Simplet nätaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nannou
Kontakt:

Simplet nätaggregat

Inlägg av Nannou »

Hejhej.

Ska bygga mig en liten makapär som skall ha +5V och -5V. Alla nätaggregaten jag hittade i Wikin är av det mer komplicerade slaget (jag gillar att hålla det enkelt) så jag tog fram det jag minns från föreläsningarna långt bak i huvudet och plockade ihop ett litet schema enligt nedan.
Några fel, det ska naturligtvis inte vara 2x5V sekundärlindning utan något större typ 2x12 eller vad som nu finns att få tag på så jag får med spänningsfallet från likriktarbryggan och stabbarna. Och så ska kondingarna inte vara 1µF utan 0,33µF enligt 7805/7905 datablad.

Men till min undran, stämmer det i övrigt? Kommer det att fungera tro?

Bild

mvh/Christian

edit: glömde säga att det är minimalt med effekt som ska tas ut, en pic, en digitalpot och en op är allt som skall användas.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nä, du måste ha större filterkondingar. De som refereras till i databladet är för att hålla spänningsreggen stabil. Ha kvar dem, men lägg till en elektrolykonding på 1000uF per Ampér aggregatet skall kunna lämna som minst !

12V sekundär kommer att göra dina regulatorer väldigt varma... OM det nu inte är väldigt lite ström du skall ta ut ur dem.

8,5-9,0 innan regulatorn är lämpligt, så en sekundär på:
9/Sqr2+2V är lagom ger att för att avrunda uppåt 9V är rätt lagom på sekundären.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Eftersom det inte var så värst mycket strömkrävande grejer som du skulle koppla in så räcker det nog med 1000uF.
ZoM

Inlägg av ZoM »

Poängen med glättningskondensatorer är ju att du utnyttjar Û istället för Urms från trafon när du likriktar, följdakligen bör du klara dig med 2x7VAC på sekundären som blir drygt 9VDC efter likriktning och glättning.

Glättningskondensatorerna kan nästan aldrig bli för stora. Allt mellan 1000uF per ampere och uppåt är användbart.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

hade det inte räckt med endast 1 likriktarbrygga??
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Tack för alla svar.

Kjell har en 2x9VAC för 30kr. Får prova mig fram om det skulle behövas någon kylning på stabbarna. Glättningskondensatorerna glömde jag, sätter dit 1000µF eller något där i närheten, få se vad jag hittar i lådorna :)

Det hela ska vara till ett projekt jag planerat på ett tag, världens mest avancerade (förmodligen :D) ringmodulator, som effekt i musikproduktion. Förmodligen totalt overkill men nåt måste man ha och göra :roll: Det hamnar i projekt-forumet när jag har mer info.
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Anlamotte: Hur då? Är som sagt inte helt inläst på ämnet.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Är inte likriktarbryggan på den negativa sidan felvänd?

På den negativasidan så är det GND som har högst laddning och stömmen går ner till -5V...
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

genom att använda mittuttaget på transformatorn som jord.

Bild
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du skall ha de stora filterkondingarna på ingången givetvis, annars gör den ingen som helst nytta.

Tänk på att negativa sp.reg. måste ha isolerbricka, de har *inte* GND till metalltappen som fäster den mot kylflänsen.

Ett tredje alternativ till likriktning är att använda två dioder och hallvågslöikrikta, en halvperiod åt varje håll så att säga. Då kan det vara en trafo utan mittuttag. Det blir mera ripple före regulatorn, men skall det bara vara lite ström är det helt OK.
Skriv svar