Saab 900 underhåll och reparationer
Saab 900 underhåll och reparationer
Jag köpte en Saab 900 Turbo förra sommaren eftersom jag börjat bli trött på moderna bilar.
Sen jag vill bli bättre på att reparera bilar, lära mig mera om motorer och skruvande osv. En äldre bil känns lättare att jobba på, lättare att förstå och lära sig på. Och förstås desto mera man kan göra själv hemma, desto mera pengar sparar man.
Det föll på en Saab för de tillverkades lokalt i stora mängder, har en dedikerad community i Sverige och Finland och resten av världen. Det är en bra bil således då man tänker på tillgång till kunskap och reservdelar. Dom är dessutom speciella bilar med stor körglädje.
Förra sommaren då körde jag hem denna från södra Finland. Jag tog tåget ner och körde upp den. Bilen tillverkades i Finland, Nystad slutet av 1989 rullade den ur fabriken, årsmodell 1990 alltså.
Säljarens bilder:
Lite rost fanns men inte så farligt med tanke på åldern tyckte jag.
Påväg hem:
Ca 400km senare
Fick med ett set med vinterdäck som är nästan nya. Jag kör inte bilen på vintern personligen, detta blir hädanefter en sommarbil. Om vi nånsin slutar salta vägarna kan det ändras. Däcken passar Mazdan dock så jag kommer kränga av dom och sälja fälgarna.
Fick även några högtalare och sånt, inget vidare hög kvalité men jag är ingen audiofil så det duger säkert. Jag har snarare ett väldigt dåligt öra för ljudkvalitét.
Det var då dag 1 som Saabägare.
Sen jag vill bli bättre på att reparera bilar, lära mig mera om motorer och skruvande osv. En äldre bil känns lättare att jobba på, lättare att förstå och lära sig på. Och förstås desto mera man kan göra själv hemma, desto mera pengar sparar man.
Det föll på en Saab för de tillverkades lokalt i stora mängder, har en dedikerad community i Sverige och Finland och resten av världen. Det är en bra bil således då man tänker på tillgång till kunskap och reservdelar. Dom är dessutom speciella bilar med stor körglädje.
Förra sommaren då körde jag hem denna från södra Finland. Jag tog tåget ner och körde upp den. Bilen tillverkades i Finland, Nystad slutet av 1989 rullade den ur fabriken, årsmodell 1990 alltså.
Säljarens bilder:
Lite rost fanns men inte så farligt med tanke på åldern tyckte jag.
Påväg hem:
Ca 400km senare
Fick med ett set med vinterdäck som är nästan nya. Jag kör inte bilen på vintern personligen, detta blir hädanefter en sommarbil. Om vi nånsin slutar salta vägarna kan det ändras. Däcken passar Mazdan dock så jag kommer kränga av dom och sälja fälgarna.
Fick även några högtalare och sånt, inget vidare hög kvalité men jag är ingen audiofil så det duger säkert. Jag har snarare ett väldigt dåligt öra för ljudkvalitét.
Det var då dag 1 som Saabägare.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Det första projektet jag antog mig var att riva ut den gamla hatthyllan som säckat ihop i mitten. Först tänkte jag om den kunde repareras men den var inte i så bra skick. Jag bestämde mig att tillverka en helt ny i trä.
Träram med 4mm plywood på toppen
Efteråt klädde jag in den med den bäst matchande mattan jag fick jag i:
Träram med 4mm plywood på toppen
Efteråt klädde jag in den med den bäst matchande mattan jag fick jag i:
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Seriöst !
Apropos dörrarna. Det vatten som läcker in via rutorna går illa år dörrarnas nederdel, speciellt under
gummilisten nederst. Gör rent och rostskyddsbehandla så slipper du rostlaga senare.
/Gammal SAAB ägare/
Apropos dörrarna. Det vatten som läcker in via rutorna går illa år dörrarnas nederdel, speciellt under
gummilisten nederst. Gör rent och rostskyddsbehandla så slipper du rostlaga senare.
/Gammal SAAB ägare/
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Japp jag har rost att svetsa där på dörren, på insidan. Jag sprutar in rå linolja som rostskydd sen.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Är det förgasare på en sådan där, trots att det är turbo?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 33786
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Sätt galler på högtalarna.
Kul projekt.
Fördelen med äldre bilar är att de ofta är "lätta" att reparera (ägt en Opel Rekord-69) men ofta inbjuder till att repareras ofta.
Kul projekt.
Fördelen med äldre bilar är att de ofta är "lätta" att reparera (ägt en Opel Rekord-69) men ofta inbjuder till att repareras ofta.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Varför galler, skydd eller hjälper det ljudet?
Den här röda spaken var ju en finurlig sak, tidigare ägaren monterade den, de blåa kablarna går till den och bryter tändningen. Så plockar du bort denna sak kan bilen inte startas ens med nyckel. Lite extra säkerhet för tidigare ägaren, själv bor jag där man inte ens behöver låsa bilen.
Nästa projekt var att införskaffa jalusi:
Höjer verkligen bilens utseende tycker jag
Jag putsade först upp jalusin med en silikonfri plastrenoverare.
Sen tillverkade jag fästen. Vissa limmar fast sina eller bara kör med dubbelhäftande tejp men jag ville prova tillverka fästen. Miggade ihop ett par:
Fabriksinfästningen gick ut på att fästen trycktes in under fönsterlisten och sikaflexades på plats, jag gjorde samma.
Den här röda spaken var ju en finurlig sak, tidigare ägaren monterade den, de blåa kablarna går till den och bryter tändningen. Så plockar du bort denna sak kan bilen inte startas ens med nyckel. Lite extra säkerhet för tidigare ägaren, själv bor jag där man inte ens behöver låsa bilen.
Nästa projekt var att införskaffa jalusi:
Höjer verkligen bilens utseende tycker jag
Jag putsade först upp jalusin med en silikonfri plastrenoverare.
Sen tillverkade jag fästen. Vissa limmar fast sina eller bara kör med dubbelhäftande tejp men jag ville prova tillverka fästen. Miggade ihop ett par:
Fabriksinfästningen gick ut på att fästen trycktes in under fönsterlisten och sikaflexades på plats, jag gjorde samma.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 33786
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Bara skydda högtalaren om du skulle vräka massa skräp på hatthyllan ... tänkte jag. Jag menar om någon, inte du, lite oförsiktigt skulle lägga stora och tunga saker på hatthyllan.Varför galler, skydd eller hjälper det ljudet?
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Det är praktiskt för de minskar solinsläpp i bilen och denna saknar AC. Jag är inte en som vill ha mycket onödig lyx i bilarna, en av sakerna jag ogillar med moderna bilar. Men AC vore trevligt. Om jag skulle kunna plocka en AC anläggning ur en skrotbil skulle jag nog göra det. Sen finns det s.k. universala AC anläggningar också för alla bilar men jag vet inte om de är nåt att ha.
AC och servostyrning är väl det jag tycker är viktigast men jag kan leva utan AC än så länge.
Denna bil har en annan sak som ingen av mina modernare bilar har, farthållare. Det har jag inte haft sen jag körde trans am, väldigt trevligt.
AC och servostyrning är väl det jag tycker är viktigast men jag kan leva utan AC än så länge.
Denna bil har en annan sak som ingen av mina modernare bilar har, farthållare. Det har jag inte haft sen jag körde trans am, väldigt trevligt.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Tycker "raggartrappan" gör sig bra på din 900:a
Snyggt jobbat med fixarna så här långt och angående det extra stöldskyddet så var väl just 900:an ökänd för att gå att starta med en glasspinne om man ville
Snyggt jobbat med fixarna så här långt och angående det extra stöldskyddet så var väl just 900:an ökänd för att gå att starta med en glasspinne om man ville
-
- Inlägg: 6707
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Tråkigt att höra att ni inte slipper det vedervärdiga saltet, där heller.
Också roligt att höra att det är som använder rå linolja. Jag har ingen direkt erfarenhet av det. Men fick tipset för några år sedan så jag har börjat använda det. Än så har jag inte sett att det ska vara dåligt.
Också roligt att höra att det är som använder rå linolja. Jag har ingen direkt erfarenhet av det. Men fick tipset för några år sedan så jag har börjat använda det. Än så har jag inte sett att det ska vara dåligt.