CE märka produkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
davrex
Inlägg: 149
Blev medlem: 18 januari 2009, 22:05:15

CE märka produkt

Inlägg av davrex »

Hej, känner jag behöver lite second opinion gällande CE märkning. Har en produkt som jag håller på med på kvällarna lite om sidan om mitt vanliga jobb som jag hade tänkt CE märka då jag insett att det ska göras om man ska sälja den.
Och nu fått offert på arbete som vart högre än jag trodde samt ett par extra delar som jag inte trodde skulle behövas.

Produkten är en sorterings maskin som med hjälp av kamera sorterar.

Maskinen har en raspberry pi 4, raspberry pi 7" skärm, raspberry pi kamera, 2 stegmotorer, och lite optiska sensorer samt ett egen designat drivkort till detta. Skickar även med nätadapter 230v till 12V
Rpi har ju redan RED och CE på sina produkter men hade hoppats det skulle göra att detta inte skulle bli så dyrt. Men kanske hade vart ännu dyrare annars.

Det jag fick offert på är följande är detta rimligt?:
EMC-provning EN 55014-1/2 & ETSI EN 301 489-17, en WiFi mode, inklusive två rapporter, 40 000kr
EMC-provning ytterligare en WiFi mode 20 000kr
Elsäkerhetsgranskning enligt EN 60335-1 55 000kr
Riskanalys enligt ISO 12100 10 000kr
EMF enligt EN 62311 20 000kr
Radioprovning ETSI EN 300 328, enbart Radiated spurious emission i Rx mode samt Radiated output power 2.4 & 5 GHz mode 30 800kr
Prins Valiant
Inlägg: 980
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: CE märka produkt

Inlägg av Prins Valiant »

Utan att vara expert på CE-märkning så har jag uppfattat det hela på följande vis. Om du använder produkter, exempelvis WiFi som i sig är CE-märkt, och installerar dem enligt tillverkarens instruktioner, så kan du i din redovisning hänvisa till att den produktens CE-intyg.
Samma exempelvis om stegmotorer m.m.matas av matningsdon, som i sig är CE-märkta, kan du hänvisa till detta.
Du samlar så att säga ihop CE-intyg från samtliga apparater du använt i din fina sorteringsmaskin. Sedan kan du se om det återstår någonting som inte har CE-märkning. Det är viktigt att välja redan CE-märkta byggstenar i din apparat. Kommer kanske kosta mer, men i slutändan blir det billigare med dit CE-märke på din kompletta produkt.
Det är ju viktigt att välja underleverantörer som kan erbjuda komplett CE-dokumentation till dig, någon direktimport från Kina är kanske inte det lämpligaste.
Exempel på att Rasberry Pi4 dokumentation och vad den uppfyller: https://pip.raspberrypi.com/categories/ ... ormity.pdf
Senast redigerad av Prins Valiant 17 oktober 2023, 19:37:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17322
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CE märka produkt

Inlägg av AndLi »

Fast det kan väl vara så att de två CE produkterna råkar båda ligga väldigt nära gränsen på någon frekvens, när de sen monteras ihop så faller de över.

Så en mätning för att säkerställa att så inte är fallet bör väl vara lämpligt.

Men visst bör det kunna hoppa över en del mätningar runt wifi radion tex...

Men jag skulle ha ringt Delta i Västerås för att stämma av!
Prins Valiant
Inlägg: 980
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: CE märka produkt

Inlägg av Prins Valiant »

Man behöver ju inte som tillverkare jaga alla eventuella inteferenser som kan uppstå. Om den skulle störa något går det att fixa, och tillverkaren har ansvar för detta. Men det är ju knappast en produkt som slår ihjäl eller skadar en människa. Det är ju inte som att bygga en skylift och inte ha de skyddsanordningar och beräkningar på hållfasthet som CE-märkningen innebär. Det farligaste här är att vara säker på att elsäkerheten är hög, både i förhållande till personskada och brandrisk.

