Ursäkta dålig rubrik men kom inte på nån bättre formulering.
Bakgrund; Jag råkade köpa mig en elgitarr i byggsatsform. Insåg då att jag såklart också behöver en förstärkare till denna & fick sålunda en ursäkt att köpa Vellemans K8060 byggsats. Testade lite försiktigt med en högtalare & både gitarren & min telefon men det var väldigt klent ljud. En låda kommer att hjälpa till såklart så kanske inget konstigt med det, dessutom så står det i manualen att den kan kopplas direkt till förförstärkare eller mixer så en sån är kanske en förutsättning?
Sagt & gjort, köpte då den lilla förförstärkaren K1803 https://www.svebry.se/product/k1803-uni ... orstarkare & har lött ihop den men har hittat att en elgitarr verkar kunna ge ifrån sig nästan en hel volt i topparna medan K1803 har angivet max 40mV som ingångsspänning så jag har inte testat att ansluta nåt ännu. Känns dumt att bränna upp den genast om nu gitarren ger en massa mer än 40 mV. Först mätte jag själv med en (gammal) multimeter & fick som mest runt 20-25 mV men insåg även där att det förmodligen behövs ett skop för att få rätt siffror. Därav att jag gogglade lite & fick lite andra värden.
Detta blev lite för mycket för min amatörhjärna. Räcker det att koppla en "volymratt" mellan ingången & förförstärkaren eller ställer jag gain-trim pot på förförstärkaren på nåt "lågt värde"? Och hur vet jag isåfall det?
För övrigt så håller jag på att bygga världens fulaste högtalarlåda till detta spektakel