Har ett projekt på jobbet som involverar en hålmonterad ATMega644. Problemet är att det är väldigt svårt att få tag på hålmonterade 644'or, ytmonterade går dock bra. Då deadlinen närmar sig och det är ett antal kort det gäller så är min fråga:
Vi funderar på att cadda upp ett adapterkort till den ytmonterade varianten. bara koppla pinnarna precis likadant som den hålmonterade. Vi kör med en 16MHz hålmionterad kristall på kortet idag. Så min undring är om det kan fungera bra att via sockeln, upp på adapterkortet och till ytmonterade processorn få upp klockan ? Känns som det blir en ganska lång och oanpassad väg för klockan att gå ? Eller är jag nojjig bara ?
/Wise
Montera ATMega644 SM på adapterkort, bra ?
Nu är jag inte proffs på sånt här men tänker minsann uttala mig ändå.
Givetvis kommer det inte att bli lika bra men det låter på dig som att du har så pass mycket besvär att det knappast kan skada att testa? Jag skulle prova och försöka få ledningarna till kristallen lika långa och parallella.
Sen är det ju så att även i den hålmonterade kapseln måste ledningarna dras till benen. Det är väl samma elektriska chip fast i olika stor förpackning, dip-kretsen fyller knappast ut hela kapseln.
Givetvis kommer det inte att bli lika bra men det låter på dig som att du har så pass mycket besvär att det knappast kan skada att testa? Jag skulle prova och försöka få ledningarna till kristallen lika långa och parallella.
Sen är det ju så att även i den hålmonterade kapseln måste ledningarna dras till benen. Det är väl samma elektriska chip fast i olika stor förpackning, dip-kretsen fyller knappast ut hela kapseln.