Felsökning - Nokia 9210i

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Macce

Felsökning - Nokia 9210i

Inlägg av Macce »

Köpte en Nokia 9210i billigt. Den innehåller dock några fel, som inte skulle vara till skada att få reparerade.

1. Bakgrundsbelysningen för "den stora skärmen" fungerar ej. Inne i telefonen finns det ett litet vitt lysrör. Vad brukar dessa drivas med för spänning? Tänkte om multimetern klarar av att mäta den så skulle man se om det är röret eller step-up-elektroniken som är sönder. I nödfall går det att lägga några vita lysdioder att lysa upp, men snyggast vore det ju med originalröret.

2. Ovansidan (telefonsidan) är död. Inget händer när man trycker på knapparna och den visar ej annars livstecken. Har kollat så att alla plastkabelremsor mellan de olika korten är hela och sitter i.

Allt ser helt ut, dvs inget luktar eller ser bränt ut.

Alla idér är välkommna. Kan ta bilder på olika delar ifall det skulle göra saken lättare...
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

tjenna macce.

jag kan ge dig lite tips och kanske lite mer.

jag jobbade åt nokia förut och ett företag som lagade telefoner och då satt jag med dessa lurar, så de kan hända att de finns någon del till just den telefonen som ligger och skräpar.

funkar själva dator delen?
finns de något livstecken i huvudtaget ?

// Micke
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Allt i datordelen fungerar, förutom de 2 av de knapparna som är bredvid displayen (hör inte heller något klick-ljud när jag trycker på dem, vilket tyder på att plastbitarna inte når själva knapparna.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

låter som du skulle behöva antingen felsöka det övre kortet.
kan hända att jag har schemat.
eller införskaffa ett nytt, vilket jag kanske har.
de e inte helt ovanligt att dom korten pajar kan jag säga.

du är inte i närheten av stockholm ???
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

En sån telefon skulle man gärna vilja ha 8).

Macce bor i Finland enligt http://www.frappr.com/elektronikforumet, bara ett par stenkast från sthlm :wink:.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

lizerdboy: Jag bor i Vasa, i Finland, så det är en bit till stockholm... :)

Ungefär vad kostar ett nytt kort, sådär mellan tummen och pekfingret? Om du inte vill säga priset i tråden går det via PM också.
Skriv svar