Program för att räkna ut grindar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
99nvbjed

Program för att räkna ut grindar

Inlägg av 99nvbjed »

Finns det nåt program som kan räkna ut vad för grindar som behövs utifrån en sanningstabell?

Har en tabell som ser ut så här:

Kod: Markera allt

X1 X2 Y1 Y2 | U1 U2 U3
-------------------------
0  0  0  0  | 0  1  0
0  0  0  1  | 1  0  0
0  0  1  0  | 1  0  0
        .
        .
        .
    ...osv...
Skulle vara skönt att slippa sitta och pilla ihop alla grindar själv, kunna snabba på arbetet liet med ett program.
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

Om du inte har fler än 4 insignlarer tycker jag att du ska läsa på om Karnaugh diagram (fungerar faktiskt även med 6 insignaler, kanske fler). Det tar inte mer än någon minut att komma fram till ett minimalt uttryck på SP-form (Summa av Produkt dvs endast and och or grindar). Istället för att skriva en sanningstabell kan man fylla i Karnaugh diagramet direkt.

En google sökning ger massor av info och även kanske några java appletar som gör jobbet åt dig.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant länk med massor med info och grindar, bl.a Karnaugh diagram.

Såg en annan kul grejj:
"Genom att utnyttja tidsfördröjningen i NOT-grinden, kan genom att koppla samman tre NOT-grindar erhålla en fyrkantsvåg."

Om någon hittar en applet med Karnaugh diagram så lägg gärna upp en länk. :)
Användarvisningsbild
babbage

Inlägg av babbage »

99nvbjed

Inlägg av 99nvbjed »

Jo Karnaugh-diagram kan jag, men lösningen jag kom fram till då blev ändå lite för komplicerad när jag förenklat alla uttryck. Det ska finnas en enklare lösning om man kombinerar ihop de olika uttrycken, och jag har inte kunskaperna att fixa det än. Därför tänkte jag att det kanske finns nåt enklare sätt med hjälp av ett program, så man får ner antalet grindar och kapslar till ett minimum.

Vad kan man söka efter på google? När jag söker på "gates" och liknande kommer det bara massa info om trädgårdsgrindar :)
Skriv svar