Man kan ju jämföra med den norska batteriladdaren för bilar, där det fanns tydliga krav på jordfelsbrytarens utformning för sådana laddare. Tillverkaren hade en egen lösning, istället för en på marknaden godkänd lösning.
Men om man jämför denna uppfinning med en 3D-skrivare så ligger det nog inte så mycket tester bakom 3D-skrivarens CE-märke.
Nerre
Inlägg: 26762
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: CE märka produkt

Inlägg av Nerre »

Prins Valiant skrev: 17 oktober 2023, 19:18:38 Utan att vara expert på CE-märkning så har jag uppfattat det hela på följande vis. Om du använder produkter, exempelvis WiFi som i sig är CE-märkt, och installerar dem enligt tillverkarens instruktioner, så kan du i din redovisning hänvisa till att den produktens CE-intyg.
Det där är tyvärr en av de vanligaste missuppfattningarna kring CE-märkning.
Nerre
Inlägg: 26762
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: CE märka produkt

Inlägg av Nerre »

Prins Valiant skrev: 17 oktober 2023, 19:49:14 Man behöver ju inte som tillverkare jaga alla eventuella inteferenser som kan uppstå. Om den skulle störa något går det att fixa, och tillverkaren har ansvar för detta. Men det är ju knappast en produkt som slår ihjäl eller skadar en människa.
När det gäller EMC så finns det flera exempel på produkter som stört ut räddningstjänstens frekvenser. Visst, det dödar inte nån, men det är rätt allvarligt ändå och kan indirekt orsaka att nån dör.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17322
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CE märka produkt

Inlägg av AndLi »

Prins Valiant skrev: 17 oktober 2023, 19:49:14 Man behöver ju inte som tillverkare jaga alla eventuella inteferenser som kan uppstå. Om den skulle störa något går det att fixa, och tillverkaren har ansvar för detta. Men det är ju knappast en produkt som slår ihjäl eller skadar en människa. Det är ju inte som att bygga en skylift och inte ha de skyddsanordningar och beräkningar på hållfasthet som CE-märkningen innebär. Det farligaste här är att vara säker på att elsäkerheten är hög, både i förhållande till personskada och brandrisk.
Varför behöver man inte det? Den produkt som du sätter på marknaden ska klara de krav CE ställer, det finns tydliga gränsvärden, om man sen kan gå vidare till sin leverantör och be de åtgärda sin produkt så må det väl vara hänt. Men troligen visar de bara ett rent protokoll och säger att deras produkt ligger under gränsvärdena.

Men visst försäljningsförbud och ev återkallelse är väl det som det är störst risk för om det visar sig att man CE märkt felaktigt..
Nerre
Inlägg: 26762
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: CE märka produkt

Inlägg av Nerre »

Ja, det är ju bara att kolla här så ser man hur många tillverkare som råkar ut för problem. Och då är detta ofta stora företag som faktiskt försökt själva.

https://www.elsakerhetsverket.se/privat ... ngsforbud/

Kan ju inflika också att formellt sett är det inte CE-märkningen som är grejen. CE-märket i sig är bara en indikation till myndigheterna att tillverkaren anser att produkten får säljas på EUs inre marknad.

Nyckeln i det hela är tillverkarens intyg om överensstämmelse (tillverkardeklaration som det brukar kallas), som är ett juridiskt bindande dokument där tillverkar intygar att regelverket är uppfyllt.
Senast redigerad av Nerre 17 oktober 2023, 20:17:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45504
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: CE märka produkt

Inlägg av TomasL »

Nerre skrev: 17 oktober 2023, 19:53:26
Prins Valiant skrev: 17 oktober 2023, 19:18:38 Utan att vara expert på CE-märkning så har jag uppfattat det hela på följande vis. Om du använder produkter, exempelvis WiFi som i sig är CE-märkt, och installerar dem enligt tillverkarens instruktioner, så kan du i din redovisning hänvisa till att den produktens CE-intyg.
Det där är tyvärr en av de vanligaste missuppfattningarna kring CE-märkning.
Ett typexempel är ju några reklamskyltar som störde ut flyget navigationsfyrar, detta trots att alla ingående komponenter var CE-märkta.
davrex
Inlägg: 149
Blev medlem: 18 januari 2009, 22:05:15

Re: CE märka produkt

Inlägg av davrex »

AndLi skrev: 17 oktober 2023, 19:29:15 Fast det kan väl vara så att de två CE produkterna råkar båda ligga väldigt nära gränsen på någon frekvens, när de sen monteras ihop så faller de över.

