Intermittensfaktor
-
Intermittensfaktor
Biltema anger ej intermittensfaktor för sina svetsar !
Varför ?
Är det möjligtvis någon i detta forum som har konstruerat Biltemas svetsar ?
Berätta gärna om topologi, kärnstorlek, kärnmaterial, litztråd och switchfrekvens !
Varför ?
Är det möjligtvis någon i detta forum som har konstruerat Biltemas svetsar ?
Berätta gärna om topologi, kärnstorlek, kärnmaterial, litztråd och switchfrekvens !
- Mizzarrogh
Re: Intermittensfaktor
Här står intermittensfaktor på sida nummer fem:
https://docs.biltema.com/v2/documents/ ... 57aad54c22
https://docs.biltema.com/v2/documents/ ... 57aad54c22
-
Biltema anger cos fi = 0,7 Det får en att fundera över hur nätdelen är konstruerad.
För ett switchat nätaggregat med övertonseliminering(power factor correction) ligger cos fi = 1.
ESAB anger att deras svets har aktiv PFC och kan köras med 10A nätsäkring.
För ett switchat nätaggregat med övertonseliminering(power factor correction) ligger cos fi = 1.
ESAB anger att deras svets har aktiv PFC och kan köras med 10A nätsäkring.
Senast redigerad av alexanderson 25 oktober 2023, 18:16:36, redigerad totalt 1 gång.
- Mizzarrogh
Har en krossad någonstans i lådorna, den är ganska simpelt gjord.
Jag tog rätt på den för att plocka komponenter för länge sedan efter att killen som hade den backat över den med traktorn.
Jag tog rätt på den för att plocka komponenter för länge sedan efter att killen som hade den backat över den med traktorn.
- Electricguy
Överväger man att köpa en svets på Biltema får man väl ta det för vad det är. Halvkrafs från Kina, som nästan allt dom säljer.
När det gäller elsäkerhetsstandarder brukar man bara behöva ange intermittensfaktor om det påverkar säkerheten, d.v.s. om saker kan bli för varma om man inte följer den. Så jag kan tänka mig att om det finns nån slags inbyggt övertemperaturskydd så behöver det kanske inte anges.
Det är såklart frustrerande för användaren om svetsen slår ifrån stup i kvarten, men det är alltså antagligen tillåtet ur säkerhetssynpunkt.
Det är såklart frustrerande för användaren om svetsen slår ifrån stup i kvarten, men det är alltså antagligen tillåtet ur säkerhetssynpunkt.
-
Vilket år började Biltema sälja svetsar innehållande kraftelektronik ?Electricguy skrev: ↑26 oktober 2023, 20:51:18 Överväger man att köpa en svets på Biltema får man väl ta det för vad det är. Halvkrafs från Kina, som nästan allt dom säljer.