Natos analoga satelliter hackade, tal på 257,039 MHz

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1945
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Natos analoga satelliter hackade, tal på 257,039 MHz

Inlägg av YD1150 »

Har någon mer provat att lyssna på 257,039 MHz FM?

Har lyssnat med två olika mottagare mellan 240 till 300 MHz och idag så spelades det en rysk musikslinga på 266,885 MHz.
På 257,039 MHz så finns det dagligen talkommunikation på vad jag tror är portugisiska.
Finns folk i Brasilien som utnyttjar satelliten som en mer heltäckande komradio.

Mottagare är en RTL-SDR och en ICOM IC-PCR1000, detta för att utesluta att det inte är någon blandningsprodukt man lyssnar på.
Båda mottagarna ger samma resultat.

Sökord: FLTSATCOM



SDR mottagaren är inte så dum då det går att se "spektrum och vattenfall" så signalerna brukar synas rätt lätt.
Bjaellerud
Inlägg: 1458
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Natos analoga satelliter hackade, tal på 257,039 MHz

Inlägg av Bjaellerud »

Ja dessa satelliter har jag hört, men inte med ryska propaganda slingor.
Kanske svårt att vet säkert vilket språk.
Själv har jag under flera år skannat av 240 - 328,5 MHz där man bl.a kan hitta stridflyget.
Samt många underliga signaler och bärvågor, en del med konstiga språk.

Jag tror inte vi har så många radioamatörer eller radiolyssnare på den här utmärkta forumet, så det vore nog roligare att ta upp lyssnartips utanför den vanliga radion på exvis radioforum.se

Roysan
kricka
EF Sponsor
Inlägg: 639
Blev medlem: 7 oktober 2003, 00:19:55
Ort: Vikbolandet
Kontakt:

Re: Natos analoga satelliter hackade, tal på 257,039 MHz

Inlägg av kricka »

Tvärtom så är det nog mycket radionördar/radioamatörer/sändaramatörer. Det är ju mindre elektronik i radioforumen.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Natos analoga satelliter hackade, tal på 257,039 MHz

Inlägg av helmut »

Lyssnade av frekvensen men den var stendöd inte ett pip men avståndet mellan Sverige och Ryssland är kanske för stort för att något ska nå fram till Sverige.
Man kanske skulle hämnas på ryssen för den här låten gick om och om igen för att tysta ryska propaganda sändare.
Skriv svar