Det finns ett slags mätinstrument som kallas "Geofon" som mäter vibrationer i mark och byggnader.
Vi har lite problem i föreningen med farthinder/busskudde i gatan utanför. Det knakar i kåken och
klirrar i glas och porslin när bussar eller andra tyngre fordon passerar. Det känns även fysiskt i stolar
eller om man ligger i sängen.
Hur som helst, ville bara kolla om någon har erfarenhet av denna typ av mätinstrument.
Kan länka mig att låna/hyra om det skulle vara så att någon har tillgång till ett.
Geofon, instrument för vibrationsmätning.
- Mizzarrogh
Re: Geofon, instrument för vibrationsmätning.
Jag vet inte om detta är vad du söker, men jag såg en av kronans "markmikrofoner" för -som jag antar, riktningsbestämning av granatnedslag till salu för en tid sedan, men det kanske inte var detta som sökes här.
Jag misstänker att det är en liknande apparat som bergsprängare använder för att mäta vibrationer i intilliggande fastigheter.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Att tänka på är att instrumentet bör klara låga frekvenser dvs under 10Hz. Jag har ett instrument men går *bara* ner till 10. Den gav mig fingervisning om att det är nåt skit i vägbanken utanför mitt hus. Dåtidens geolog från Vägverket var här och sniffade runt och sa det är inga problem, orkade inte fajtas med idioterna.
Nja, det finns färdiga instrument som direkt ger mm/s värden som kan jämföras med de gränsvärden som finns.
T.ex: https://matpool.se/vibrationsmatning/

Det är så klart även felanmält till kommunen...
Och ja, det är samma instrument som vid t.ex. sprängningar, de mäter från enstaka Hz och uppåt.
T.ex: https://matpool.se/vibrationsmatning/

Det är så klart även felanmält till kommunen...
Och ja, det är samma instrument som vid t.ex. sprängningar, de mäter från enstaka Hz och uppåt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ok! Verkar dock inte ha någon logger (?).
Effekterna kommer 5-10 gånger per dygn och det går inte att sitta och titta på instrumentet.
Men tack för intresset!
Effekterna kommer 5-10 gånger per dygn och det går inte att sitta och titta på instrumentet.
Men tack för intresset!