Jag rensade lite i källarförrådet och hittade ett gammalt projekt med dokumentation och allt. Det är en egenutvecklad utvecklingsmiljö för 6809 som bygger på att man kör en liten target debuggerkod och en Host mjukvara på IBM PC. Hmmm, jag kommer ihåg det här projektet.

Först ser det mest ut som trassel men sen dyker det upp tillhörande manual som förklarar en del hur det fungerar
CRED User manual
Till detta dyker också schema upp. Ritat i blyerts på A3 ritningsfilm.

Nu ser man att detta projekt utvecklades 1989 vecka 12. Det är ju exakt 35år sedan eftersom det blir vecka 12 nästa vecka.
Hittar också tillverkningsunderlaget. Nu blir det tydligt att detta är före CADens tid.
Jag minns jag hade ett ljusbord på den tiden. På ljusbordet la man ett raster som hade tum-delning.

Sen ritade jag layouten på ritningsfilm i blyerts. Jag hade för vana att rita från lödsidan eftersom många kort var enkelsidiga så det var en vana att tänka spegelvänt. Ledningsmönstret på komponentsidan ritades med streckad linje. Allt i skala 2:1

Uppe på blyertslayouten lades sedan nästa ritningsfilm. På denna klistrades lödöar och ledningsbanor. Jag använde inte gnuggsymboler mer än till texten.

Uppepå det sedan lades ytterligare en ritfilm så man kunde rita komponentplaceringen. Detta var ett budgetbygge utan lödmask och komponenttryck så komponentplaceringen ritade med blyerts. Annars brukade jag rita med tusch. Även schemat brukade vara med tusch.

Men en hålritning måste till.

Sen åkte man till Fotoprodukter och dom fotade ner till skala 1:1. Minns lite dåligt men tror Fotoprodukter höll till efter Bällsta bro upp i backen... men jag kan minnas fel.

Och så beställde man sina mönsterkort. Jag har 3st kvar

Dom tillverkades av EPS och levererade 6 April 1989 enl följesedeln.

Då var det bara att bygga

Nu ser detta väldigt trassligt ut. Det tycks som jag byggt ut systemet med piggyback ChipSelect avkodning och annat.

men en sak är konstig, det finns ingen 6551a att prata seriecom via..... Hmmm måste lyfta på locket till debug-lådan för att se va den innehåller

Och se där, där var 6551an. Jag som trodde lådan mest var en nätdel men där i ska tydligen mer saker kunna sitta. Jag kan inte hitta någon dokumentation på denna låda.
OK nu ligger allt på bordet ihopkopplat.

Vågar man slå på strömmen och se om röken kommer ut?

Vad kan gå fel, låt se om den funkar. Kopplar upp en terminal i datorn för att se om den prata något via RS232. Ingen stans har jag dokumenterat Baudrate och annat men vet att jag alltid körde 9600n1 så jag provar med det och... voala, den pratar

Dom där skräptecknen är någon störning som kommer in via kabeln för dom kan komma utan att CRED ens är påslagen så dom är nog bara bortse ifrån.
Eftersom det inte är en terminalprompt utan ett properitärt format som går att läsa om i manualen så syns inte kommandona jag skickar utan bara svaren från CRED och svaren som kommer känns helt rimliga.
CRED User manual
OK. Nu skulle det ju vara kul att få fart på PCmjukvaran också. Det är klassisk MS-DOS på 5 1/4 disketter 360k format som jag inte har något att läsa med så det får bli nån dag när det problemet kan lösas. Jag vet att PC programmet blev ganska bra. Skrivet i TurboPacal och med teckengrafikfönster, mini VT100 terminal, Watch fönster och en massa fiffigheter som att sätta brytpunkter mm.
Men även utan PCmjukvara så känns det väldigt kul att få prova hårdvaran och se att den fortfarande funkar 35år senare

.