Projekt: DJ-Mixer #1 & #2

Berätta om dina pågående projekt.
pern

Projekt: DJ-Mixer #1 & #2

Inlägg av pern »

Tänkte beskriva lite om mitt nuvarande projekt. Som sagt så håller jag på med 2 olika DJ-Mixers.

Kraven för dessa är lite speciella :

Generella krav:
- Skall till 99% användas till Lap-Top MP3 mixning (Traktor, Virtual DJ). Dvs inga phono behövs.
- Skall vara så små som möjligt men men PRO-känsla, inget skräp gällande funktionaliteten.
- Max fysiskt mått = 100 * 160 (Eurocard)
- Använda denna lådan (103*31, svart):

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=6982.htm

- EQ med Kill-funktion
- Mixbar förlyssning
- Minst 4a valbara ingångar + Mic

Mixer #1:
- Målet är med minsta möjligt antal komponenter skapa de funktioner som bara måste finnas.

Mixer #2:
- Att skapa mesta möjliga funktionalitet och samtidigt vara användbar för pro-bruk i samma lilla låda.
- Mic EQ
- Aux ingång
- Ev 3 kanalig med valbar Xfader A/B/Post funktion

Just nu håller jag på med #1. Skisser på panel-förslag bifogas nedan. Jag har löst allt i konstruktionen just nu utom att få en bra Contour funktion. Detta eftersom jag helst inte vill använda VCA i denna versionen. Jag har fått en hyffsad "Slope" funktion med en switch som i enklare mixers. Ev så skippar jag contour helt i #1 och lägger till det i #2 som är VCA baserad. Men jag skall testa lite till innan jag ger upp det det ;-)

Paneler Mixer #1
Bild
Senast redigerad av pern 3 maj 2006, 08:56:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Intressant projekt!

Några frågor:
Vad ska kopplas till telejacket mitt på panelen? (över LED-staplarna.)
Det är ingen risk att den kabeln är ivägen?
Eller hm, det kanske ska sitta en knapp där istället? för att kunna välja om A/B eller L/R ska visas på lysdioderna?

Litet tips på en funktion (kanske till Mixer #2) :
Två knappar som kopplas parallellt över X-fadern så man kan lägga in korta ljudklipp från kanalen som inte spelas, utan att behöva flytta X-regeln. Det går att göra riktigt trevlia "osynliga" övergångar med en sådan funktion. Kommer inte på vad funktionen heter, men du kanske vet vad jag menar. :)
pern

Inlägg av pern »

Det över ledstaplarna är en knapp/switch . För att växla vad som skall visas.

Men helt klart, jag får designa kretskortet lite efter vad som finns ovanför ;-) . Men det får plats, jag har testat.

Förslaget till #2 (Punch-in )är inte dumt . Lägger till det på listan så får jag se om det får plats. Vill inte gå upp i lådstorlek ... Dessutom är det enklare att implementera när jag använder VCA.
pern

Inlägg av pern »

Funderar på att ev i #1 skippa Crossfadern. Själv använder jag det aldrig när jag mixar. Och sedan göra en riktigt bra X-fade i #2.

Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Låter som en bra idé. Det är ju inte alltid som man gör en "rak" övergång mellan kanalerna. (Ofta har jag kört med crossfadern i mitten och använt reglarna för att mixa.)

Vad liten och trevlig den blir! 8)
pern

Inlägg av pern »

Jag kör oftast med X-fadern i mitten och mixar med de vanliga reglarna. Är van att mixa på det sättet.

Dessutom skall jag ju bygga 2 olika, så jag kan använda #2 om jag vill leka med X-fadern.

Visst blev det gott om plats, är nästan lite sugen på att trycka in en AUX-putt med ;-)

Hadde det inte varit för EQ med Kill funktion så hadde det blivit löjligt lite med komponenter i den.
pern

Inlägg av pern »

Design ide till #1:

(Vet inte om jag skall använda det men enkelheten i det tilltalar mig)

Om jag kör förlyssningen i mono, så kan jag använda en enda LM1036 för att sköta all förlyssningsfunktion . Både Mix och Volym.

