Trådlös dörrklocka.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Zeecor
Kontakt:

Trådlös dörrklocka.

Inlägg av Zeecor »

Hej alla!

Nu är det såhär att jag har "lånat" min polares trådlösa dörrklocka. Altså bara den delen med knappen. Den är av märket SARTANO och ser ut såhär:

Bild

Innuti ser den ut såhär:

Bild

Jag har kollat på andra trådlösa dörrklockor, och där står det att de ska ha 25m räckvid. Kan man förlänga denna med hjälp av en längre antenn? Eller måste man sätta en slags antennförstärkare innan antennen för att "klockan" ska klara av den? Jag funderade på att byta ut den där ihopsnurrade ståltråden till en bit ståltråd som sticker ut i toppen och sen löda den där den gammla satt.

Detta ska väll inte behöva någon förstärkning? Och hur mycket kan detta förstärka räckviden med? Jag är också intresserad av vilken frekvens denna sänder på. Kan man kanske skojja med lite andra människor som har trådlös dörrklocka om frekvenserna är samma?

// Linus
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Hmm, kan typ nada om detta men har för mig att jag läst att antennen ska vara 1/4 av våglängden och med det antagandet så hjälper det inte att göra antennen längre.. Förmodligen någon som vet bättre än jag! :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En bekant köpte förut ett set med såna där fjärrströmbrytare för att slå av/på 230V-grejer. Fjärren räckte precis till garaget (där han ska styra motorvärmaruttaget) om han sträckte sig ut genom fönstret. Lite irriterande. Han öppnade fjärren och hittade en tom lödpunkt på antennslingan på kretskortet. Han lödde på en kabelstump av godtycklig längd där, och då räckte signalen till garaget utan problem...
Användarvisningsbild
RD
Kontakt:

Inlägg av RD »

Frekvensen är förmodligen 433,92MHz.
De flesta trådlösa fjärrkontroller ligger där.. ex dörrklockor, billarm, garageportöppnare mm.
Uteffekten är max 10mW.
En halvvågsantenn till den frekvensen ska vara ca 33cm lång.

/RD
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag får det iofs till 34,6cm
Zeecor
Kontakt:

Inlägg av Zeecor »

Tack för hjälpen!

Så det är möjligt att öppna garagedörrar med denna lilla grej? Eller det är väll troligtvis kodat och låst på nåt sett? Jag ska testa att sätta dit en antenn nu.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

0,34544669293879056047197640117994 fick jag det till.. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är nog kodat ja, som att en fjärrkontroll till en Philips-TV inte funkar på en Sony-TV. Jag tror inte att du kan öppna en garagedörr med den där om du själv inte har monterat tillhörande mottagare i garageöppnaren.

Ok, jag räknade med 3x10^8m/s. Det var ju tokigt av mig. ;)
Det blir ju såhär
Zeecor
Kontakt:

Inlägg av Zeecor »

Okej. Jag råkade knäcka hela kretskortet endå. Så jag får hitta nåt annat roligt att pilla med :D Men tack för all hjälp.
Skriv svar