Så en mätning för att säkerställa att så inte är fallet bör väl vara lämpligt.

Men visst bör det kunna hoppa över en del mätningar runt wifi radion tex...

Men jag skulle ha ringt Delta i Västerås för att stämma av!
Tack för tipset om Delta gissar det är dessa: https://se.madebydelta.com/
Upplever det inte jätte lätt att hitta ställen som gör dessa testerna på så tacksam för tips.
davrex
Inlägg: 149
Blev medlem: 18 januari 2009, 22:05:15

Re: CE märka produkt

Inlägg av davrex »

Är medveten om att allt måste testa men var dock förvånad att det var såhär dyrt. För rentkrast hade jag ju inte behövs tex 5ghz men är ju inte så att man kan tabort den från Rpi4 så bara där blir det ju 20k extra.
EMC viste jag ingick och wifi modulen men hade inte dock trott 30k för att mer eller mindre verifiera att jag inte påverkat den. Riskanalys, elsäkerhetsgranksing samt EMF var jag dock förvånad över
behövdes samt till detta pris. Vad kollar man då det ska ju ändå kosta 85kkr? Köper ju in nätagg så ingen 230 i den egenskapta produkten. Och inga anslutningsmöjligheter åtkomliga om man inte skruvarisär.

Ska absolut kolla med de jag fått offerten i från men vill gärna ha en egen känsla så jag kan verifiera att det är snarlik mot vad någon annan säger så jag inte blir helt vilseleden.

Alla delar är inköpta från relativ stora tillverkar som har sina dela CE och RED klassade förutom mitt drivkort/HAT till raspberryn.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17322
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CE märka produkt

Inlägg av AndLi »

davrex skrev: 17 oktober 2023, 20:45:04
AndLi skrev: 17 oktober 2023, 19:29:15 Fast det kan väl vara så att de två CE produkterna råkar båda ligga väldigt nära gränsen på någon frekvens, när de sen monteras ihop så faller de över.

Så en mätning för att säkerställa att så inte är fallet bör väl vara lämpligt.

Men visst bör det kunna hoppa över en del mätningar runt wifi radion tex...

Men jag skulle ha ringt Delta i Västerås för att stämma av!
Tack för tipset om Delta gissar det är dessa: https://se.madebydelta.com/
Upplever det inte jätte lätt att hitta ställen som gör dessa testerna på så tacksam för tips.
Det stämmer! Har spenderat otaliga dar i deras lab i Västerås... De är väldigt trevliga, och man kan vara mycket mer hands on med mätningar och uppställningar än tex Intertek där jag upplever att man bara lämnar in prylen och så gäller det att allt funkar och man blir inte själv insläppt i annat än på sin höjd i ett konferensrum i entrén
Sen är det väl någon tysk som tagit över Ericssons gamla lab i Lund? Tüv?

Sen finns det div smålabb som väl inte har helt inmätta kammare, men funkar bra för att kolla att man är på rätt väg. WSI vet jag har, Prevas i Stockholm har också haft...

Sen har jag varit med om att man kört på SGS i Hong Kong med, bra pris, men strulfaktorn kan ju vara hög på större prylar. Särskilt också med mekanik som kan få stötar/slag..
davrex
Inlägg: 149
Blev medlem: 18 januari 2009, 22:05:15

Re: CE märka produkt

Inlägg av davrex »

Men tycker du priserna verkar vettiga för uppdraget?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17322
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: CE märka produkt

Inlägg av AndLi »

Helt ärligt vet jag inte, jag är bara där som tekniker, någon annan håller i plånboken...

Men det är ju dessa kostnader som får mig att utveckla produkter åt andra och inte ta fram egna...
Prins Valiant
Inlägg: 980
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: CE märka produkt

Inlägg av Prins Valiant »

Jag anser att det företag som TS frågat är lite ute och reser. EN 60335-1 gäller Elektriska hushållsapparater och skall kosta 55.000kr. Hur är det med övriga föreslagna tester.
Se; https://www.sis.se/produkter/miljo-och- ... sen603351/
Skriv svar