Extra kontakt på ny generator?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Braschman

Extra kontakt på ny generator?!

Inlägg av Braschman »

Hej!
Har köpt en ny generator till min Berlingo. En RIDEX 4g0053. Den skall stämma enligt AUTODOC. Den har B+ och D+anslutningar som min gamla men också en extra stiftanslutning utan märkning på generatorns baksida. Vad skall kopplas in där? Har kollat att stiftet är kopplat till statorlindningarna och då också till diodernas stift. Vad kopplar man in där och i bilen finns ingen sådan på gamla generatorn. Kan jag bara strunta i stiftet och koppla B+ och D+ som förut. Någon som kan hjälpa? Vill helst veta innan jag kopplar in.Fick inget vettigt svar från AUTODOC
ASEA

Re: Extra kontakt på ny generator?!

Inlägg av ASEA »

Det är troligtvis varvtalssignal, används på äldre dieslar. Bara att strunta i.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Säger likadant, varvtalssignal till varvräknare. Jag hade likadant på min skotare, där fanns ett extrastift som var omärkt och gick till varvräknaren.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det är nog så att generatorn på autodoc är tänkt att passa fler bilar än din originalgenerator. En generator med varvtalsutgång är troligen nån krona dyrare och därför sätter man den bara på dieslar när bilen är ny, men som reservdel från tredjepart så vill man att den ska passa så många bilar som möjligt.
Braschman

Inlägg av Braschman »

Tack för snabba svar. Nu kan jag lugnt byta generator och få laddning i bilen igen.
Skriv svar