Mikroskop eller annat vid lödning av G&W?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sewage

Mikroskop eller annat vid lödning av G&W?

Inlägg av sewage »

Hej alla,

Har försökt läsa på men jag tycker det är en djungel så jag gör ett eget försök utefter mina behov.

Jag är nybörjare på lödningen men ska försöka mig på att löda en Game & Watch (har tidigare lött i någon gammal Xbox etc men där var ju allt större).
För mig är lödpunkterna relativt små men jag hoppas att det ska gå med något hjälpmedel för förstoring.
Men där kör jag fast. Jag har inte den blekaste aning vad jag ska välja.
Som ni märker så har jag troligtvis ingen nytta av någon 20.000 kr pryl utan söker något vettigt hjälpmedel för kanske max tusenlappen (ev det dubbla om det är en supergrej).
Går det att hitta något dugligt i den prisklassen?
Har sett allt ifrån mikroskop, pannlupp, tandläkarkikare till digitala varianter man kopplar mot en skärm.
Jag vill ju inte köpa något för billigt då jag troligtvis kommer att använda det igen i framtiden.
Samtidigt är det inget jag kommer att använda 8h om dagen så jag behöver absolut inget professionellt.
Jag köpte tidigare från Jula någon lampa med inbyggd förstoring.
Ljuset var bra men förstoringen usel då jag behövde gå så nära kretskortet att det blev omöjligt att få emellan en lödkolv plus att det kändes som kanske max 3x förstoring.

Tacksam för alla råd.

Ha det fint!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Mikroskop eller annat vid lödning av G&W?

Inlägg av TomasL »

En sådan här funkar bra, har använt den i flera år
Kjell&Company: 40686
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Är det ett av de nya färg-G&W eller de gamla 80talsvarianterna ?