Laga trasig dopplergivare?
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Kontakt:
Laga trasig dopplergivare?
Jag beställde några dopplergivare på Ebay för ett tag sen, mest för skojs skull och experimentera med men på sikt kanske jag bygger något för att mäta hastigheten på flygande föremål (modellflygplan med högvarviga motorer, turbiner eller pulsjetar). Beställde någon gång i somras och hade typ glömt bort det men idag dök de upp.
Dessvärre var det något som låg löst och skramlade i den ena så jag lossade på metallocket för att kolla och hittade detta.
Jag gissar att den lilla metallcylindern ska sitta enligt sista bilden men frågan är hur man får fast den?
Limma eller löda? Om svaret är limma, måste det vara ett elektriskt ledande lim? Om svaret är ja, var hittar man sådant lim?
Dessvärre var det något som låg löst och skramlade i den ena så jag lossade på metallocket för att kolla och hittade detta.
Jag gissar att den lilla metallcylindern ska sitta enligt sista bilden men frågan är hur man får fast den?
Limma eller löda? Om svaret är limma, måste det vara ett elektriskt ledande lim? Om svaret är ja, var hittar man sådant lim?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Laga trasig dopplergivare?
Det är en keramisk cylinder, dielektrisk resonator. Du kan limma dit den med en liten droppe superlim tex. Ju mindre desto bättre.
-
- Kontakt:
Ska VÄL sitta i locket? Tror gör man i kyrkan
Jag tänker att det borde vara ett ringformat avtryck på den keramiska cylindern i så fall?

Jag tänker att det borde vara ett ringformat avtryck på den keramiska cylindern i så fall?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
De brukar sitta på kortet, i locket brukar det sitta en skruv eller liknande för att trimma frekvensen. På en del billigare görs det med en buckla i plåten...
-
- Kontakt:
Okej, bara att limma fast den då.
Dock inser jag nu att det är inte mycket mer än själva sensorn detta. För att få den att funka så behövs oscillator, mätförstärkare, mätomvandlare etc.
Den lär nog bli liggande i nån låda bara
Dock inser jag nu att det är inte mycket mer än själva sensorn detta. För att få den att funka så behövs oscillator, mätförstärkare, mätomvandlare etc.
Den lär nog bli liggande i nån låda bara

Jag hade fel, ber om ursäkt att jag spridit BS om resonatorns montering.
.
Där finns oscillator och blandare i den där burken Du har. Frekvensen är ungefär 10.5GHz. Den vanliga modellen av dem heter HB100. Det behövs en lågbrusig LF-förstärkare på utgången och något som kan indikera denna. Finns mycket på nätet om dessa moduler.
.
Där finns oscillator och blandare i den där burken Du har. Frekvensen är ungefär 10.5GHz. Den vanliga modellen av dem heter HB100. Det behövs en lågbrusig LF-förstärkare på utgången och något som kan indikera denna. Finns mycket på nätet om dessa moduler.
Som Marta säger, du kan tänka att det är komplett system på radiodelen. Du får ut en lågfrekvent signal vars frekvens motsvarar hastigheten. Gör en liten förstärkare med en op och kolla med oscilloskop när du viftar med handen framför till att börja med, sen finns det rätt mycket exempel på nätet.
Här finns en bra förklaring på vad den lösa delen gör för nytta 
https://www.allaboutcircuits.com/news/t ... ar-module/

https://www.allaboutcircuits.com/news/t ... ar-module/