas.
Bild

Vill minnas att det ska finnas en hylsa/adapter som gör att denna typen av 12V uttag
Bild
som har diameter på 12mm till 21mm som är "cigguttag". En hylsa i metall (ja inte homogen utan delad i + & - ) men dessa verkar vara från en svunnen tid.
van

Inlägg av van »

VoltLog har gjort ett test,
Nerre

Inlägg av Nerre »

I båtar och husvagnar är de där 12 mm-kontakterna väldigt vanliga, men de är lite svårare att hitta. Och de jag hittar verkar vara skitdyra (över 200 spänn för ett uttag).
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Standard på BMW-hojar tror jag (min har iaf). Det lär inte göra dem billigare :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Gå på bilskrot och se om du hittar några bilar som Televerket/Telia haft - de har ofta två sådana uttag :)

Jag skulle säga att de är inte så mycket bättre. Eller de kan kanske vara bättre men stickpropparna man hittar i butik idag är usla.

Om du ändå överväger någon annan typ av kontaktdon så är det kanske bättre att t.ex. använda den typ som sitter i andra änden av kabeln? Eller typ nån Andersson-kontakt (eller vad de kallas, de som ofta används för tvåpoliga DC-grejer i solanläggningar)?

Eller använd t.ex. speacon högtalarkontakter eller liknande. Eller vad som helst som tål strömmen och där det inte går att förväxla med kablar för nätspänning.
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

XT60, sen kontakten som ska vara i andra ändan får nog anses som lämplig, finns även för chassi montage.

Men det löser inte.problemet med att hitta en bra kontakt till ciggtändseuttag.

Vill jag bygga om bilen så går det nog med diskreta XT-kontakter.
Nu ska.jag prova mina Clas kontakter.
Användarvisningsbild
norlin

Inlägg av norlin »

Så jag tog helt enkelt och bytte ciggtändseuttagkontakten till mina nyinköpta clas dito.
Bild
Funkar än så länge. Så nu kan jag göra en kabel till från trasig original och har material att bygga egna.
Sen ska det tydligt komma en ny på garantin åxå.
Blir 3 kablar totalt+ delar att bygga egna fast monterad utan denna kassa kontakt.
Jag har för framtida bättre lösningar hittat XT60 för chassimontering och andra lösningar som gör att jag kan ta direkt från batteriet, kanske via ett skiljerelä, eller annan KL15 styrd källa.
Skriv svar