Ikea diskmaskin hygienisk error 10/11

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anderswien

Ikea diskmaskin hygienisk error 10/11

Inlägg av anderswien »

Hej! Min diskmaskin fick detta meddelande se rubriken. Jag har kollat sil mm så vatten kommer in. Även kollat visuellt då jag öppnar luckan. Det sprutar en stråle o det fyller bra. Men sen när jag lyssnade på maskinen så märker jag att den fyller på o sen tappar av nästan direkt dvs mkt lite diskande. Sen när error 10/11 kommer upp stannar den såklart. Har plockat isär den. Kan det räcka att rengöra plastbunken till vä på bilden ?Från den så går det en slang till botten av maskinen (sumpen)men det hålet sitter strax ovanför sumpen inne i maskinen. Det sitter väl nån sensor där för nivån? Garantin tog slut i år i september , min vanliga tur...... Vad är lönt att göra? Tacksam för tips.
hygiensik (2).jpg
hygiensk.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny

Re: Ikea diskmaskin hygienisk error 10/11

Inlägg av Danny »

Bild på typskylt
anderswien

Inlägg av anderswien »

Det var vattennivåsensorn. Tog bort den satte ättika i den o lät den stå. Sedan tog jag tryckluften i hålet i diskmaskinen där den satt. Kom ut diverse skit då. Nu funkar den.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Gott att du hittade felet :) :tumupp:
anderswien

Inlägg av anderswien »

Tröttsamt... den går kanon inga error meddelanden och diskar hela programmet men den värmer inte upp vattnet, suck. Hade en blindkontakt under maskinen som jag undrade över när jag plockade isär den. Den var intryckt emellan bara se sista bild. Men det finns inget uttag till den ,vet ni var den är till? Hittar inget den kan sitta i. När jag tog isär maskinen satt den där jag markerat med det blåa strecket.

Nu vet jag inte om varm vattnets funktion gått sönder innan detta inträffade då min fru för det mesta sköter maskinen hon har klagat lite på hur den diskat. Kul när jag fixade till error problemet :?

Ska ta loss bottensidan igen o se så ingen kontakt lossnat där. Nä allt var ok där.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Vet inget specifikt om den maskinen, men rimligtvis så finns det någon form av temperatursensor/termostat och också värmeelement. Svårt att veta vilket av dessa som strular (eller om båda strular). I princip kan mjukvaran larma för om vattnet aldrig blir varmt, men jag vet inte om den typen av larm brukar förekomma eller om maskiner i allmänhet bara ger upp efter ett tag och fortsätter programmet?

Om har tillräcklig koll på att mäta med ström på så kan du voltmäta på värmeelementet och se om det får någon spänning när det är dags att värma vattnet.

Ful-workaround är att koppla maskinen så att du kan välja varmvatten eller kallvatten. Starta med kallvatten och sätt separat äggklocka-timer och ställ om till varmvatten när första sköljningen redan tagit in allt sitt vatten.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Den kontakten är bara för programmering.
Det är vanligt att elementet ger upp på de modellerna.
Är elementet helt brukar det vara elektronikmodulen.
anderswien

Inlägg av anderswien »

Tack för svar. Får köpa nytt. Finns det nåt märke med kvalitet eller är alla vitvaror av lika dålig kvalitet?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Hade jag själv köpt skulle det bli Bosch eller Siemens
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du gör dig av med den gamla maskinen så erbjud den gärna här (skänkes eller säljes) eller liknande. Dels kan nån kanske bygga om för att matas med både varmvatten+kallvatten, och dels går det att plocka bra-att-ha-saker ur den, t.ex. magnetventil, pump och liknande, för andra experiment och liknande.

Eller för den delen så kan det kanske vara en kandidat för nån att ställa i garaget och bygga om så att den bara spolar runt vätska utan att fylla/tömma, och hälla i nån lämplig vätska för att t.ex. tvätta bildelar. (jämför "parts washer" som används av bilpysslare osv för att "diska" delar för hand, återcirkulerar lämplig vätska)
anderswien

Inlägg av anderswien »

Är nån intreä
IMG_20231008_214152263.jpg
Är denna kontakten till värmeslingan?
Mätte 0 ohm
Är nån intresserad av den så pma mig. Finns mellan Vänern o Vättern.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Mätte du 0Ω där så har du kortslutning i elementet
anderswien

Inlägg av anderswien »

Misstänkte det. Tack. Ska kolla o se om ström kommer fram. Men då kanske det är lönt o laga? Kanske runt 800kr totalt.
https://shop.electrolux.se/diskmaskiner ... 0002162232
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Tror inte det. Kortslutning i elementet lär ha dragit med sig elektronikmodulen.
Annars skulle säkringen i proppskåpet utlösa direkt när värmningen går igång.
wolie

Inlägg av wolie »

Vissa diskmaskiner måste ha en fungerande rotationssensor innan de värmer vattnet. Kan vara värt att kolla.
Skriv svar