Jag har en inbyggd mikrovågsugn Husqvarna modell QN4035W pnc 947 608 315-00 där startknappen plötsligt försvann in i mikron. Efter demontering av mikron blev det klart att den hade gått av i den tunna plast den är konstruerad av. Se bilder. Mikron har fungerat utmärkt och värmt lunchlådorna bra. Det känns dumt att skrota den o köpa en ny för bara en liten plastdetalj. Har sökt på nätet med modell o pnc nummer men hittar ingen leverantör av knappsatser. Det finns till andra modeller på electrolux sida. Har någon förslag på var de går att köpa, eller tips på hur man kan laga en sådan här detalj? eller finns det någon som har en liggande eller en skrotad mikro men med hela knappar?
Lasse
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Är det de tunna vita plaststråna som håller knappen i läge? Fasansfullt dåligt, som gjort för att det ska paja förr eller senare.
Vad är det för plast? Det kan gå att ersätta de två plaststråna med ståltråd och limma. Man får låta ståltråden gå en bit på plasten så att limmet får yta att fästa på.
Jag brukar laga det mesta med epoxylim.
Jag köpte ett snabblim Pattex-lim Plastix (själva limmet + en penna med aktiveringsvätska) avsett för att limma polyetenplast, polypropen som är väldigt svåra eller rent sagt omöjliga att limma med annat lim, det fäster ej. Man ska stryka med pennan på polyetenytan som ska limmas för att aktivera ytan så limmet fäster.
Jag har ännu inte provat det polyetenlimmet.
Bäst är givetvis att skaffa ny plastram med knappar. Eller någon på blocket som säljer en sådan kasserad och skulle kunna vara beredd att skicka dig endast knapparna.
Den tryckknappen jag hittade (med för många knappar) finns att köpa hos Husqvarna för 170kr. https://shop.electrolux.se/matlagning/m ... 0280505004
Den passar egentligen till en QN4041X. Jag hade provat med den, och klippt bort överflödiga knappar
Jag har vid nåt tillfälle fullagat en sån lösningn genom att trycka in den hårdare varianten av ESD-skum mellan knapp och PCB som på det sättet trycker ut knappen och håller den på plats, det blir trögare men funkade.
..Det behöver förstås inte vara ESD-skum, det var mer att det var det jag råkade ha tillgängligt.
Det är mycket möjligt att det fungerar.
Snabbvarianten är att ta bort knappen och aktivera strömställaren med en trä/plastpinne
Har för mig att manövermodulen är galvaniskt skild från nätet.
Det ser väl ut som att det borde gå att superlimma?
Det är väldigt stark vibb av Mitsumi FX-400 CD-rom över detta, varianten utan hörlursuttag. Billigaste IDE/ATAPI-CD-ROM:en då sånt började slå igenom på stort.
Tack för tipset om en liknande knappsats och att den jag hade var utgången. Jag har beställt den som liknar den jag monterade bort. Går det att knipsa bort de onödiga knapparna är det ju toppen. Återkommer med rapport när jag fått den
Nu har knappsatsen kommit nr 50280505004 fr Electrolux. 219 kr inkl frakt. Den har samma mått identisk med den som satt där förut och som är utgången. Det var bara att knipsa bort de tre översta knapparna och montera ihop ugnen . När jag kollade noga på min gamla knappsats fanns antydningar till att det suttit knappar även på den. Nu fungerar ugnen igen. Ugnen sitter i ett 50 cm skåp så det finns ett begränsat (och dyrt) urval om en ny mikråvågsugn skulle köpas. Något som.min bättre hälft genast föreslog...
tack Prins Valiant och Danny, resevdel 50280515003 kan ersättas med 50280505004 + lite knipsande
Lasse
20240710_182743.jpg
20240710_182858.jpg