Men nu är det ju det där med mono som stör lite i det hela. Klart jag kan använda 2 kretsar så löser det sig, men då kan jag ju lika bra göra på normalt sätt, har gott om 5532or nämligen. En gång i tiden skulle jag bygga ett 24-kanals bord (24-8-2), men det blev inget. Efter att komponenterna köpts in ;-)
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Är inte punch-in ganska onödigt om man ändå har ställbar crossfaderkurva? Det är ju bara ställa den brant och dra i crossfadern, så brukade jag göra iaf :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Chille: Då är du med andra ord snabb med crossfadern.. :)

Jag gillar att kombinera crossfadern med punch-in. Då kan man stegvis lägga in fler och fler småbitar av låten samtidigt som man crossfadear.

Funderar lite på att bygga en liten punch-in-knapp till min vanliga mixer. Det händer att jag "hackar upp" mjuka pad-ljud, men det är så jobbigt med Mute-knappen. Det krävs dubbeltryck... :D Helst borde den vara trigg-bar från MIDI. Men det blir ett annat projekt. :)
pern

Inlägg av pern »

mmm , ok det blir tydligen en #3 med ;-) Ev så skippas #2 och detta blir den. Märks det att jag gillar att bygga mixers ?

#3 blir en special-version till DJ-programmet Virtual DJ, men givetvis funkar det lika bra till Traktor med om man ändrar lite labels. CUE vol mm finns på fronten.

Mått: 160 * 160 * 30

Detta blir den 1a jag kommer slutföra.

Bild
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Trevligt!
Hur ska den kommunicera med programmet? finns ju några olika protokoll man kan använda....
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Skulle chansa på att MIDI är bäst. Då får man ju bra kompatibilitet med andra program.

Vad tänkte du använda för knappar? Hittat något snyggt än?
pern

Inlägg av pern »

När det gäller kommunikationen med Virtual DJ så har jag testat både deras "Native API" och MIDI. Tyvärr är Virtual DJ's MIDI stöd ganska dåligt och klarar bara toner på-av.

Notera att detta är INTE någon MIDI-mixer. Detta är en 100% analog mixer med ett antal tryckknappar för att styra funktioner i programmet. En av de sämsta sakerna med VDJ är deras EQ. Så en extern bra EQ är ett måste om man skall arbeta seriöst med det programmet.

Så i detta fallet har jag löst det hela på enklast möjligast sätt. En av fördelarna med VDJ är att man kan mappa vilken funktion som helt till vilken tangent-kombination som helst. Så jag har helt enkelt bara slaktat ett USB-tangentbord , bara behållt kretskortet och kopplat in det på strömbrytarna. Ett PC-tangentbord är bara ett vanligt X-Y bord. Ingen programering behövs och det funkar direkt.

Gällande knappar har jag inte bestämt mig ännu, ev blir det bara något enkelt typ denna http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,7180000 för allt utom STOP , PLAY/PAUSE och SYNC.

De måste ju vara ganska små. Annars måste jag gå upp i höjd på lådan och det vill jag helst inte.
pern

Inlägg av pern »

Då var jag i princip färdig med schemat till mixerdelen för #3, i dagsläget så är det 26 IC . 24 st 5532 och 2 LM3915 .

Kan nog optimera bort 2-3 5532or ev.

Skall bara "renrita" dem i Eagle så skall jag lägga upp dem
pern

Inlägg av pern »

Jag är inte riktigt klar med Eagle ritningarna, men här är en första version av ett Linje ingångssteg. Det har en även 3-bands EQ med "Rotary Kill".

Lägger upp denna redan eftersom jag lovat det tidigare i en annan tråd.

Notera att schemat kan komma ändras, detta är bara ett första utkast.

Komponentförteckning kommer snart.

**** Bild uppdaterad i senare inlägg
Senast redigerad av pern 3 maj 2006, 08:56:05, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar