Larmknapp trapphiss
Larmknapp trapphiss
Min far har fått en trapphiss installera men inte besiktigad och godkänd för användning.
Det beror på att hissen ska vara utrustad med en larmknapp som ringer ett telefonsamtal om det blir problem.
Den av leverantören valda lösningen är en gps tracker som kan ringa samtal, en lösning som fungerar där man har mobiltäckning. Det har inte pappa där han bor, eller snarare den är så dålig att den inte tänker trapphuset.
Tyvärr räcker det inte med trygghetslarm eftersom det enligt direktiven ska vara fast monterad på hissen.
Nu letar leverantören (och sonen) efter en lösning och sonen tänkte fråga forumet som har en enorm förmåga att komma på dylika lösningar.
Det fins wifi och fast telefoni via fiber så något som är kompatibelt med det för att kunna kommunicera och godkännas av hissbesiktningen är troligen lösningen.
Men med vilken hårdvara? Den bör vara liten nog att få in i armstödet på stolen och ha en knapp för aktivering.
Sedan utgår jag ifrån att CE märkning är det minsta som krävs och gärna godkänd enligt maskindirektivet för att få det certifierade kontrollorganet att godkänna installationen.
Någon som har tankar och ideer?
Edit en bild på trapphissen.
Det beror på att hissen ska vara utrustad med en larmknapp som ringer ett telefonsamtal om det blir problem.
Den av leverantören valda lösningen är en gps tracker som kan ringa samtal, en lösning som fungerar där man har mobiltäckning. Det har inte pappa där han bor, eller snarare den är så dålig att den inte tänker trapphuset.
Tyvärr räcker det inte med trygghetslarm eftersom det enligt direktiven ska vara fast monterad på hissen.
Nu letar leverantören (och sonen) efter en lösning och sonen tänkte fråga forumet som har en enorm förmåga att komma på dylika lösningar.
Det fins wifi och fast telefoni via fiber så något som är kompatibelt med det för att kunna kommunicera och godkännas av hissbesiktningen är troligen lösningen.
Men med vilken hårdvara? Den bör vara liten nog att få in i armstödet på stolen och ha en knapp för aktivering.
Sedan utgår jag ifrån att CE märkning är det minsta som krävs och gärna godkänd enligt maskindirektivet för att få det certifierade kontrollorganet att godkänna installationen.
Någon som har tankar och ideer?
Edit en bild på trapphissen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Klas-Kenny
Re: Larmknapp trapphiss
Går, men man kommunicerar inte via larmknappen utan via en basstation som inte hörs från trappen, jo det kan ju vara så att man är utom hörbart även vid användning av trygghetslarmet men då misstänker jag att det kommer ett besök akut och det är inte riktigt det man behöver.
Personligen tycker jag att trygghetslarmet som pappa har skulle räcka, han kan även ha med en liten trådlöstelefon, men reglerna....
Diskuterade larm vid beställning av hissen och fick beskedet att trygghetslarmet inte var inte godkänt.
Personligen tycker jag att trygghetslarmet som pappa har skulle räcka, han kan även ha med en liten trådlöstelefon, men reglerna....
Diskuterade larm vid beställning av hissen och fick beskedet att trygghetslarmet inte var inte godkänt.
Passiv antenn nära trapphuset,
förklaring, sätt en riktad gsm antenn utomhus mot närmaste gsm mast och så kort kabel som möjligt till en vanlig gsm mobilantenn nära hissen.
förklaring, sätt en riktad gsm antenn utomhus mot närmaste gsm mast och så kort kabel som möjligt till en vanlig gsm mobilantenn nära hissen.
som en passiv repeter?
Googlar...
En https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... dbi-p30066
på utsidan med en kabel till en
https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... dbi-p30065
på insidan?
Googlar...
En https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... dbi-p30066
på utsidan med en kabel till en
https://www.kjell.com/se/produkter/natv ... dbi-p30065
på insidan?
de kan gå...
OBS experimentpengar...
kan ju inte garantera att det funkar, du sa GPS tracker...
den kanske behöver fungera för funktionen,
och där är det helt andra frekvenser, och riktningar som är okända...
OBS experimentpengar...
kan ju inte garantera att det funkar, du sa GPS tracker...
den kanske behöver fungera för funktionen,
och där är det helt andra frekvenser, och riktningar som är okända...
Ok, tack för infon.
Tror det bara är samtal som trackern använder men vet inte.
Ska kolla med installatören
Tror det bara är samtal som trackern använder men vet inte.
Ska kolla med installatören
Närmsta installatör av "vanliga" fullstora hissar har lösningar på lager. Det vanligaste jag sett är en "iptele-box" från Multicom/addsecure i "maskinrummet". Och en enknapps "porttelefon/uppringare" i korgen. Troligen finns kabel med tvåtråd redan fram till stolen.
Senast redigerad av mrfrenzy 30 maj 2024, 19:03:15, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: korr boxmodell
Anledning: korr boxmodell
Håller med, ett till trygghetslarm, med knappen fastmonterad på hissen och larmboxen t.ex. fastsatt i spjälorna i trappan eller liknande.
Frågan är väl om det går att få ett till trygghetslarm tilldelat? Kommuner skyller ofta på att de är dyra, men egentligen är det väl resursen att ta emot samtalen som är det dyra, och det blir ju inte dyrare om samma person har två istället för ett trygghetslarm.
Annars kan man kanske tänka sig nyckellås på hissen och montera fast nyckeln på trygghetslarmets knapp? Kräver förstås undantag från reglerna, men ändå?
Frågan är väl om det går att få ett till trygghetslarm tilldelat? Kommuner skyller ofta på att de är dyra, men egentligen är det väl resursen att ta emot samtalen som är det dyra, och det blir ju inte dyrare om samma person har två istället för ett trygghetslarm.
Annars kan man kanske tänka sig nyckellås på hissen och montera fast nyckeln på trygghetslarmets knapp? Kräver förstås undantag från reglerna, men ändå?
Kanske den enklaste lösningen inom befintliga ramar:
Kontakta närmsta installatör av signalförstärkare för mobiltelefoni och låt dem installera en sådan i huset, det är med riktantenn på taket och en repeater inomhus.
Kontakta närmsta installatör av signalförstärkare för mobiltelefoni och låt dem installera en sådan i huset, det är med riktantenn på taket och en repeater inomhus.
Tackar för alla förslag.
Till att börjamed är det installatören som ska komma med en lösning, sen kan det bli så att vi (jag) behöver förbättra förutsättningarna.
Jag ska föröka hålla forumet uppdaterat med vad lösningen blir.
Till att börjamed är det installatören som ska komma med en lösning, sen kan det bli så att vi (jag) behöver förbättra förutsättningarna.
Jag ska föröka hålla forumet uppdaterat med vad lösningen blir.