Då hornen mådde bra av lite förstärkning i basen nyttjades också en överbliven behringer digital eq. Musikkälla är spotify via en gammal laptop.
Går att poppa ganska friskt med…. ;o)
Nu visade det sig att det plötsligt spelade påtagligt lägre på ena sidan… och felsökning visade att flertalet element är kass, mest troligt är att div strömavbrott (skjutna huvudsäkringar vid svetsarbeten, händiga omkopplingar i elcentraler (ladugårds el), överlast från plasmaskärare mm) skapat transienter som skickat konerna i botten och de krossat talspolarna i botten på magnetgapet….. ett element spelade bara högregister, o tog man i konen som satt fast intryckt fick man tillsammans med lite skrap också mer fullrange, så att säga. Men när jag drog ur konen, som satt lagom fast så blev det helt avbrott i även i denna spole.
Så nu har vi 3st krashade Fostex FP203’or som slutades tillverkas för länge sedan…
Har hitintills inte lyckats hitta några spår av omkoningssatser eller dylikt…
Elementen dyker upp lite då och då på begangnatmarknaden vad det verkar…
Vet inte om man lyckas dissikera isär elementen å kanske kan laga spolstomme och reparera spolen….
Har annars funderingar om det gör sig att skaffa alternativa element till dessa horn… kanske mest av nostalgi…
Frågan är dock hur man skyddar sig mot framtida liknande dumheter..
Laptop ut; single ended. (Minns inte om den har skyddsjord på nätadaptern eller inte)
Behringer låddan: elektriskt balancerad ingång, men matad singel ended, minus ing. torde vara jordad.
Behringer utgång: elektriskt balancerad, kopplad singel ended, så jag antar att jag tar ut signal mellan jord och plus, och har minus fritt flytande… (dock ej verifierat… länge sedan dessa kablar byggdes)
Vill minnas att Behringer lådan har linjär nätdel, med balanserad +/- 12 eller 15 v för in och utgångar… frågan är dock om A/D D/A är balanserade eller nyttjar dc-bias kondensatorer och singel matade omvandlare…
Slutsteget: singel ended ingångar. Hederlig gammalt analogt/linjärt slutsteg Std linjär nätdel, stor ringkärna, gott om kapacitans… typ +/- 60V vill jag minnas…
Funderar på i vilken gränsyta som de värsta transiena störningarna uppstår vid strömbortfall…..
Tankar.. ideer… kondoleanser…