OBD2 över WiFi

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

OBD2 över WiFi

Inlägg av FormerMazda »

Fick en idé precis, då jag själv sitter lite i behov av att kolla lite i bilen med särskilt verktyg ansluten i OBD2-porten.

Som det är idag så tar man bilen till verktyget och kunskapen, och självklart är det så att man i regel behöver se vad som händer i verkligheten också.
Men inte alltid, ibland räcker det med att nån med "dator och kunskap" kollar felkoder med mera.

Nu finns det ju flera bussar i uttaget, typ CAN, K och J. Men alla följer väl en ISO-standard så vore det egentligen omöjligt att bygga en pryl som ansluter mot dom och hanterar paketen till att skickas över internet?
Användarvisningsbild
norlin

Re: OBD2 över WiFi

Inlägg av norlin »

En elm327 som jag har kopplar man upp sig med WiFi mot (har även några med BT och en med USB)
Så egentligen, beroende på avståndet, så finns det färdiga köpelösning. Om elm327 möter dina krav på OBD2 läsare
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det kräver förstås en djupare förståelse vad för olika bussar de olika instrumenten använder.
Men som SAABs TechII och Volvos VIDA tror jag inte skulle funka över vad nu en elm327 använder för bussar.

Jag tänker en pryl som ansluter i bilens OBD2, i sin tur ansluter till en dator som med mjukvara kopplar upp mot internet.
Och i "andra änden" en pryl med OBD2-port som är ansluten till en dator med mjukvara ansluten mot internet som man ansluter verktyget till.

Egentligen är det ju "bara" en signal-omvandling och protokoll-paketering/omvandling. Men jag har i princip ingen aning alls om det skulle gå.
Det närmsta jag kommit är com-ports replikering, men av det tänker jag att det är lite det jag tänker man skulle göra här också. Fast lite annorlunda. :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vet inte hur Saabs grejer fungerar, men för Volvos VIDA så lär det väl vara olika protokoll mot olika bilmodeller (eller kanske snarast olika generationer av deras bilar).

ELM327 kan "bara" prata enligt det sätt som är officiellt specat i OBD2/EOBD för att prata med motorstyrboxen. Det är ren bonus om den kan prata med andra system - på vissa bilar kan den prata med fler grejer, på andra inte.

Jag minns att jag tidigare diskuterat här på forumet vilka möjligheter det skulle finnas för att skriva mjukvara för Windows som får t.ex. Volvo VIDA att tycka att det finns hårdvara för att prata med en bil, men att diagnosporten är "trasig" för allt som inte går att prata med med en ELM327 eller motsvarande. Mitt intryck är att information om det här är "halvhemligt", alltså ungefär i det tillstånd som t.ex. information om knäckning/piratkopiering av vanlig datormjukvara var för typ 20+ år sen.

Gravt sidospår: Det vore intressant att få en uppfattning om vad tillverkarna av kommersiella tredjepart-diagnosverktyg med bra funktioner betalar för att få tillgång till information från biltillverkarna, och vilka villkor de i sin tur har för att få använda den informationen? Leker t.ex. med tanken att nån right-to-repair-organsiation via donationer helt enkelt skulle kunna köpa upp nåt företag som gör diagnosverktyg och göra om allt till open source.

Min kristallkula säger att antingen kommer vi till slut få riktig right-to-repair med krav att tillverkarna både specar all möjlig kommunikation i diagnosuttaget och också publicerar all information som t.ex. Alldata idag har från tillverkarna. Och allt detta utan avgift, dock möjligtvis krav att de bara ger enstaka exemplar och överlåter till andra att stå för serverkapacitet att sprida informationen vidare. (Hej legitim användning för torrentfiler)
Skriv svar