Betäckning på trimkondning

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Betäckning på trimkondning

Inlägg av 13th.Marine »

Sitter här med en trasig dosa till ett billarm, det verkar som om det enda som är trasigt är trimkondningen som ställer frekvensen som är trasig. (den är nära nog krossad). Har iofs 2 dosor till men det skadar inte att ha ännu en i reserv...
Men nu till frågan vad innebär 10-2? (det enda som står på den) är det 2.7-10 pF?
Förövringt är kondningen lila.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Du vet vad "betäckning" betyder va? Inte samma som "beteckning" hur som helst... :lol: Men du är inte den första här på forumet som försökt betäcka diverse elektroniska komponenter!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja, jag skulle ialf också gissa på det värdet. Alltså 2 - 10pF och då närmaste värde att använda.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Chansa på 2-10 pF. Man vet aldrig riktigt säkert med märkning på kondingar tyvärr.... Men i HF-kretsar är 2-10 vanligast, men svårt att säga... Sätter du dit en för stor så blir det svårt eller omöjligt att justera..
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Earendil skrev:Du vet vad "betäckning" betyder va? Inte samma som "beteckning" hur som helst... :lol: Men du är inte den första här på forumet som försökt betäcka diverse elektroniska komponenter!
jag måste vara i det sinnelaget idag... var tvungen att kolla med en polare att det hette "enda" inte "ända" :D

okej då kör jag på det! kostar ju en 10-15 spänn så det är inte så farligt...
Skriv svar