PWM - Mosfet på paralellporten?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Jonas_A4T
Kontakt:

PWM - Mosfet på paralellporten?

Inlägg av Jonas_A4T »

Försöker hitta ett bra sätt att styra/dimma ett gäng grupper med lysdioder från paralellporten. Är tyvärr inte allt för insatt i elektronik så jag försöker plocka ideer och funktioner från alla projekt man hittar på nätet. Förljande frågor klurar jag på för tillfället.

Klarar paralellporten av att köra ut signaler så att man kan köra PWM på en mosfet?

Skulle isåfall nedanstående koppling kunna fungera? Exemplet är för laster som drivs av 24V, jag skall köra på 12V men jag antar att det inte har någon betydelse?

http://www.edn.com/archives/1996/102496 ... 02fig1.htm

Tacksam för alla tankar!

Jonas
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du väljer LL-styrda MOSFET kan du koppla direkt till gaten, dock är det bra att ha ett 100 ohm motstånd mellan ifall MOSFET'en får spader. LL betyder 'Logic Level' och det finns alltså logik-nivå styrda MOSFET att köpa.

Den länk du anger är direkt dum! Själva drivningen går kanske bra men det finns INGET som drar ner gaten igen pga. dioden, alltså måste det monteras ett motstånd mellan gate o source (2K2 blir nog bra) om det ska fungera något nära bra.

Du har dock ett halt annat problem som du kanske inte har tänkt på: PWM på paralellporten! Om du har Windows2K+ på burken kan du INTE räkna med timing alls! Ytterligare är det ganska knepigt att komma åt hårdvaran, man måste ha en speciell driver för det.

Om det är så att du vill blinka lite o sånt, bara för att kolla, duger det nog ganska bra men PWM är (oftast) en stadig frekvens och att generera den under Windoze är nära nog omöjligt
Jonas_A4T
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Tack för ditt svar!

Jag håller på med ett pc/stereo bygge till bilen och tänkte att när man ändå har en pc så kan man ju passa på att låta den styra belysning och lite andra prylar.
Att det numera är knepigt att hantera portarna har jag insett efter allt letande. En variant är ju ett enkelt reläkort men grejen är att jag vill ha möjlighet att dimma olika färger och grupper oberoende av varandra.

Dimmern behövs iofs bara på typ två kanaler och behöver inte vara varierbar så man kanske skulle lösa in/ut fadning utanför PCns kontroll...

Är det lättare att hantera portarna i tex win 98? Tror inte de program jag planerar att köra kräver XP så Win 98 kanske vore en ide...

Jonas
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

har för mig att det fr.o.m win98 inte går att skriva direkt till 0x378h...
I win95 funkar det dock utmärkt. :)
För att kunna styra parallellporten till tidskritiska saker med bra och exakt timing är det DOS som gäller.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Till o med Win98 kan man komma åt hårdvaran direkt utan strul men allt "över" är mer besvärligt (WinNT, WinME, Win2K, WinXP osv)
Jonas_A4T
Kontakt:

Inlägg av Jonas_A4T »

Principen för den här verkar vettig.

http://www.edn.com/article/CA200386.html

Kör man klockan konstant med en 555a så behöver man bara lägga direction ingången hög eller låg för att dimma upp/ner.
Kretsen kommer iofs konstant få "upp" pulser när man vill ha lampan tänd..undrar hur den reagerar på det. Får nog ragga grejor för testbygge på måndag.

Jonas
Skriv svar