Videokamera batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thepirateboy
EF Sponsor

Videokamera batteri

Inlägg av thepirateboy »

Är det någon som vet vad anslutningen med beteckningen T har för funktion på ett videokamerabatteri? Det är så att kameran fungerar om jag tejpar över denna kontakt. Det ligger nära till hands att tro att det är något överhettningsskydd eller liknande.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är antagligen entemperaturövervakning för laddningen. Antagligen kan Du inte få den att ladda med tapebiten på plats. Kan Du det skall Du änå inte prova eftersom en viktig säkerhetsfunktion är satt ur spel.

Vissa äldre modeller hade bara temperaturhöjningen som indikator på att batteriet är fulladdat, moderna apparater har troligen delta-V också. Då känner den av att spänningsökningen upphör, det är signalen att batteriet är fulladdat. Om detta inte skulle fungera är det viktigt att reservsystemet är OK.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Helt rätt, nu fungerar inte laddningen. Kameran startar när den inte har kontakt med T, men ger man den kontakt med T indikerar den dåligt batteri och stänger av sig själv. Batteriet är verkligen inte dåligt och jag har mätt spänningen under drift. Det som hänt är att ägaren varit i Afrika och filmat under hög luftfuktighet. Jag bytte en säkring och den fungerar med nätadapter men inte med batteri, om man inte tejpar då förstås.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Verkar konstigt att den stänger av sig om det nu är en temperatursensor. Vet Du om det kan vara ett s.k. "intelligent" batteri som håller reda på hur mycket det är laddat? I så fall fnns det ett chip i batteriet och T är en anslutning för seriell kommunikation. Kommer Du åt T när batteriet sätts i och apparaten kopplas på så mät med ett scope, kommer det pulser är det ett "smart" batteri.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Kan inte se nåt på skåpet, iofs ett värdelöst skåp, men jag har svårt att tro att det är någon intelligens i ett så pass billigt batteri. När kameran är igång ligger det tre volt på T från kameran och T på batteriet är "jordat". T är också "jordat" på ett annat batteri till en annan kamera jag provmätt på. Att det ligger tre volt på T från kameran behöver ju inte betyda att det är nåt fel om det är en pullup, men vad jag kan se på schemat går T direkt till en CPU. Mysko...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är det gammalt är det troligen en mekanisk bimetallbrytare som öppnar när den blir varm. Ingången har i så fall intern pullupp ifall det bara är en mekanisk kontakt.
Det verkar egendomligt att ett batteri inte fungerar, fuktskada låter långsökt. Har Du kontrollerat att det verkligen ger rätt spänning och är fritt från korslutna celler?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Är det någon som vet vad anslutningen med beteckningen T har för funktion på ett videokamerabatteri?"

Ställde en likadan fråga (fast för digitalkamera-batteri) i den här tråden.

På mina videokamera-batteri (av märke Sony NP-FM30) står det C istället för T.

Vore intressant att se hur såna här batterier ser ut på insidan.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ja, jag får samma resultat, dvs ca 10kohm som minskar när man värmer och ökar när man kyler, alltså ett NTC-motstånd.

Körde ett långtest på batteriet igår, urladdning via ett effektmotstånd, och det verkar helt ok. Har skruvat isär den igen men kortet är ett flerlagers och komponenterna så små så man knappt ser dem så den känns kört att felsöka. Kameran är för övrigt en JVC GR-D20
Skriv svar