För att förstå vad jag tidigare gjort så håller jag nu på att gå igenom del för del av kretsen och bygga dessa delar isolerade på nytt på breadboard och parallellt med detta skriva kod. Jag håller nu på att kolla den del av kretsen som som styr LEDs. I originalkretsen som jag försöker återskapa så är det två daisy-chainade shift register av modell 74HC595 som styr 8 x 2 LEDs. När jag nu bygger det från scratch så använder jag bara ett shift register och åtta LEDs, men tanken är att det ska vara två st shift register senare. Här är kopplingsschemat för det jag gjort på breadboard:

Jag får logiken att fungera utan problem, speciellt med hjälp av biblioteket Shifty som gör det väldigt enkelt att skicka HIGH eller LOW till respektive LED. Ett litet mindre problem är dock att ljusstyrkan generellt blir svagare ju fler LEDs som är tända på samma gång. Jag har förstått att detta skulle kunna bero på att 74HC595 inte riktigt kan leverera tillräckligt med ström för LEDsen. Så det jag undrar är om det finns något sätt att komplettera kretsen för att få LEDsen att alltid lysa lika starkt? Eller finns det lättare sätt än att använda shift register för det jag vill göra?