Jag går en kurs i mikrodatorteknik på högskolan och kursen avslutas med ett större projekt. De prylar de har på skolan är ett utvecklingskort för Intel 80c196 och IAR's utvecklingsmiljö med debugger. Gissningsvis är grejerna mer än 15 år gamla men fungerar utan problem.
Med tanke på åldern på grejerna frågade jag om jag fick använda mina egna grejer till projektet, dvs AVR ISP och någon Atmelkrets eftersom grejerna de använder på skolan i mitt tycke är omoderna och 80c196 knappt går att köpa längre. Då blev läraren stött och påpekade att det absolut inte var några som helst problem att köpa såna.
Så till frågan, ni som är insatt i branchen, kan det vara värt att satsa på att använda och lära mig någon av Atmels eller Microchips kretsar med mer jobb som följd eller är 80c196 eller motsvarande fortfarande gångbar?
Hur skulle ni gjort?
Fundering angående högskoleprojekt
-
- EF Sponsor
Jag gjorde ett projekt för en hel del år sedan med just 80C196 och jag fick brev om att det var dax att köpa på sig ett slutlager då produktionen av kretsen ville stoppas, jag tror att det var 1998.
Så 80C196 är död, borta och gammal. Fast för sin tid är den inte så pjåkig faktisk.
Jag hade tagit Freescale & Codewarrier eller PIC & MikroC eller AVR & nått AVR-C grejs (vad det nu heter) fast för att lära sig programmering som sådan är 80C196 helt OK, den har indexerat interruptsystem, skapligt med perifergrejor osv så är det för att lära sig duger den fint.
Planera inget nytt med den bara, det har upphört produceras sedan länge!
Så 80C196 är död, borta och gammal. Fast för sin tid är den inte så pjåkig faktisk.
Jag hade tagit Freescale & Codewarrier eller PIC & MikroC eller AVR & nått AVR-C grejs (vad det nu heter) fast för att lära sig programmering som sådan är 80C196 helt OK, den har indexerat interruptsystem, skapligt med perifergrejor osv så är det för att lära sig duger den fint.
Planera inget nytt med den bara, det har upphört produceras sedan länge!
-
- EF Sponsor