Frys lever sitt eget liv och varierar i temp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
normark

Frys lever sitt eget liv och varierar i temp

Inlägg av normark »

Jag har ett frysskåp, Cylinda F2385N VA+ från 2019, som börjat leva sitt eget liv. Frysen var säkert 10+ längst upp men iaf minusgrader längst ner när jag upptäckte problemet för några vekor sedan. Den fungerar dock som den ska oftast och håller hela frysen kring -18-20, men ibland spårar det ur och blir varmt längst upp.

Jag har felsökt med en elmätare kopplad till vägguttaget och konstaterat att kompressorn förbrukar kring 100W när allt är som det ska. Den går en stund, slår av osv. daglig förbrukning på ca 1,2kWh vilket känns rimligt. Men - när den spårar ur och slutar värma förbrukar frysen kring 50-60W och kompressorn går konstant dygnet runt. Jag har testat byta tempsensorn längst upp i skåpet då den var billig och lättillgänglig men ingen skillnad.

Jag har även lyckats reseta och återkomma till normal funktion (ibland) genom att starta Super infrysningsläget. Då stänger den av helt ett tag, börjar automatisk avfrostning och efter någon timme är den tillbaka på att förbruka 100W och kyler ner skåpet.

Problemet kan ha börjat då JFB slog från av en annan anledning, men inte säkert problemet började då. Kan styrkortet fått sig en törn?
Användarvisningsbild
Danny

Re: Frys lever sitt eget liv och varierar i temp

Inlägg av Danny »

Vanliga fel på de frysarna är isbildning vid fläkten eller
att fläkten får bytas.
normark

Re: Frys lever sitt eget liv och varierar i temp

Inlägg av normark »

Fläkten går och det är väldigt lite isbildning. Faktum är att jag tycker den avfrostar lite väl ofta dessutom
Skriv svar