Hej helt ny här o börjar med en tillsynes enkel
sak: Två nya ledslingor som ska drivas med 3 st 1,5v. AA batterier. Hur svårt kan det vara att konvertera dem till en powersupply på 5-6 volt!?!
Drivern med batterier har en knapp där man kan växla beteende på slingan, jag väljer konstant fast ”skeen” och då lyser slingan ganska svagt. Jag nöp bort drivern och la på 4,5 volt på slingan, halva slingan lyser då - växlar jag polaritet så lyser andra halvan. ok la på min dc power supply på drivern istället för batterier och försökte få slingan att lysa lite starkare men det resulterar ju i för hög värme och IC lossnar på ett litet kort. HUR kan jag få dessa att lysa konstant med nån slags driver???
Mycket tacksam för svar.
Magnus
Lär mig förstå ljusslinga (led julgransbelysning)
Re: Lär mig förstå ljusslinga (led julgransbelysning)
1. LEDar ska drivas med anpassad ström och inte med spänning. Att driva LEDar med spänning leder ofta till att dom går sönder eller får varierande intensitet. T.ex. beroende på temperatur.
2. Uppgiften att en polaritet tänder hälften av LEDarna tolkar jag som:
(a) Att det finns två trådar från drivern till slingan.
(b) Att hälften av LEDarna är vända åt ett håll och andra hälften åt andra hållet.
(c) Det behövs någon form av genererad AC för att få alla LEDar att lysa.
Någon skiss eller kanske enklare och bättre ett par bilder som visar dosa, kablage till LEDarna och LEDarna skulle kanske vara klargörande?
3. Det kan vara så att hälften av LEDarna sitter i serie. Att alla i en krets sitter parallellkopplade bedömer jag som osannolikt.
(a) Går det att se hur sladd och LEDar är kopplade?
(b) Med ett strömbegränsningsmotstånd i serie kan du se vliken spänning som behövs för att tända LEDarna. Detta ger information om hur många LEDar det är i serie, i varje krets. Hur mycket ström förbrukas när LEDarna tänts?
(c) Hur många LEDar är det totalt i slingan?
4. Är det någon känd slinga, som t.ex. dom som nyligen sålts på Lidl eller Jula?
5. Det du vill göra kräver förmodligen att du gör en liten elektronisk "apparat" som genererar strömbegränsad AC, gärna fyrkantsvåg, ut till slingan. Om jag gissar rätt om hur det är kopplat.
/Pi
2. Uppgiften att en polaritet tänder hälften av LEDarna tolkar jag som:
(a) Att det finns två trådar från drivern till slingan.
(b) Att hälften av LEDarna är vända åt ett håll och andra hälften åt andra hållet.
(c) Det behövs någon form av genererad AC för att få alla LEDar att lysa.
Någon skiss eller kanske enklare och bättre ett par bilder som visar dosa, kablage till LEDarna och LEDarna skulle kanske vara klargörande?
3. Det kan vara så att hälften av LEDarna sitter i serie. Att alla i en krets sitter parallellkopplade bedömer jag som osannolikt.
(a) Går det att se hur sladd och LEDar är kopplade?
(b) Med ett strömbegränsningsmotstånd i serie kan du se vliken spänning som behövs för att tända LEDarna. Detta ger information om hur många LEDar det är i serie, i varje krets. Hur mycket ström förbrukas när LEDarna tänts?
(c) Hur många LEDar är det totalt i slingan?
4. Är det någon känd slinga, som t.ex. dom som nyligen sålts på Lidl eller Jula?
5. Det du vill göra kräver förmodligen att du gör en liten elektronisk "apparat" som genererar strömbegränsad AC, gärna fyrkantsvåg, ut till slingan. Om jag gissar rätt om hur det är kopplat.
/Pi
Hej o tack!
Alldeles för mycket jobb med att ”rädda” en julslinga, men som du säger så förstår jag nu att det är nån form av vxl-spänning som behövs!!!
Frågan är bara var man kan hitta en drivare till detta?
Det blir att prova lite.
Tack.
Med vänlig hälsning,
Magnus
Alldeles för mycket jobb med att ”rädda” en julslinga, men som du säger så förstår jag nu att det är nån form av vxl-spänning som behövs!!!
Frågan är bara var man kan hitta en drivare till detta?
Det blir att prova lite.
Tack.
Med vänlig hälsning,
Magnus
Om du inte är främmande för det, så är det ganska enkelt att göra något med lite elektronik.
Med diskreta komponenter, t.ex. två transistorer, två kondensatorer och några motstånd kan du göra en drivkrets.
Så här.
Genom att koppla "output 1" till slingans ena tråd direkt och "output 2" till den andra tråden via ett lämpligt motstånd så kan du få vad du vill ha. Att alla lysdioder lyser kontinuerligt.
Det finns också integrerade kretsar som kan göra motsvarande, men jag vet inte om det blir enklare.
/Pi
Med diskreta komponenter, t.ex. två transistorer, två kondensatorer och några motstånd kan du göra en drivkrets.
Så här.
Genom att koppla "output 1" till slingans ena tråd direkt och "output 2" till den andra tråden via ett lämpligt motstånd så kan du få vad du vill ha. Att alla lysdioder lyser kontinuerligt.
Det finns också integrerade kretsar som kan göra motsvarande, men jag vet inte om det blir enklare.
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.