Trasigt torkskåp

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81
Inlägg: 1095
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Trasigt torkskåp

Inlägg av robertr81 »

Jag har ett trasigt torkskåp där elektrikern konstaterat att det är motorn som är kass och ny motor skulle kosta 3900:-.
Torkskåpet är ca 10 år gammalt. Är det lönt att byta motor? Är det oftast motorn som slits (byta kol möjligt?) ut eller finns det andra delar som kan vara kritiska med åren?
tork.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8285
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Trasigt torkskåp

Inlägg av X-IL »

Ingen aning om hur det ser ut i ditt torkskåp men jag vet att jag har fått lov att göra rent, smörja upp och eventuellt svarvat nya plastbussningar till lagringen av fläkten i vårt väldigt gamla torkskåp(troligtvis lika gammalt som huset, dvs 45 år). Nu använder vi nästan aldrig vårt torkskåp men de få gångerna det slås på är det skönt om det funkar.

Kan du beskriva felet? Fläkten startar inte men allt annat är som vanligt? Säkringen går? JFB bryter? Fläkten startar men går långsamt/ryckigt?
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Trasigt torkskåp

Inlägg av XorXaX »

Hör av dig till Nimo och fråga vad en motor kostar. Jag har bytt diverse delar i våra torkskåp och köpte direkt av Nimo som privatperson. Men man måste ringa eller maila för att beställa.
robertr81
Inlägg: 1095
Blev medlem: 19 januari 2005, 04:45:11

Re: Trasigt torkskåp

Inlägg av robertr81 »

X-IL skrev: 5 oktober 2023, 11:23:52 Ingen aning om hur det ser ut i ditt torkskåp men jag vet att jag har fått lov att göra rent, smörja upp och eventuellt svarvat nya plastbussningar till lagringen av fläkten i vårt väldigt gamla torkskåp(troligtvis lika gammalt som huset, dvs 45 år). Nu använder vi nästan aldrig vårt torkskåp men de få gångerna det slås på är det skönt om det funkar.

Kan du beskriva felet? Fläkten startar inte men allt annat är som vanligt? Säkringen går? JFB bryter? Fläkten startar men går långsamt/ryckigt?
Skåpet får ström, panelen o allt lyser men fläkten går inte, man hör endast ett svagt brummande
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2981
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Trasigt torkskåp

Inlägg av Danny »

Cylinda tar 1331kr för fläkten
E4309910
MiaM
Inlägg: 10183
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Trasigt torkskåp

Inlägg av MiaM »

Sidospår: Är det ett torkskåp med vanlig elvärme + ventilation, eller är det nån slags avfuktarfunktion?

Om det enbart är elvärme+ventilation så kan det kanske vara värt att överväga att helt enkelt köpa en portabel avfuktare och ställa i skåpet, och strunta i att använda skåpets befintliga el (eller eventuellt använda timer i skåpet för att driva avfuktaren?).

Eller kanske inte :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23697
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Trasigt torkskåp

Inlägg av Henry »

Bara ett brum från fläkten kan ev indikera att tex nån driftkondensator eller dylikt havererat och en ny sådan kostar bara någon 10a. Ta ut fläkten och och lägg upp bilder i fall det skulle kunna vara något sådant enkelt så kanske du kan få tips eller om det bara är sega lager tex.
SM4UKE
Inlägg: 104
Blev medlem: 28 september 2015, 20:47:21
Skype: HenrikUKE
Ort: Karlstad

Re: Trasigt torkskåp

Inlägg av SM4UKE »

Det verkar vara ett torkskåp med elvärme+fläkt. Med dagens energipriser är de väldigt oekonomiska.
För länge sedan försökte jag fixa ett liknande skåp och där var problemet lagren i fläktmotorn. Det gick att få liv i motorn
genom smörjning men det blev ingen långvarig fix.
Skriv svar