Mikroskop eller annat vid lödning av G&W?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sewage

Mikroskop eller annat vid lödning av G&W?

Inlägg av sewage »

Hej alla,

Har försökt läsa på men jag tycker det är en djungel så jag gör ett eget försök utefter mina behov.

Jag är nybörjare på lödningen men ska försöka mig på att löda en Game & Watch (har tidigare lött i någon gammal Xbox etc men där var ju allt större).
För mig är lödpunkterna relativt små men jag hoppas att det ska gå med något hjälpmedel för förstoring.
Men där kör jag fast. Jag har inte den blekaste aning vad jag ska välja.
Som ni märker så har jag troligtvis ingen nytta av någon 20.000 kr pryl utan söker något vettigt hjälpmedel för kanske max tusenlappen (ev det dubbla om det är en supergrej).
Går det att hitta något dugligt i den prisklassen?
Har sett allt ifrån mikroskop, pannlupp, tandläkarkikare till digitala varianter man kopplar mot en skärm.
Jag vill ju inte köpa något för billigt då jag troligtvis kommer att använda det igen i framtiden.
Samtidigt är det inget jag kommer att använda 8h om dagen så jag behöver absolut inget professionellt.
Jag köpte tidigare från Jula någon lampa med inbyggd förstoring.
Ljuset var bra men förstoringen usel då jag behövde gå så nära kretskortet att det blev omöjligt att få emellan en lödkolv plus att det kändes som kanske max 3x förstoring.

Tacksam för alla råd.

Ha det fint!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Mikroskop eller annat vid lödning av G&W?

Inlägg av TomasL »

En sådan här funkar bra, har använt den i flera år
Kjell&Company: 40686
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är det ett av de nya färg-G&W eller de gamla 80talsvarianterna ?

Det är ju inte så smått i dom moderna, jag har moddat mitt moderna, då använde jag bara pannlupp och vanlig lödpenna. --Har dock inte bytt eepromet (men köpt ett), då tänkte jag använda varmluft.

(Anledningen att jag inte bytt det är att jag inte lyckats läsa ur datan från det gamla, det failar trots att själva inkopplingen är korrekt..)
sewage

Inlägg av sewage »

TomasL skrev: 5 juni 2024, 12:05:35 En sådan här funkar bra, har använt den i flera år
Kjell&Company: 40686
Jag har faktiskt kikat på exakt dessa då jag såg en rekommendation i någon annan tråd. Men då kanske dessa kan vara värda att införskaffa då.. Tack!
Glenn skrev: 5 juni 2024, 12:52:30 Är det ett av de nya färg-G&W eller de gamla 80talsvarianterna ?

Det är ju inte så smått i dom moderna, jag har moddat mitt moderna, då använde jag bara pannlupp och vanlig lödpenna. --Har dock inte bytt eepromet (men köpt ett), då tänkte jag använda varmluft.

(Anledningen att jag inte bytt det är att jag inte lyckats läsa ur datan från det gamla, det failar trots att själva inkopplingen är korrekt..)
Ja det är de moderna Mario/Zelda varianterna. Med lite lupp-hjälp så klarar jag nog av den ordinarie lödningen för moddningen. Sedan finns det ju en USB-mod som verkar betydligt värre. Men den modden kanske jag hoppar helt. Tack, då bör det ju fungera med dessa hjälpmedel iaf!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hoppas bara inte du stöter på samma problem som mej, att det inte går att läsa ur den befintliga flashen, för jag antar att det är att modda in andra spel du vill göra ?

..jag borde ta tag i att testa igen, möjligt att nåt är uppdaterat numera så det funkar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag användar +4 läsbrillor när jag jobbar med lödning.
För noga avsyning har jag en urmakarelupp (4x).
sewage

Inlägg av sewage »

Icecap skrev: 5 juni 2024, 18:03:31 Jag användar +4 läsbrillor när jag jobbar med lödning.
För noga avsyning har jag en urmakarelupp (4x).
Ja kanske räcker med sånt iofs :D
Glenn skrev: 5 juni 2024, 18:00:04 Hoppas bara inte du stöter på samma problem som mej, att det inte går att läsa ur den befintliga flashen, för jag antar att det är att modda in andra spel du vill göra ?

..jag borde ta tag i att testa igen, möjligt att nåt är uppdaterat numera så det funkar.
Ja alltså jag gillar teknik. Speciellt consoler. Sedan kan det bara vara ett projekt/resa att få det att fungera eller att få igång en emulator/videospelare/covers eller nåt plugin. Även hårdvarumoddar som headphone jack eller en kontakt för framtida flashning som sitter i själva caset så man inte behöver öppna den igen är intressant.

Moddade en hel del Xbox/360 back in the day med både chip, softmod och jtag men det var när man hade lite mer tid och var barnfri :)

Jag moddade faktiskt en Mario G&W förra året som test. Den kunde jag dock klara utan lödning då jag fick bra connection mot punkterna bara genom att böja pins. Men testade en Zelda nu för nån månad sedan och det ville inte alls. Mest troligt dålig connection så jag antar att jag får ta mig i kragen och köra igång lödkolven. Men då det är mindre punkter samt att synen är sämre så vill jag inte ens prova utan hjälpmedel :P

Är du inne i stacksmahing-kanalen på Discord? Finns oändligt med hjälp där om man kör fast...
Skriv svar