Den ser ut såhär:
Den är märkt uppepå epcot etd34 , den märkningen verkar va till själva stommen. Det är en 14 pins. På sidan står det 43524010 ETD34
Det kommer in 240V AC på ena sidan och ska komma ut 24DC på andra, och så är inte fallet, så det är misstänkt, sitter dioder och massa annat under spolen som man inte ser förrsän man lött bort den, men tänkte mäta upp spolarna i den först. Har googlat men inte hittat nåt, vet ej vad spoltypen heter ens. Satt en liknande i en svets jag grejade med en gång men den fick man upp ett data sheet när man sökte på numret.
Hur läser man av numret på en multispole.
Hur läser man av numret på en multispole.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Hur läser man av numret på en multispole.
EDT34 är just kärnans storlek.
Det är en switch-mode transformator som rimligt säkert får in likriktat 230Vac in via en switch transistor och frekvensen i switchningen är nog runt 120kHz to 150kHz.
Då den används som galvanisk isolering mellan 230Vac nätet och lågspänningen på "elektroniksidan" är den ena ända för 230V delen och den andra för lågspänning.
Det är MYCKET sällan transformatorn som pajar men "ofta" switch transistorer och/eller dioderna i switch kretsloppet.
Transformatorn är ganska säkert även speciallindat till kunden.
Det är en switch-mode transformator som rimligt säkert får in likriktat 230Vac in via en switch transistor och frekvensen i switchningen är nog runt 120kHz to 150kHz.
Då den används som galvanisk isolering mellan 230Vac nätet och lågspänningen på "elektroniksidan" är den ena ända för 230V delen och den andra för lågspänning.
Det är MYCKET sällan transformatorn som pajar men "ofta" switch transistorer och/eller dioderna i switch kretsloppet.
Transformatorn är ganska säkert även speciallindat till kunden.
Re: Hur läser man av numret på en multispole.
Ja, ser den ut sådär är den specialbyggd för just denna applikation.
43524010 är kanske beställningsnumret, men det är troligen en referens till en konstruktionsritning som ägs av tillverkaren av apparaten och om du nu skulle råka hitta vem de låtit tillverka den hos lär du ändå inte kunna köpa en enstaka till rimligt pris (det tillkommer troligen ställkostnad).
Enda sättet att få tag på en likadan än nog som reservdel från tillverkaren av apparaten den sitter i, eller plocka från en skrotad liknande.
Men, som Icecap säger, den lär inte gått sönder, det är troligen nån halvledare som rykt.
43524010 är kanske beställningsnumret, men det är troligen en referens till en konstruktionsritning som ägs av tillverkaren av apparaten och om du nu skulle råka hitta vem de låtit tillverka den hos lär du ändå inte kunna köpa en enstaka till rimligt pris (det tillkommer troligen ställkostnad).
Enda sättet att få tag på en likadan än nog som reservdel från tillverkaren av apparaten den sitter i, eller plocka från en skrotad liknande.
Men, som Icecap säger, den lär inte gått sönder, det är troligen nån halvledare som rykt.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43
Re: Hur läser man av numret på en multispole.
Har nätsäkringen gått sönder ?
Det är förmodligen switchtransistorn som har gått. En komponent med 3 ben som kan ha en typbeteckning av exempelvis 10N80, STP80N....., eller 2SKxxxx där x är siffror.
Det är förmodligen switchtransistorn som har gått. En komponent med 3 ben som kan ha en typbeteckning av exempelvis 10N80, STP80N....., eller 2SKxxxx där x är siffror.
Re: Hur läser man av numret på en multispole.
Tack för svar, nästa steg blir att löda loss den för det sitter ett gäng komponeneter under den som man inte kommer åt att mäta eller se beteckningen på. återkommer med resultat. Förresten så verkar det som hela kretskortet är "maskingjort" utom just spolen som är handlödd med rester av flussmedel.
Re: Hur läser man av numret på en multispole.
Nu är den lös, satt lite dioder och motstånd och lite annat, har ingen bild än, men dioderna och de "stora" komponenterna verkade hela. På utgången mot 24VDC så va ena kondensatorn fel lödd, då sen satt fast i ena benet och den andra svävade i luften.